Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>> [ankh] Varer fra biltema beviser ikke at de tiltalte er skyldige

>> [herr brun] Er det relevant for denne tråden hva som beviser hva, egentlig?

 

Ankh sier ikke at noe beviser noe men at noe IKKE beviser noe. Det er et vesentlig forskjell. Og jeg er vel helt enig med han at det finnes varer som kan stemme fra verkstedet i skogen beviser ingenting med mindre det finnes fingeravtrykk, dna spor eller andre tekniske spor som knytter gjenstandene til en eller flere personer. At vi "aldri vil ha grunnlag for å diskturere dette" er din mening og ikke noe mer.

 

Uansett er relevant og interessant for en tråd med tittelen ETTERFORSKNING O:A. å diskutere funn og hva funnene kan bety. Det har ingenting med domstoler å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier jo selv - å diskutere funn og hva de kan bety er relevant for tråden, så hvorfor da påpeke det åpenbare - at funnet av en vare fra biltema ikke beviser at noen er skyldig? Det er ikke opp til Ankh eller meg eller deg å avgjøre om tiltalte er skyldig. Vi kan derimot fint spekulere i hva som har hendt, og da er faktisk slike små tilfeldigheter interessant.

 

Edit: Og nei, at vi aldri vil ha grunnlag for å diskutere dette er ikke min mening, det er din stråmann og intet mer.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Oppsummering av saken så langt:

 

Sigrid forsvant fra en gåtur hjem fra en venninne. To gutter fant Sigrids iphone, to blå converse sko og en ankelsokk ved en barnehage. Faren til sigrid hadde passert barnehagen uten å finne noe, selv om man hadde ringt til mobilen. Saken skapte stort engasjement lokalt, og mange deltok i leteaksjoner uten å finne henne.

 

Sentralt i saken var noen SMSer som ble sendt fra Sigrids telefon i tiden hun forsvant. Politiet gikk ut og sa at de muligens var manipulert. Dette kan sannsynligvis være to ting: Enten har klokken på iphonen vært justert slik at det i iphonens meldingslogg fremstår som om SMSene er sendt på et annet tidspunkt enn de faktisk er. Alternativt er meldingene sendt av gjerningsmannen, for å få folk til å tro at de er sendt av Sigrid.

 

Et vitne ble tatt i løgn. Vitnet beskrev detaljer i Sigrids bekledning samt at hun brukte ørepropper. Beskrivelsen gjaldt bl.a en hettegenser som Sigrid lånte av venninnen på vei hjem, og man vet derfor at observasjonen er gjort kun få minutter før hun forsvant. Løgnen gjaldt at man ved en rekonstruksjon av observasjonen ikke klarte å observere slike detaljer fra der hvor observasjonen skal ha blitt gjort. Vitnets tidligere voldtektsdom sammen med løgnen gjorde han til mistenkt tidlig i saken.

 

Da det kom frem at mistenkte hadde hatt en kjøretur til Sverige på tidspunktet etter Sigrids forsvinning, mistenkte mange at mistenkte hadde dumpet Sigrid i Sverige, og saken eksploderte derfor i svenske forum som kastet seg over saken og ble med i jakten etter Sigrid.

 

Politiet møtte så opp med delta og likhund, offisielt for å tiltale en person for å ha kjørt med falske skilter. Likhunden fant da Sigrid rett i nærheten, og to personer ble tatt inn til avhør. Den ene personen har en bakgrunn som gjør han veldig mistenkelig, uten at det beviser noe.

 

Media i inn og utland har skrevet mye motstridende i saken, bl.a har TV2 skrevet at politiet har påkjørsel som hovedteori, samtidig som NRK skriver at politiet avviser påkjørsel som en mulighet. Noen reagerer på disse voldsomme sprikene, og man lurer på hvor media får informasjonen de skriver fra.

