Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig nyskjerrig på hvorfor noen tilfeldige saker får full mediadekning, mens andre kan stå som en liten rubrikat på midtsiden at "Jente (16) savnet i Oslo".

 

Denne saken startet på den måten den også. Norge er et lite land, og det er ikke ofte vi har forsvinningssaker. Det er overhodet ikke tusenvis på landsbasis, uten at jeg vet hva slags tidsrom du tenker på.

 

Som regel når noen er forsvunnet i Norge er det en av tre ting; (1) Noen har stukket av, uten å gi noe beskjed, (2) Misforståelser som fører til bekymringsmelding til Politiet, eller (3) En real forsvinning i form av kidnapping hvor noen forsvinner mot eget ønske.

 

Denne saken får stor oppmerksomhet nå, fordi vi snakker om ei jente på 16 som er (i følge Politiet) sporløst forsvunnet på vei hjem fra ei veninne i Oslo. Norge skal være et trygt land, og jenter på 16 bør kunne gå fritt i en forhåndsvis trygg bydel av Oslo Kommune. Denne saken er ikke mer spesiell enn andre saker, men nå er vi inne i det femte døgnet og det er fortsatt null spor i saken.

 

Jeg håper politiet kan gjøre et gjennombrudd i saken snart, slik at man kan søke på mer spesifikke steder. Er enig med de som mener at hvis hun er drept (og dumpet), så burde alle marker/skoger, samt vann i nærheten saumfares.

 

Jeg ønsker ikke å spekulere noe mer i akkurat hva som har skjedd med Sigrid, men når jeg hører at Politiet ikke har fått et eneste tips om noen som har sett Sigrid gå hjem fra veninnen, så skurrer det litt for meg. Personlig så tror jeg dette handler om en ren kidnapping ut ifra det jeg har lest av opplysninger fra Politiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i faen skulle en 16 år gammel jente bare finne på å HAIKE når hun bor 20 min unna. Virker helt usannsynlig for min del i hvert fall. Da er det mer sannsynlig at hun fikk sitte på med noen hun kjenner, siden ingen har observert henne på veien hjem.

 

Nå kjenner jeg ikke Sigrid, så jeg vet ikke hvor "rebelsk" hun er, men å spørre ukjente om de kan kjøre henne hjem midt på natta mens hun har på seg en kort shorts og topp virker som en jævlig dårlig idè...

Lenke til kommentar

@MartinF

Jeg gidder ikke finne dypere kilder enn wikipedia, som sier at i 2007 var det 30 bortføringssaker (av barn) i norge.

http://no.wikipedia....wiki/Kidnapping

Om vi antar dette er rekordhøyt så er det fremdeles ingen grunn til at denne saken er mer spesiell enn noen av de andre. Jeg tør nemlig anta at mange av disse sakene innebærer barn av lavere alder enn 16.

Og det begynte ikke med en bitteliten artikkel i lokalavisa, dagen etter hendelsen hadde både VG og dagbladet framside om denne saken, og den har vært fulgt opp med like mange artikkler som 22. juli saken ble i sin tid.

 

La oss anta at mine kilder på at tusener i året blir kidnappet er feil,

dette er IKKE den første kidnappingssaken siden Dung-saken for 5 år siden, som fikk like mye oppmerksomhet. Hvorfor skiller noen saker seg ut mer for media enn andre?

Endret av Valkyria
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tror dere om teorien om at hun har haiket?

 

En ting jeg har tenkt er at hun kan ha smugrøykt, og har tent en sigarett i passende avstand til hjemmet, og så sendt melding om at hun var hjemme, i tilfelle hun var et sted som var hjemme på den måten at det var et sted hun pleide å smugrøyke og kanskje kommet i snakk med noen. Det mest naturlige ville da være ved denne barnehagen.

Lenke til kommentar

Oppsiktsvekkende at det nå viser seg at hun må ha blitt kidnappet nærmere venninnas hjem.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/-ser-ikke-ut-som-sigrid-ble-bortfoert-her-3848712.html

 

Det betyr at kidnapperen har kjørt innom barnehagen, sendt en SMS fra hennes telefon, "chillern hjemme", og deretter kastet ut eiendeler så de ble spredt utover ved barnehagen, mens han kanskje åpnet dørene og fikk henne til å skrike av redsel. Huff, dette skaper bildet av en skikkelig infam kidnapper.

Går an å lage mange teorier på bakgrunn av dette, men tyder det ikke mest av alt på at hun gikk inn i bilen til en bekjent?

