Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Det skjedde akkurat i det T-banen paserte ?

 

Så er det dette med mangelen på spor igjen da...

Foreløpig ligner dette veldig på det tidligere overfallet til siktede, der han overfalt ei jente med jernstang.

Han blir tilfeldigvis alene med ei jente, finner ut at han skal rane henne(?), og ender med å slå henne i hodet med jernstang, og misbruker henne ikke seksuelt.

Sigrid har visstnok massive hodeskader, og det antas at hun ikke ble seksuelt misbrukt.

Kan det være at han har gjort akkurat det samme om igjen? Det var bare flaks som gjorde at det første tilfellet ikke endte med drap.

 

Aner ikke hvordan de kan si med sikkerhet at et lik som har ligget lenge ikke er seksuelt misbrukt. Er det kun sædrester de ser etter, eller kan de se tegn på seksuell aktivitet selv uten slike spor? Vil en blowjob med en facial kunne avdekkes like "lett", vil seksuelt misbruk avdekkes om siktede brukte kondom, og kan seksuelt misbruk skjules med kjemikalier typisk brukt i et bilverskted? Er ikke overbevist om at hun ikke ble seksuelt misbrukt, men vet ikke nok om hvordan slike ting avdekkes til å kunne konkludere.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste grunnen saken fenger, er pga media. Kunne brydd ikke meg mindre om sigrid. Heller brydde jeg lite om madeleinesaken. Ble bare mer kvalmen da jeg så selveste paven ba for hun. Det finnes så mange andre folk som forsvinner. De andre som forsvinner er noen sin sønn/datter/søster/bror/niese/nevø/fetter/kusine/barnebarn også. Det er ingen som er alene. Hadde vært en gutt på 16. Kunne media brydd seg mindre. Og folk skriker om likestilling? Hvordan kan folk gjøre det, når folk fortsatt ser jenter som den svake kjønn?

 

 

 

/flamesuit on

 

Er det berre eg som blir letta av kvar ein heterofil gut som døyr?

Lenke til kommentar

La oss håpe at det er en ren tilfeldighet at de to siktede OG faren til venninen hvor Sigrid var den 5.8 (Vetlandsveien) jobber/mekker med biler og at finnes ikke noe ytterlige forbindelse... men mulig er det

 

Har fortsatt vanlig for meg å se hvordan Sigrid kan være et tilfeldigt offer hvis det skulle være snakk om bildrap (eller ulykke) langs gåruten mellom venninen og AB-vei. Ingen som kjører rundt i dette området er her helt tilfeldig, spesielt ikke Låveveien, Dalbakkveien. Mener jeg, da.

 

Nok en merkelig hendelse: (sitat) "21 år gamle Nicklas Moe, som bor langs den mest opplyste veien mellom Sigrids venninne og Tveita t-banestasjon, sier til VG at han hørte tre-fire kraftige skrik fra sitt soverom ut mot Ytre Ringvei like over midnatt natt til søndag 5. august.

Han har meldt fra til politiet om hva han hørte, men er ikke blitt avhørt." http://www.dagbladet.no/2012/08/13/nyheter/innenriks/sigrid_giskegjerde_schjetne/22934308/

 

Selv om jeg mener det er lite sansynlig at S ville ha tatt t-banen fordi da ville hun ikke være hjemme i god nok tid i forhold til å gå, så vet man aldri.

Endret av GoingNowhere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

37-åringen påstår at han ikke var i Oslo/Oppegård den helgen, men det slår visst sprekker nå.

 

For det første har politiet elektronisk spor på at bilen (den grønne Xantian) passerte bomstasjon på Abildsø kl. 00.05 den aktuelle natten, og videre at mobilen hans var avslått et døgn, men på søndag tok han overraskende i bruk en ny-innkjøp mobil som ble logget på base-stasjon i Oppegård-området (embalasjen til denne tlf. fant politiet i Ålesund under ransakelse av leiligheten hans)

Lenke til kommentar

Eneste grunnen saken fenger, er pga media. Kunne brydd ikke meg mindre om sigrid. Heller brydde jeg lite om madeleinesaken. Ble bare mer kvalmen da jeg så selveste paven ba for hun. Det finnes så mange andre folk som forsvinner. De andre som forsvinner er noen sin sønn/datter/søster/bror/niese/nevø/fetter/kusine/barnebarn også. Det er ingen som er alene. Hadde vært en gutt på 16. Kunne media brydd seg mindre. Og folk skriker om likestilling? Hvordan kan folk gjøre det, når folk fortsatt ser jenter som den svake kjønn?