 

Enkelte forum har en ganske stor frihet til å skrive nesten hva som helst, og basert på nyhetsoppslag, offerets familie og venner, tiltaltes familie og venner osv så har man lansert mange teorier om hva som kan ha skjedd, samt at man har navngitt ihvertfall 9 personer som Sigrids morder.

 

Forumene har medlemmer med overraskende høy kompetanse, som kan si noe fornuftig om det som diskuteres. Her er det bl.a medlemmer med nesten 30 år i politiet bak seg, privatetterforskere, og andre.

Samtidig så er det mange som slenger ut påstander og teorier som mildt sagt er ville, som sporer av diskusjonen.

 

Folk som har vært med på leteaksjonen, og folk i nabolaget til Sigrid som kjenner de involverte har slengt seg med i diskusjonen og kan supplere med informasjon om hvem som kjenner hvem og hvordan de ulike folkene er.

 

Det graves voldsomt etter info på nettet, og Sigrids, hennes venners, hennes families, tiltalte, tiltaltes families, tiltaltes venner osv finkjemmes både på facebook, twitter, instagram, youtube, bilder, foruminnlegg, sjekkesider, googling, slektsregistre, google streetview osv osv og det graves frem utrolig mye informasjon som sett i lys av saken virker mistenkelige.

 

Denne gravingen bringer frem overraskende informasjon om omgangsvenner og kunder. Skal ikke navngi noen, men det er tilgjengelig i andre forum som linker til dokumentasjonen.

 

Politiet fyrer bevisst eller ubevisst opp under spekulasjonene ved å åpne opp for flere involverte i saken, og uheldige ordvalg på pressekonferanser tolkes til det ekstreme før man konkluderer. Generelt så stilles det mange spørsmål rundt politiets handlinger. Man mener bl.a at politiet ikke tok saken alvorlig fordi de trodde det var en 16 åring som hadde dratt på fylla med noen venner, og at etterforskningen derfor kom for sent igang. Man ser også at alt som graves frem på de ulike forumene, gjør at forumdeltakerne er blitt politiets etterforskere og mange av opplysningene politiet har, har de kun fordi forumdeltagerne har gitt dem dem. Det blir derfor et stort spørsmål om det er riktig at politiet skal komme halsende etter og at informasjonen er tilgjengelig på nett i lang tid før den er tilgjengelig for politiet.

 

I saken så har enkelte bilder, facebookkontoer, blogger osv blitt stengt etter omtale på ulike forum og økt trafikk etter at man legger ut linker til innlegg man synes er mistenkelige. Stengning av slike og fjerning av spor forsterker mistenkeliggjøring, og tolkes på forumene som et bevis på at man forsøker å skjule spor.

 

Mange nordmenn har også flyttet over til svenske forum på grunn av mindre sensur, slik at de kan navngi og diskutere uten moderasjon. Dette har også med hvilken informasjon som blir tilgjengelig. I norge sensurerer man for å beskytte offeret, tiltalte og familien rundt, mens man i sverige slipper å ta slike hensyn. Tilgangen til informasjon er derfor vesentlig større i svenske forum og bl.a på BBC.

 

Liket ble funnet på et ganske utilgjengelig sted, og hadde neppe blitt funnet uten likhund. Det er oppgitt at det er funnet en gjenstand fra verkstedet til mistenkte ved liket, men man har ikke funnet absolutte bevis som knytter mistenkte til drapet. Det har heller ikke vært oppdaget spor etter en bilulykke langs Sigrids hjemvei, men det har vært tilsvarende ulykker tidligere som ikke har etterlatt seg spor så det er i seg selv ikke unikt.

 

Man mangler fortsatt bl.a håndvesken til Sigrid, som hverken er funnet ved liket eller langs hjemveien.

