Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Spenol er en bra fyr, det er mennesker som han som skiller oss fra dyrene. De folkene som kommenterer profilen hans på facebook, not som much.

Takk for fine ord. :)

 

Velfortjente ord. Det gir meg håp for menneskehetens utvikling at det ikke bare er hjernedøde der ute. At vi kanskje en dag kan være proaktive og ikke reaktive i behandlingen av psykiske lidelser. Det er jo ofte symptomer på folk fra barnsben av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at i Norge skal vi rehabilitere folk fremfor å straffe dem.

Hvorfor er dette et "problem"? Hjalp det å straffe den ene av de siktede med vanlig soning?

Hva mener du vi heller burde gjort? Doblet straffen? Henrettet ham?

Han fikk for mild straff i første omgang ja.

Mener du at de alvorlige psykiske lidelsene hans (personlighetsforstyrrelser, panikkangst, osv.) på magisk vis ville forsvunnet dersom han ble dømt til å sone i f.eks. 5 år eller 10 år?

En person som helt beviselig har prøvd å ta livet av en annen burde holdes i forvaring livet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråden er vel helt i ferd med å avspore. Dette er ikke et debatt om straffe og rettssystemet i Norge eller psykisk helsevesenet - dette kan dere sikkert nok ta et annet sted. Dette er en tråd om Sigrid-saken/mysteriet. Forløpig finnes det ikke noe tiltalte og det er ikke noe tekniske spor som vi vet om.

 

Hvis der har skjedd en voldtekt så er det fortsatt stor sansynlighet at politiet kan sikre seg dna sporer, og dette kommer til å bli meget viktig i bevisføring. Kanskje en 3e person var involvert. Det er fortsatt mye som er mulig. De finner sikkert nok kjapt ut hvordan hun ble drept, f.e. kvalning eller slag. Jeg håper virkelig ikke at det er noe grusomt som tortur f.e. men tipper man må være forberedt på det verste. Men så kommer spørsmålet hvem gjørde hva, og hvilke spor trenger eller har de for å knytte noen til drapet. Tror det kan komme noen paralleler med Baneheia saken her også, http://no.wikipedia..../Baneheia-saken

Endret av GoingNowhere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, alt tyder på at sinnsykdommen kommer til å fortsette. Derfor er det hadde vært bedre om han på et tidligere tidspunkt ble holdt borte fra samfunnet. Det er jo ganske grovt dette som har kommet fram om at han skal ha spontant slått en 23 år gammel jente med jernstang i hodet gjentatte ganger for å så forlate henne i en blodpøl. 2 år for noe slikt er latterlig.

Ville det ikke vært enklere og billigere å utrede ham skikkelig, stille korrekt diagnose og deretter behandle ham med medikamenter og terapi? Du vet, slik som et sivilisert samfunn ville gjort.

Lenke til kommentar

Tråden er vel helt i ferd med å avspore. Dette er ikke et debatt om straffe og rettssystemet i Norge eller psykisk helsevesenet - dette kan dere sikkert nok ta et annet sted. Dette er en tråd om Sigrid-saken/mysteriet. Forløpig finnes det ikke noe tiltalte og det er ikke noe tekniske spor som vi vet om.

 

Enig. Hør på GoingNowhere, og ta den generelle straffediskusjonen i en annen tråd. :)

Lenke til kommentar

Tråden er vel helt i ferd med å avspore. Dette er ikke et debatt om straffe og rettssystemet i Norge eller psykisk helsevesenet - dette kan dere sikkert nok ta et annet sted. Dette er en tråd om Sigrid-saken/mysteriet. Forløpig finnes det ikke noe tiltalte og det er ikke noe tekniske spor som vi vet om.

 

Hvis der har skjedd en voldtekt så er det fortsatt stor sansynlighet at politiet kan sikre seg dna sporer, og dette kommer til å bli meget viktig i bevisføring. Kanskje en 3e person var involvert. Det er fortsatt mye som er mulig. De finner sikkert nok kjapt ut hvordan hun ble drept, f.e. kvalning eller slag. Jeg håper virkelig ikke at det er noe grusomt som tortur f.e. men tipper man må være forberedt på det verste. Men så kommer spørsmålet hvem gjørde hva, og hvilke spor trenger eller har de for å knytte noen til drapet. Tror det kan komme noen paralleler med Baneheia saken her også, http://no.wikipedia..../Baneheia-saken

 

Det er helt klart relevant å kommentere hvor håpløst straffesystemet i Norge er når en av de hovedmistenkte har sluppet ut altfor tidlig på grunn av håpløse tilstander i systemet. Under antagelsen om at den mistenkte er skyldig blir dette relevant for å kunne avgjøre om denne hendelsen kunne vært unngått ved med mer rettferdige straffer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, alt tyder på at sinnsykdommen kommer til å fortsette. Derfor er det hadde vært bedre om han på et tidligere tidspunkt ble holdt borte fra samfunnet. Det er jo ganske grovt dette som har kommet fram om at han skal ha spontant slått en 23 år gammel jente med jernstang i hodet gjentatte ganger for å så forlate henne i en blodpøl. 2 år for noe slikt er latterlig.

Ville det ikke vært enklere og billigere å utrede ham skikkelig, stille korrekt diagnose og deretter behandle ham med medikamenter og terapi? Du vet, slik som et sivilisert samfunn ville gjort.