 

 

 

/flamesuit on

 

Er det berre eg som blir letta av kvar ein heterofil gut som døyr?

forhåpentligvis er det bare deg.

Lenke til kommentar

men på søndag tok han overraskende i bruk en ny-innkjøp mobil som ble logget på base-stasjon i Oppegård-området (embalasjen til denne tlf. fant politiet i Ålesund under ransakelse av leiligheten hans)

 

Dette er jo ganske interessant - det må jo ha vært en 'ekstratelefon' han hadde liggende fra før, det er vel ingen steder som selger mobiler som er åpent på søndag. Og hva har i så fall skjedd med telefonen han har brukt inntil da montro?

Lenke til kommentar

Jeg må bare få stille et spørsmål som kan være litt off-topic her, og no offence, det er såklart forferdelig, men jeg lurer likevel:

 

Hvorfor har Sigrid fått så mye oppmerksomhet kontra de andre som har forsvunnet det siste året / fjoråret? Jeg kan ikke huske å ha sett noen få så mye oppmerksomhet, annet enn at jeg husker "Martine-saken" fikk noen artikler en gang. (Hu som forsvant i London, var det vel?)

 

For det startet vel som en vanlig sak om at hu forsvant, hva var det som gjorde at dette ble dekt så mye av media?

 

(Om noen har spurt om dette tidligere i denne tråden, så beklager jeg. Har ikke lest igjennom 64 sider.)

 

Forresten, jeg kan heller ikke huske å ha sett noen menn ha fått så mye mediadekning generelt innenfor dette temaet, er det noen grunn til dette?

 

EDIT: Uten å starte noen politikk-diskusjon, har Stoltenberg noen direkte relasjon med Sigrid og/eller Sigrid's familie, i og med at han kom med direkte kondolasjoner?

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Hvorfor har Sigrid fått så mye oppmerksomhet kontra de andre som har forsvunnet det siste året / fjoråret?

Saken har vel rett og slett alt som skal til for å bli en hit i media - ung jente forsvinner sporløst midt i et boligområde (mystisk), et ekstremt engasjert nærmiljø som setter store ressurser i sving (engasjement), snill pike som alltid holdt tiden og for første gang fikk lov til å være ute til midnatt (flink pike som ikke fortjener at noe slikt skal skje) osv. osv.

 

Det er nok mange faktorer som gjør at denne saken har fått langt mer oppmerksomhet enn en 'vanlig' forsvinning. Nå må det jo også sies at mange av de andre forsvinningene her i landet enten løses (som regel uten at vedkommende har blitt utsatt for noe) i løpet av relativt kort tid og dermed ikke rekker å vokse seg store i media, eller antas å være selvmord eller at vedkommende har stukket av etter eget ønske. De to sistnevnte er selvfølgelig ikke avismateriale i særlig grad.

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Jeg synes synd på alle foreldrene som sitter hjemme alene nå i dag dato med unger som har forsvunnet, kidnappet, drept også videre mens politiet bruker masse ressurser på henne jenta her.

 

Selvsagt synes jeg det er synd at hun ble funnet drept, men synes ikke media skal dekke bare Sigrid saken men alle de andre sakene rundt omkring i Norge. Dette kan medføre klasseskille noe som kan være veldig negativt mot politiet.

 

At de andre tar saken i egne hender, ettersom de ikke får like mye hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes synd på alle foreldrene som sitter hjemme alene nå i dag dato med unger som har forsvunnet, kidnappet, drept også videre mens politiet bruker masse ressurser på henne jenta her.

 

Selvsagt synes jeg det er synd at hun ble funnet drept, men synes ikke media skal dekke bare Sigrid saken men alle de andre sakene rundt omkring i Norge. Dette kan medføre klasseskille noe som kan være veldig negativt mot politiet.

 

At de andre tar saken i egne hender, ettersom de ikke får like mye hjelp.

 

Helt enig,det er rett og slett dårlig samfunnsøkonomi å bruke enorme ressurser på en sak som egentlig ikke er noe unik.

 

Er vel i hvertfall 3-4 søk etter savnede personer denne helgen i landet(som er skrevet om i media),og da med mye mindre folk som stiller opp,og i tillegg er det snakk om personer som har vært savnet lenge før noe ble gjort.

 

Får man satt ett fokus på hvor tregt man håndterer savnet saker i Norge så er oppmerksomheten bra,hvis ikke mener jeg at den bare dessverre er blitt en tabloid "nå skal vi tjene penger på empati og sånt" sak.