 

Sentralt i saken har vært endel spørsmål om hendelsesforløp. Ble hun påkjørt og drept, ble hun påkjørt, og drept senere, ble hun kidnappet og drept senere, kjente hun de som gjorde det, hvorfor løy vitnet med sin bakgrunn, er det i det hele tatt mulig å begå noe slikt uten å etterlate seg ett eneste spor, hvorfor begravde gjerningsmannen henne så nær eget oppholdssted når hun kunne vært dumpet hvor som helst, har gjerningsmannen spart på vesken siden den ikke er funnet, kan gjerningsmannen ha tilknytning til andre uløste saker i området, hvorfor har mistenkte kjørt til et såpass øde sted som offeret gikk på, hvordan visste vitnet som vitnet falskt detaljene som ingen kjente til og som ikke var synlige fra der vitnet skal ha sett dem, hvorfor møtte politiet så mannsterke opp kun for å tiltale noen for falske skilter (hadde de fått et tips, visste de mer og brukte skiltsaken som påskudd osv).

 

Jeg antar at politiet sitter på endel info som til nå er ukjent, ellers kunne de ikke utvidet varetekten. De har også et forklaringsproblem om de tok med delta og likhund kun for å tiltale en person for skiltjuks. Det diskuteres hvorvidt det er juridisk lov å bruke en sak som påskudd for å få tilgang i en annen sak. slik det åpenbart er skjedd i denne saken. Det er mulig de burde vært mer oppmerksomme på sine uttalelser og hvordan de tolkes. Det er også mulig at man har lagt et slags røykteppe for å forvirre, i håp om at en gjerningsmann skal avsløre seg bl.a ved å røpe ukjente detaljer.

 

Saken har også valt voldsom interresse fordi spesielt tiltalte og offerets venner og familie er kjente fjes både i inn og utland. Et kjent fjes samt ekspertise har gitt dem kunder som vel er unike i norge, og man får derfor mange vinklnger i saken som skaper massiv interresse. Man får både se&hør, vimenn, vg, og dagens næringsliv på en gang, for å bruke det bildet.

Lenke til kommentar

>> Politiet møtte så opp med delta og likhund, offisielt for å tiltale en person for å ha kjørt med falske skilter.

 

Eh? Politiet hadde fått "tipset" om 37åringer via Ålesund, de hadde spanet på han i flere dager, og dermed sikkert nok også 64åringer pga forholdet mellom de 2. De hadde ikke noe konkrete bevis for at liket til Sigrid kunne være i nærheten. Tvert imot, de trodde at hvis Sigrid var i nærheten så var det forsatt en sansynlighet at hun var i live. De tatt med likhunden likevel, eller heldigvis. De hadde IKKE noe konkrete holdepunkter før etter liket ble funnet. Siden's 64åring rolle var (og er?) meget uklart i det hele brukte de i første omgang det med falske skilter.

 

Politiet tror fortsatt det er er andre som sitter på viktig info som kan knyttes til saken. Med mindre de har selv liten tro på at de har selve GM(ene) høres det vel litt merkelig ut??

 

Sitat: "De [politiet] påpeker at det fortsatt ikke foreligger noen endelig obduksjonsrapport og det gjenstår en mengde vitneavhør. Politiet mangler også svar fra tekniske undersøkelser" (VG nett i kveld, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10069275)

 

Ellers helt enig med de ubesvarte spørsmål som listet i siste innlegg til Ankh. Hadde man hatt svar på alle de hadde man vært mye lengre i saken: En av de andre ubesvarte spørsmål er om Sigrid var et tilfeldig offer eller ikke.

 

>> er det i det hele tatt mulig å begå noe slikt uten å etterlate seg ett eneste spor,

 

Her vil jeg tilføye "av de to siktede". Siden ingen vet akkurat hva som har skjedd hvor og når kan man tenke seg alt mulige og umulige hypoteser hvordan dette med mangel på tekniske spor kunne ha blitt til, særlig hvis det hele er nøyaktig planlagt. Men er dette noe de 2 kan stå for?? De virker ikke såpass utspekulerte.

Lenke til kommentar

Jeg antar at politiet sitter på endel info som til nå er ukjent, ellers kunne de ikke utvidet varetekten.

