Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Hvorfor fb mener de verner om Sigrids interesser ved å nekte å gi Politiet tilgang til kontoen, er en annen sak.

 

Fordi det er ingen som veit hva som faktisk har skjedd, sjansen er vel mikroskopisk (med tanke på bevisfunn o.l), men hun kan bare ha stukket av for å komme seg bort, eller ha andre grunner for å "gå under jorden", det har verken FB eller Politiet noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på tidligere saker er jeg redd hun allerede er død.

 

Funnet i barnehagen virker i mine øyne også litt suspekt.

Er det funnet spor av kamp/overgrep i barnehagen?

Virker dog som et beskyttet sted å gjøre et overgrep og en sokk kommer fort av hvis man tar skoene av noen. Ville dog ikke trodd at en overgriper viil bry seg med å ta skoene av noen men mindre det er DNA på klærna og han ønsker å brenne disse...

 

Skulle hun vært tatt av dage der, ville kanskje det enkleste vært å skjule kroppen i en kum i nærheten.

 

Basert på mangelen av spor vil jeg tro dette er planlagt.

At hun var det planlagte offeret er ikke sikkert men trolig, men gjerningsmannen har nok vært der før dette skjedde. Kanskje han bor, har bodd eller jobber i nærheten...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Etter erfaring med å jobbe med tenåringsungdommer i flere år - har de på generelt grunnlag ett vettlaust forhold til "nettet" - det har skremt vettet av meg å oppleve hvor naive de er. For en "pedofil" er det en smal sak å lure seg inn i disse voldsomme "vennenettverkene" som mange ungdommer oppretter seg på nett. Jenta kan være overvåket av slike nettpredatorer i lang tid, og ved hjelp av teknologien er det smal sak å planlegge eventuelle aksjoner mot disse forsvarsløse barna.

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd flere tilfeller hvor unge (under 16 år) jenter og gutter har blitt borte - og i kontakt med politiet fikk man beskjed om at så lenge man ikke har sterke indikasjoner på at noe kriminelt har skjedd, kommer ikke de til å gjøre noe spesielt før det har gått 24 timer.

 

 

Da forundres jeg litt over at denne saken blir så spesielt behandlet ...

Hva tror du? Foreldrene kjenner politikere på stortinget...
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

En pedofil vil ikke være tiltrukket til en 16åring, men skjønner tankegangen din PencilCase.

 

Nei, det tok litt av ... Så klart ikke "pedofile"

 

Noe annet som jeg har erfart, er at foreldre til så kalt; vanlig oppegående ungdom - er enten naive, eller ofte litt "giddalause" til å grensesette sine egne barn angående "nettaktivitet". Som far kan jeg forstå at ens egen datter helst skal være en uskyldsren prinsesse, helt til jeg får avlevert henne via ekteskapsløftet til en oppegående gutt ;), men det er ikke sånn det virker. Disse ungdommene har faktisk ett sexliv/seksuelle følelser/behover, enten man vil tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Nei, men de vil neppe slå til på tilbudet. Mulighetene for å få tilsendt informasjon fra fb på lovlig vis i fremtiden blir mikroskopiske hvis de benytter seg av ulovlige virkemidler.

 

Hvorfor fb mener de verner om Sigrids interesser ved å nekte å gi Politiet tilgang til kontoen, er en annen sak.

FB lar ikke noen instanser få tilgang til kontoene med mindre de har en rettskjennslig tillatelse fra AMERIKANSK domstol. Dette var også et problem ved ABBs kontoer...
Lenke til kommentar

Disse ungdommene har faktisk ett sexliv/seksuelle følelser/behover, enten man vil tro det eller ei.

 

Helt korrekt. Jeg lener fremdeles på at hun kan ha stukket av frivillig, og at ikke vennene hennes som har gått ut i media nødvendigvis kjenner til alle sider ved hennes personlighet. However, som tiden går så tviler jeg mer og mer på det også.. hvis det ikke ligger noe annet bak, som mishandling hjemme eller lignende. Da hadde ikke heller jeg hatt lyst til å bli funnet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har selv opplevd flere tilfeller hvor unge (under 16 år) jenter og gutter har blitt borte - og i kontakt med politiet fikk man beskjed om at så lenge man ikke har sterke indikasjoner på at noe kriminelt har skjedd, kommer ikke de til å gjøre noe spesielt før det har gått 24 timer.

 

 

Da forundres jeg litt over at denne saken blir så spesielt behandlet ...

Hva tror du? Foreldrene kjenner politikere på stortinget...