 

Still opp ved søk lokalt,særlig hvis du er kjent i området og vet om steder der folk kan ligge skjult lenge(lokalkunnskap er gull i slike saker).

Lenke til kommentar

Det at denne saken har fått så mye oppmerksomhet har nok mange årsaker. Som nevnt tidligere er det i mange tilfeller slik at de som forsvinner ikke ønsker å bli funnet. Siden noen av Sigrids eiendeler ble funnet ved barnehagen, tydet ting tidlig på at noe kriminelt hadde skjedd. De fleste kidnappingssaker i Norge, omhandler barn som er kidnappet av en av foreldrene fra et annet land. Selv om dette like fullt er en kidnapping, er det ikke av samme interesse for folk flest ettersom de fleste barn i denne situasjonen har det relativt greit. En forsvinningssak hvor det er sterke indikasjoner på at noe kriminelt har skjedd, tror jeg alltid vil få mer oppmerksomhet enn andre saker. Jo mer alvorlig saken tilsynelatende er, jo mer kan man lese om det i media.

 

Det virker også som om familien til Sigrid (og venner av familien) har gjort en god jobb med å holde saken i livet i media. De har organisert leteaksjoner på facebook, noe som har gjort det lett for folk og media å følge med. Det vekket nok ganske mye sympati når onkelen til Sigrid som mistet en sønn på utøya uttalte seg til media. Når sakene forsvinner fra avisene/nyhetene så glemmer man de ofte.

 

Det skal også sies at familien har venner som kan være fordelaktige å ha i forhold til publisitet i slike saker. Men hvem kan klandre de? Dersom det var mitt barn som var borte, så ville jeg dratt i alle tråder jeg kunne om jeg trodde det kunne hjelpe.

 

Btw. det er vell ingen tvil om at bystander effekten finnes? Har aldri hørt/lest om noen som har benektet det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

37-åringen påstår at han ikke var i Oslo/Oppegård den helgen, men det slår visst sprekker nå.

Hvor sier 37-åringen eller hans advokat det ?

 

http://www.dagbladet.no/2012/09/04/nyheter/sigrid_giskegjerde_schjetne/innenriks/sigrid-saken/drap/23252856/

 

"37-åringen som er siktet for å ha drept Sigrid Giskegjerde Schjetne, stiller seg uforstående til siktelsen.

 

- Han mener politiet må sjekke ut tekniske spor som vil vise at han ikke kan ha begått dette drapet, at han har alibi. Han håper å bli sjekket ut av saken, sier mannens forsvarer, advokat John Christian Elden til NTB"

 

Vært annet sted i landet..

 

"Begge siktede hevder å ha alibi

 

64-åringen skal ha kjørt med aviser, og 37-åringen hevder å ha vært et annet sted i landet."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Begge-siktede-hevder-a-ha-alibi-6982886.html

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg må bare få stille et spørsmål som kan være litt off-topic her, og no offence, det er såklart forferdelig, men jeg lurer likevel:

 

Hvorfor har Sigrid fått så mye oppmerksomhet kontra de andre som har forsvunnet det siste året / fjoråret? Jeg kan ikke huske å ha sett noen få så mye oppmerksomhet, annet enn at jeg husker "Martine-saken" fikk noen artikler en gang. (Hu som forsvant i London, var det vel?)

 

For det startet vel som en vanlig sak om at hu forsvant, hva var det som gjorde at dette ble dekt så mye av media?

 

(Om noen har spurt om dette tidligere i denne tråden, så beklager jeg. Har ikke lest igjennom 64 sider.)

 

Forresten, jeg kan heller ikke huske å ha sett noen menn ha fått så mye mediadekning generelt innenfor dette temaet, er det noen grunn til dette?

 

EDIT: Uten å starte noen politikk-diskusjon, har Stoltenberg noen direkte relasjon med Sigrid og/eller Sigrid's familie, i og med at han kom med direkte kondolasjoner?

 

Når det skjer noe slikt, så stiller mange seg endel spørsmål og prosessen videre er stort sett lik.

 

01- Pressen slipper dårlig sladdede bilder som er lett gjenkjennelige, stort sett hentet fra profilbildet på facebook eller det første som dukker opp når man googler dem med google bilder.

 

02 -Facebookvenner kjenner igjen facebook profilbildet og navn slippes.

 

03 -Folk kan da verifisere at riktig person er navngitt, ved å google navnet eller sjekke tiltaltes facebookprofil.

 

04 -Med verifisert navn så søker man først på kjente sider: Facebook, Twitter, Youtube kontoer, Datingsider, Myspace, Forum osv.