 

Tullball! Politiet får stort sett mehold i tingretten uansett hvor patetiske "bevisene" deres er. At politiet har "mistanke" blir av tingrettene oppfattet som "de har nok noe på dem". Det de "har på" 64-åringen er utelukkende det faktum at liket ble funnet i nærheten av hans verksted og at han skal ha fortalt en venn om noe han hadde en vag mistanke om kunne ha med Sigrid-saken å gjøre, som retten fant på at var "påfallende".

Politiets påtatte hemmelighetskremmeri er for å skape inntrykk av at de faktisk har noe på de mistenkte. Det har de ikke. Hver eneste lille flik av bevis de måtte ha, blir kanalisert ut gjennom media i form av bevisste lekkasjer.

 

I Skøyen-drapet var politiet stadig ute med informasjon i media om at de hadde beviser som styrket mistanken, uten å konkret nevne hva det angivelig skulle være slags bevis. De var også ute og kunne "fastslå"(påstå er vel mer riktig) at siktede ikke hadde alibi. Når saken kom til retten viste det seg at politiet likevel ikke hadde et eneste reellt bevis mot da tiltalte, samtidig som man fikk fastslått at alt politiet hadde også var kjent gjennom media lenge før rettsaken. Politiets påstander betyr altså absolutt ingenting. Også siktede i Skøyen-saken hadde blitt varetektsfengslet av tingretten helt uten reelle beviser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ingen tviler på at politiet lite direkte bevis, de har ikke noe DNA; fingeravtrykk eller noe annet som direkte og uten tvil knytter siktede til Sigrid og et drap. Ellers hadde det for lengst kommet fram.

 

>> [backslash] Politiets påtatte hemmelighetskremmeri er for å skape inntrykk av at de faktisk har noe på de mistenkte. Det har de ikke.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10069117 siste avsnitt, sitat "politiet har fremlagt nye opplysninger som gir et styrket mistankegrunnlag, også mot 64-åringen. I kjennelsen vises det til tre dokumenter som er klausulert." Jeg tipper at du [backslash] med dinne inside-kunnskapp i politiet og denne saken sikkert nok kan forklare hva slags dokumenter dette er og hva slags tull vel disse inholder. Takk.

 

1. La oss si at en eller begge siktede er helt uskyldig (f.e. noen har plantet liket) - bare som teoretisk. Hva ville du har gjort hvis et lik ble funnet i skogen bak verkstedet dit? Hadde du bare samtykket i varetekstfengling og full isolasjon?????? Hadde du backslash funnet deg i det uten videre?? Ikke jeg.

 

2. La oss si at 37åring er personen som står for drapet, på en eller annen måte ingen vet så langt. Han kjører med liket til verkstedet hvor han finner ut med 64åringen hva de skal gjøre med liket og hvordan de skal klare å viske bort alle spor. Såpass smart at de dumper liket bak verkstedet. Ikke helt umulig men da er vel merkelig at politiet mener at "det er andre som sitter på viktig info som kan knyttes til saken" Hvem? Hvis du er såpass smart å viske bort alle spor klarer du sikkert nok å holde alle mest mulig utenfor. Med mindre det er en mystisk 3e person involvert. Den første siktede fra Dalbakkveien? Kanskje han kjørte innom Kolbotn på vei til Tusenfryd for å sjekke opp om offeret? Da hadde han visst hva hun hadde på seg, og med å avgi en (falsk) forklaring prøvde han kanskje å lage en villspor for politiet. Vel, denne tankegang er sikkert nok også en villspor ;-)

Endret av GoingNowhere
Lenke til kommentar

Enig. Det jeg lurt på lenge er hvis det hadde vært de søkelagene som hadde funnet hennet isteden for politiet, så hadde de kanskje ødelagt det lite av tekniske spor som fortsatt var på plass. F.e., kvister som er brudd kan være viktig for å sjekke hvor noen kan ha gått.