Du mener akkurat det som har vært forsøkt mao.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at i Norge skal vi rehabilitere folk fremfor å straffe dem.

Hvorfor er dette et "problem"? Hjalp det å straffe den ene av de siktede med vanlig soning?

Hva mener du vi heller burde gjort? Doblet straffen? Henrettet ham?

Han fikk for mild straff i første omgang ja.

Mener du at de alvorlige psykiske lidelsene hans (personlighetsforstyrrelser, panikkangst, osv.) på magisk vis ville forsvunnet dersom han ble dømt til å sone i f.eks. 5 år eller 10 år?

En person som helt beviselig har prøvd å ta livet av en annen burde holdes i forvaring livet ut.

Kommer an på situasjonen vil jeg si, men at personer som får plutselige spontane innfall om at de skal klinke noen bude selvsagt holdes borte fra samfunnet i lang tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spenol er en bra fyr, det er mennesker som han som skiller oss fra dyrene. De folkene som kommenterer profilen hans på facebook, not som much.

Takk for fine ord. :)

 

Velfortjente ord. Det gir meg håp for menneskehetens utvikling at det ikke bare er hjernedøde der ute. At vi kanskje en dag kan være proaktive og ikke reaktive i behandlingen av psykiske lidelser. Det er jo ofte symptomer på folk fra barnsben av.

 

Nettopp. Slik forskning er dessverre bare på barnestadiet nå, men det går heldigvis i riktig retning. Det er ikke lenge siden vi trodde at personer med epilepsi var besatt av demoner, eller at personer med dysleksi var dumme. Det er heller ikke lenge siden "vanskelige" pasienter ble lobotomert.

Lenke til kommentar

Du mener akkurat det som har vært forsøkt mao.

Han har åpenbart vært innom psykiatrien, men han ble altså kjent tilregnelig og dømt til vanlig fengselsstraff for forholdet der han slo en kvinne i hodet med jernstang. Hadde han i stedet blitt dømt til tvungent psykisk helsevern, kan det hende at han ikke hadde vært siktet for drap i dag. Det vi iallfall vet med sikkerhet er at fengselsstraffen ikke hjalp. Uten at jeg er fagperson, vil jeg tro at det gjorde ham verre. Jeg er overbevist om at det gjør vondt verre å sperre en person med alvorlige sinnslidelser inne på et lite rom i to år.

Lenke til kommentar

Husk at det finnes andre mennesker med det samme navnet - noen av "oss" har det alt for lett med å uthenge den som kommer fram etter litt googling uten muligens å sjekke hvem det faktisk er, med risikoen at helt uskyldiges liv kan bli ødelagt.

 

Når dette er sagt er det ikke noe tvil om at det er den siktede 37åringen som skrev for noen måneder siden 'Chiller'n jeg her hjemme". Uff. En av det siste han skrev vel er (28.7) "jeg gir meg ikke uansett hva det fører til!!!!"

 

Tragisk. For alle parter.

Lenke til kommentar

Husk at det finnes andre mennesker med det samme navnet - noen av "oss" har det alt for lett med å uthenge den som kommer fram etter litt googling uten muligens å sjekke hvem det faktisk er, med risikoen at helt uskyldiges liv kan bli ødelagt.

Vel når bildet fra avisen samsvarer med bildet av personen så er det ganske åpenbart.

 

Og jeg skjønner ikke helt hvor du har det med navn fra i og med at det aldri ble offentliggjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skandale at mediene ikke er mer forsiktige med å legge ut informasjon om de siktede. Journalister må være samvittighetsløse mennesker.

Det samme har jeg også ment. Hvis ikke mediene får refs etter denne saken er det noe galt. I alt fra store saker som dette og 22. juli saken til alle de små lokale sakene ser man at dårlig sensurering føer til at folk blir gjenkjent. "Sladdingen" de holder på med er tydeligvis bare for å ha gjort det, ikke med hensyn til å skjule hvem det er. Ser det så alt for ofte, og jeg håper noen tar det videre.

Hva om jeg selv eller andre uskyldige skulle bli siktet for noe jeg ikke har gjort, hadde ikke taklet det så bra å få veggen fult av hatmeldinger. Han som først ble mistenkt for falsk forklaring skal være glad det ikke gikk verre.

 

Angående folk som skriver hat-trusler, så tror jeg det skal mye til før at de får en eventuell straff for det. Skulle han først være uskyldig håper jeg han saksøker mediene for mye penger.

 

edit: http://www.dagbladet.no/2012/09/05/nyheter/sigrid_giskegjerde_schjetne/innenriks/sigrid-saken/siktelse/23254341/

 

Begge hevder de har gyldig alibi. Politiet mistenker hun kan ha blitt drept dagen/natten etter hun ble borte.

 

Spent å se om det er hold i disse alibiene.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

At mediene har vært uforsiktige med bildebruk og referanser er nå en ting, og kritikkverdig. Men det unnskylder på ingen måte den idiotiske tankeløse lynsjestemningen som nå sprer seg. Det er "inn" å ønske disse mistenkte døde, det er populært å hate de. Hva faen skjedde med verden?

 

Gud bedre. Det er ei skam!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...