 

05 -Det man finner sjekker man vennelister på for bl.a å se om offer og tiltalte deler felles venner eller er venner med hverandre. Bilder sjekkes. Har tiltalte lagt ut hundre bilder av seg i naziklær og han har 200 venner i nazimiljøet så får man en indikasjon på politisk tilhørighet. Man bygger opp en profil av offer, tiltalte, familie, venner, kollegaer osv.

 

06 -Venner av offer og tiltalte sper på med informasjon.

 

07 -Googløe street, google earth, norge i bilder, finn kart, gule sider osv brukes for å kartlegge området det snakkes om. Man merker av hjemmet til offer, hvor dro offeret fra, hvilke veier kan offer har tatt, hva kan vitner ha sett, osv.

 

08 -Engasjerte fyller på info ved bl.a å ta endel mål på stedet, ta bilder, rapportere om typisk aktivitet, oversiktelighet, familieforhold, miljø osv

 

09 -Man oppsummerer alt man vet, lanserer noen teorier, som så andre verifiserer eller avkrefter.

 

10 -Man oppdager filmklipp, youtubevideoer, innlegg, et malt bilde, en kommentar osv som stiller enkelte i merkelige lys.

 

11 -Krimetterforskere, hobbydetektiver, folk som har jobbet med lignende saker osv foreslår ting basert på typiske forhold. Hvor langt unna hjemmet pleier offeret bli funnet, pleier offer og tiltalte kjenne hverandre osv

 

12 -Man finkjemmer nettet etter mer gjemte spor, tekniske muligheter.

 

13 -Man bruker tilgjengelig info dels fra nett og dels fra folk som har tatt utdanning innen f.eks obduksjon som sier litt om nedbrytingstilstander i gitte temperatur og miljøpåvirkningssituasjoner.

 

14 -Man finner mer og mer om offer og tiltalte, deres miljø, arbeidssted osv.

 

15 -Man kobler tiltalte mot tidligere uløste saker.

 

I akkurat denne saken så kom det masse utrolige påstander tidlig i saken, og mange så ut til å delvis bli underbygget av tiltaltes egne uttalelser. Tidlig i saken kom det påstander om at hun var drept i en satanistofring, og han som hadde drept henne ble navngitt. En kjent torpedo ble navngitt og det kom påstander om at noen kidnappet unge jenter til torturering hvor bl.a denne torpedoen ble navngitt som en aktiv deltager. Det var også mange påstander om sexsalg, og offer ble anklaget for å være kjæresten til navngitte involverte. Det kom påstander om at offer hadde solgt sex til tiltalte, noe "alle" visste, og selvsagt la man merke til at offer, begge tiltalte, og en annen i saken alle var svært bilintresserte.

 

Her har man også et merkelig trekantdrama hvor man på den ene siden har en voldelig bakgrunn, på den andre siden et glamourmiljø og festing med kjendiser,og på den tredje siden smugling og korrupt politi. Mange forvirres av hvordan disse miljøene er flettet inn i hverandre.

 

Så har vi det at media har rapporter motstridene. Et media kan si at bilulykke er politiets hovedteori, mens et annet sier at politiet har gått helt bort fra den teorien. BBC har rapportert mye mer mye tidligere enn norske medier.

 

Interressen er også stor i sverige, fordi involverte i saken er koblet mot svenske områder og hytter. Man trodde derfor offer var fraktet til sverige.

 

Så har man jo et stort narkomiljø som er koblet inn i saken flere steder, pga tidligere historikk. Mange navnga mange i de miljøene med påstander om at offer var blitt drept for at tiltalte skulle fremstå som skyldig pga narkogjeld. Dette har tiltalte selv blogget om.

 

Det er også et hav av andre saker som gjør det interressant, og jeg som mange andre ble hektet når vi begynte å dra frem alle disse elementene og puse dem sammen til et bilde.

 

Dette er en unik sak hvor man svært lett blir hektet på det som dras frem fordi saken inneholder så mange elementer og miljøer. Det er både det rare i at så mange skremmende personer kobles til samme adresse, og det kanskje enda rarere det at saken inneholder så mange ekstremt ulike miljøer som på forunderlig vis har blitt koblet sammen.

 

Det er litt som om adressa til tiltalte har vært et unntaksområde hvor logikk og sannsynlighet ikke gjelder og det ene området er blitt bombardert med de sykeste ting og de sykeste menneskene. Om det var ett eneste sted på jorden som naturlovene ikke gjelder så ville det vært den adressa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...