 

Det jeg også lurer på er hva hadde Sigrid på seg som hun ikke hadde lengre på seg da hun ble funnet. Vesken ble nevnt. Hva med kjettinger, oredobber, ipod, ringer, osv. Også tøy. Har det kommet fram i media et eller annet sted? Tipper de søker etter slike ting med metalldetektor og hundene.

 

Nok en ting. 37åringer hevde at han ikke kjørte bilen den kvelden til den 5.8, og at han ikke vet eller husker hvem som kjørte bilen. Men det har aldri kommet noe oprop fra politiet til vitner som muligens hadde observert bilen? Hvorfor ikke.

 

Synes hele saken blir merkeligere for hver dag som går forbi. Det er mye som ikke stemmer, eller hvor det finnes ikke noe logiske forklaringer.

 

Hvis Sigrid ble påkjørt, forsettelig eller ikke, tipper jeg at det var en lett påkjørsel, hun døde ikke. Da hadde det vært såpass mye skade og også lyden fra kollisjonen hadde vært veldig hørbar. La oss si at hun ble påkjørt, kanskje planlagt. GM plukker henne opp og sier, jeg kjører deg hjemme (eller hva det måtte være). Dette skjedde langs Ytre Ringvei. Her er det også en vitneforklaring som melder om skrik liksom påkjørsel på samme tidspunkt, litt over kl.00. Han kjører med henne mot Dalbakkveien, men kanskje ombestemmer seg. Hun skriker, prøver å ringe foreldrene, prøver å komme seg ut av bilen. Da er det ca. 00:15. GM får takk i mobilen, sender de to sms'er og kaster noen av de gjenstander hun har mistet samt mobilen. Og så kjører mot Kolbotn. Om tidl. siktede fra Dalbakkveien er innblandet på en eller annen måte er vanskelig å si, tipper at det må ha kommet fram fra mobillogger osv hvis han kjente til 37åringen, f.e., eller eposter. 27åring er en moduskandidat og den eneste med en vitneforklaring om Sigrid, men en som nesten betyr at han har vært i hennes nærhet enten på lørdag kveld eller på søndag. At 64 tatt noen bilder av bilen med kollisjonsskader passer bra inn i at alt ble gjennomført ganske smart, det hele er planlagt.

Lenke til kommentar

Han kjører med henne mot Dalbakkveien, men kanskje ombestemmer seg. Hun skriker, prøver å ringe foreldrene, prøver å komme seg ut av bilen. Da er det ca. 00:15. GM får takk i mobilen, sender de to sms'er og kaster noen av de gjenstander hun har mistet samt mobilen. Og så kjører mot Kolbotn. Om tidl. siktede fra Dalbakkveien er innblandet på en eller annen måte er vanskelig å si, tipper at det må ha kommet fram fra mobillogger osv hvis han kjente til 37åringen, f.e., eller eposter. 27åring er en moduskandidat og den eneste med en vitneforklaring om Sigrid, men en som nesten betyr at han har vært i hennes nærhet enten på lørdag kveld eller på søndag. At 64 tatt noen bilder av bilen med kollisjonsskader passer bra inn i at alt ble gjennomført ganske smart, det hele er planlagt.

 

Dersom det er gjerningsmannen som har sendt den siste meldingen fra Sigrids mobil, så tror jeg enten det må ha vært to gjerningsmenn i bilen da hun ble plukket opp, eventuelt at hun var bevisstløs/død. Kjøre bilen, holde styr på en hylende/skrikende/sparkende jente og sende melding samtidig, ser jeg for meg at ville vært en meget vanskelig oppgave.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg vil tippe at dokumentene er utskrifter fra facebookinlegg, og andre foruminnlegg.

 

Det jeg også lurer på er hva hadde Sigrid på seg som hun ikke hadde lengre på seg da hun ble funnet. Vesken ble nevnt. Hva med kjettinger, oredobber, ipod, ringer, osv. Også tøy. Har det kommet fram i media et eller annet sted?