 

Det har vært viktig for bilføreren å skjule hvor Sigrid faktisk gikk inn i bilen, og skape et bilde av at hun var ved barnehagen klokka 00.15. Det ble ikke hørt noen skrik oppe hos venninna, og Sigrid ville skreket hvis hun ble dratt inn i bilen av en ekkel gjeng. Derfor, mangelen på skrik ved venninnas bolig kan tyde på at hun gikk inn i en bil frivillig.

Kan så den bekjente ha planlagt kidnappingen over lengre tid, og også gjort klar et isolert rom til henne?

Lenke til kommentar

@MartinF

Jeg gidder ikke finne dypere kilder enn wikipedia, som sier at i 2007 var det 30 bortføringssaker (av barn) i norge.

http://no.wikipedia....wiki/Kidnapping

Om vi antar dette er rekordhøyt så er det fremdeles ingen grunn til at denne saken er mer spesiell enn noen av de andre.

 

Den setningen i Wiki-artikkelen er misvisende. Begrepene "kidnapping" og "barnebortføring" brukes normalt om to litt ulike fenomener - barnebortføring er når folk som er i familie med barnet holder barnet unna andre familiemedlemmer, oftest når en forelder stikker av med barna etter samlivsbrudd. Wikipedia har også en egen side om barnebortførig: http://no.wikipedia.org/wiki/Barnebortf%C3%B8ring

 

At barn blir kidnappet, i betydningen dratt inn i en bil av fremmede, skjer ikke 30 ganger i året.

 

La oss anta at mine kilder på at tusener i året blir kidnappet er feil,

dette er IKKE den første kidnappingssaken siden Dung-saken for 5 år siden, som fikk like mye oppmerksomhet. Hvorfor skiller noen saker seg ut mer for media enn andre?

 

Det er flere "spesielle" ting med denne saken:

- Den skjedde i agurktiden.

- Det har skjedd i Oslo, nært de store "riks"-mediene.

- Det er kom ganskje fort indikasjoner på at det har skjedd noe kriminelt, og den savnede ikke bare gjemte seg hos en venninne.

- Det er få nok spor til at folk spekulerer.

- Det er nærliggende å anta at det er en seksualforbrytelse, og sex selger.

 

En uke før Sigrid forsvant var det en 17 år gammel jente som var savnet i Bergen i et døgn eller to. Det rakk å komme en del artikler i lokale aviser, med bilde og utsagn fra familiemedlemmer, men hun ble funnet før oppslagene rakk å bli veldig store. (Nå er savnet-artiklene fjernet i hvert fall fra bt.no, det eneste jeg fant er denne notisen om at hun er funnet igjen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Savnet-17-aring-er-kommet-til-rette-2743642.html) Jeg antar at det i den saken var litt sterkere indikasjoner på at den savnede kunne være hos venner, og færre indikasjoner på kidnapping.

 

Jeg har også en gang lagt merke til en sak med en savnet tenåring hvor det plutselig ble veldig stille. Da fikk jeg tilfeldigvis vite etterpå at hun var funnet død etter noe som åpenbart var selvmord. Og media skriver generelt ikke om selvmord, fordi omtale har en smitteeffekt på andre deprimerte. Frykten for at noe slikt har skjedd kan nok også i noen tilfeller bidra til at media er moderate i omtalen av savnet-saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med observasjonene av skrik?

 

Som jeg skrev i det forrige innlegget, kidnapperen kan ha fått henne til å skrike av redsel. Eller når bilen åpnet dørene og hun tydeligvis ikke var kneblet, var det naturlig for henne å benytte anledningen til å skrike.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Det er fult mulig å gå uten at noen ser deg , det er rett og slett litt avhengig av hvor du går, hvor fort du går og hvilket tid på døgnet du går.

De fleste mennesker går ofte og vimser rundt og legger ikke merker til små detaljer så jeg personlig tror at hun fint kan ha kommet helt til barnehagen før noe skjedde.

 

Har noen derimot lagt ut sporene for å villlede så er det enten nære bekjente (venner , familie ) eller noen som har fulgt med lenge på hva hun gjør som har gjort dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vedder på at offeret er blitt kidnappet, deretter voldtatt, og til slutt drept og dumpet ute naken. Politiet vil ikke finne henne med det første, kanskje om 1-2år? når noen finner liket der hun er dumpet.

 

Det er ikke vanlig at en kidnapper kidnapper en person, uten å fremme et krav, for å deretter løslate offeret etter nesten en uke. Hun vet for mye, og det tar ikke gjerningsmannen en sjanse på. Derfor er det sannsynlig at hun er blitt drept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...