 

Vet ikke helt, men lurer på at jenta er såkalt; vanlig oppegående norsk jente - jeg har opplevd flere ganger at såkalt; barnevernsbarn, som kommer bort, på langt nær får særlig til oppmerksomhet. Har fått denne beskjeden: "du kan få lov å trekke kølapp!"

 

Så har jo også jentas familie en spesiell forhistorie relatert til Utøya, og familienettverket har vært flinke til å skape "blest" og holde blesten i gang.

 

Men det blir bare spekulasjoner, det hele

Lenke til kommentar

Jeg ser det at omgangskretsen vil gjøre alt de kan for å finne noen savnede, men å dra så mye ressurser inn i søket etter en enkeltperson?

 

Jeg skjønner foreldrene, jeg ville selvfølgelig også dratt igang alt jeg kunne om guttungen hadde forsvunnet. Det jeg reagerer på er at Kristin Halvorsen figurerer i saken og det blir en slags "we take care of our own" greie. Jeg kjenner folk som har mistet kjente og de lurte på hvorfor denne jenta skulle være mer verdt enn deres barn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje grunnen for spesielt fokus på akkurat denne saken, er det faktum at verden er ikke rettferdig, bestandig. Og media bestemmer selv hvor langt strikken skal strammes ...

 

"kynisk", men "sant" ?

Lenke til kommentar

Joda, for all del.

 

Tenkte bare på det som ble sagt tidligere i tråden om at dette vil blir en politisk sak senere. Politikere som hjelper hverandre men ikke gir befolkningen samme muligheter.

 

edit: håper forresten at de finner henne i live.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men hvem nekter full adgang til FaceBook profilen hennes?

  1. Facebook eller det norske datatilsynet
  2. eller andre?

Viktig tid går tapt mens man krangler om full adgang til kontoen hennes.

 

Jeg fikk dette

 

I cant read the article because its in Norwegian but, to my knowledge the FBI has a quick route to access legally FB accounts when needed. So it is possible to make FB comply with your needs when you have enough power/influence. Im guess the Norwegian police should start making threats.

 

svaret på en tråd

 

The true Face of FaceBook

 

jeg opprettet på et amerikansk forum.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I etterkant av "Utøya" og rettsaken mot barnemorderen og terroristen - har det festet seg ett inntrykk hos meg, om at politiet vårt ikke har særlig stor kompetanse på internett, og hvordan det fungerer. Blir ikke forbauset om det etterhvert kommer informasjon om at politiet ikke har fått med seg helt enkle nettprosedyrer i søket etter jenta.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kan nok stemme. Det sies at PST er langt sterkere, men det spørs om de har henvendt seg dit, med tanke på at de to etatene er temmelig langt fra hverandre både "vennskapelig" og metodemessig.

 

Det kan være at politiet i likhet med forsvaret (slik jeg opplevde det i løpet av 17 år, og noen ganger), har litt for dårlig kultur for samarbeid og deling av informasjon på tvers av våpengrener, avdelinger og myndighetsnivåer ...?

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd flere tilfeller hvor unge (under 16 år) jenter og gutter har blitt borte - og i kontakt med politiet fikk man beskjed om at så lenge man ikke har sterke indikasjoner på at noe kriminelt har skjedd, kommer ikke de til å gjøre noe spesielt før det har gått 24 timer.

 

 

Da forundres jeg litt over at denne saken blir så spesielt behandlet ...

Hva tror du? Foreldrene kjenner politikere på stortinget...

 

Vet ikke helt, men lurer på at jenta er såkalt; vanlig oppegående norsk jente - jeg har opplevd flere ganger at såkalt; barnevernsbarn, som kommer bort, på langt nær får særlig til oppmerksomhet. Har fått denne beskjeden: "du kan få lov å trekke kølapp!"

 

Jeg forstår at dette kan føles urettferdig for noen foreldre, men samtidig synes jeg ikke det er urimelig at politi (og for så vidt media også) responderer ulikt på savnet-meldinger avhengig av hva som fremstår som sannsynlig årsak.

 

Det er nokså normalt at ungdom ikke kommer hjem til avtalt tid. Og jeg synes faktisk at ungdom bør få lov til å komme sent hjem uten at det blir en politisak. Jeg mener det vil være både misbruk av politiressurser og et overgrep mot ungdoms rett til å leve sitt eget liv om politiet skal sette i gang et stort apparat om en tenåring overnatter hos en venninne uten å ha avtalt det med foreldre først.

 

Så vidt jeg har fått med meg satte politiet ikke igang full etterforskning kun fordi Sigrid ikke kom hjem til avtalt tid. Skoene og mobilen ble funnet tidlig, og det er en såpass sterk indikasjon på at noe kriminelt har skjedd at politiet mobiliserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...