Tror neppe hun brukte ipod når hun hadde iphone..som er funnet. Kjettinger, pleide hun gå rundt med noen meter kjetting på seg? Øredobber, ringer...ikke funnet noe såvidt jeg vet. Ifølge media kom hun direkte fra trening og da bruker man vel lite slikt. Hun var såvidt innom foreldrene og spiste middag, før hun dro til venninna. Det var jo også derfor hun var så lite kledd at hun måtte låne klær av venninna til hjemveien.

 

I media er det nevnt at tiltalte banket opp forrige offer for å stjele mobilen hennes, og noen spekulerer i at han har forsøkt å stjele iphonen til sigrid av samme årsak og så har det endt med deng igjen.

Lenke til kommentar

Det er meget sjelden jeg velger å bevege meg ut på glattisen, men her synes det å være så stor gevinst ved å gjøre det at jeg føler meg drevet av intellektuell profitt.

 

Jeg har ikke lyst å fortelle hva som får meg til å skrive dette, men jeg kjenner et voldsomt ubehag som sier at den eneste grunnen til at politiet fremdeles ikke har klart å produsere enten

 

"Vi har fellende bevis som knytter begge til ugjerningen"

 

eller

 

"Vi har sjekket en eller begge ut av saken"

 

har sin absolutt eneste årsak i at politiet allerede vet at minst en av de siktede ikke i fornuftig mening kan regnes strafferetslig ansvarlig samtidig som politiet er desperate etter å unngå nok en blødme. Politiet bedriver nå for tiden uthaling. De vil se at saken er nærmest død i pressen før de slipper nyheten om at minst en av de siktede er sluppet fri grunnet frafall av mistanke.

 

Hvis jeg har rett så har vi å gjøre med nok et meget alvorlig overgrep fra politiets side. Denne gang ikke fordi de er tafatte, men tvert imot overdrevet aggresive etter å løse en sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ankh: mente iphone da, den dingsen hun hadde med seg. OK, ja, den ble funnet ved barnehagen. Med eller uten dingsen man putter i øret for å høre på musikk? (som ikke norsk kommer jeg ikke på hva det kalles). Kjetting - f*n vet jeg hva det kalles, jeg mener en smykke som man har rundt halsen, se her, den er blåfarget. http://gfx.nrk.no/hj_z6Tm04jdQHQeWdZHulg-o27cBpnOEdroWRCXtRdBw.jpg Hun har noe i øret men kan ikke se om det til iphonen eller er øredobber. Kanskje det første, og hvis ja lurer jeg om den ble funnet eller ikke.

 

>> Ifølge media kom hun direkte fra trening og da bruker man vel lite slikt.

 

Har du en kilde? Det jeg vet at hun var Norway cup på Ekeberget for Å SE på en finalekamp, så drått hjem, før hun drått til veninna.

 

>> Det var jo også derfor hun var så lite kledd

 

Dette synes jeg er meget merkelig. Hvor lenge tar det å skifte? Eller ta på seg en genser. Kanksje det var bare hennes favorittklær. Hvem vet. Men tror ikke at det har noe å gjøre med at hun hadde vært på Ekeberg eller ha hatt lite tid.

 

Sosialistpakk - jo det kan vel går den vei, helt enig.

Lenke til kommentar

Politiet bedriver nå for tiden uthaling. De vil se at saken er nærmest død i pressen før de slipper nyheten om at minst en av de siktede er sluppet fri grunnet frafall av mistanke.

 

Politiet venter på den endelige obduksjonsrapporten, og sikkert resultater fra en del DNA-prøver.

Det er mange uker siden de fant henne, og hun er allerede komt i graven, så rapporten er nok ferdig. DNA-prøver tar 10-dager. Grunnen til at de ikke har kommet noe videre i saken er at de ikke har fellende beviser på de siktede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...