Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Det er trist at internettet allerede er i full gang med å spre identiteten til de mistenkte, og de får virkelig kjenne det sure hatet også. Dessverre er sensureringen her håpløs.

 

Hva mener du? Det er trist at identiteten spres på nettet, men det er håpløst at vi fjerner innlegg?

 

Nei. Det er trist at identiteten allerede er ute, men internett har et talent i å spore opp slike personer, og dette var lekende lett å både finne ut av og bekrefte.

 

Jeg mener at det er håpløst å stoppe spredningen ved å fjerne innlegg her. Det er ikke lenger det å spre informasjon som er problemet, det er å dømme de mistenkte.

 

Ærlig talt så synes jeg avisene burde være mer forsiktige enn det de er nå, både disse to og Breivik ble identifisert samme dagen som avisene begynte å "hinte".

 

Ja, det er merkelig hvor opptatt folk er av å spre identiteten til de siktede. Eg mistenker det skyldes høy skrytefaktor, men det viser en gruppetendens som er skremmende.

 

Jeg ble ikke overrasket at de ville bli identifiserte. Det er en blanding av stolthet, samarbeid og internett-kultur. Jeg vet f.eks at 4chan var hardt igang ved å identifisere dem.

 

Det er trist at internettet allerede er i full gang med å spre identiteten til de mistenkte, og de får virkelig kjenne det sure hatet også. Dessverre er sensureringen her håpløs.
Er det bare jeg som går inn for å ikke finne ut av identiten til denne personen? Selvfølgelig har jeg ingenting til overs for et slikt menneske, men jeg har jo heller ikke noe å vinne på å kjenne identiteten hans.

 

Tappert, men hvordan gjør det noen forskjell?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat: "Etter det NRK erfarer arbeider politiet ut fra en teori om at minst én av dem hadde en tilknytning til den drepte 16-åringen Sigrid Giskegjerde Schjetne."

 

Hallo? Tror ikke det er normalt at 16åringer har kontakter med "psykopate" og 60årige bilhandlere. Vi kan nok ikke konkludere noe men generelt sett - ikke nødvendigvis i denne saken! - lurer jeg ofte om folk har mistet litt av folkevettet og nettvettet. Foreldrene henger heller ikke lengre med hva barna driver med og med hvem de har kontakt. Kronprinsparet har jo også brennt seg på Instagram. Det er - desverre - mange skumle mennesker ute i verden.

 

Ja, politiet "arbeider" ut fra en "teori". Det er imidlertid ingenting som tyder på at denne "teorien" har noe som helst for seg. Man kan mistenke at denne "teorien" er funnet på for å rettferdiggjøre at politiets etterforsking i 3 uker stort sett gikk ut på å mase på Facebook om å få utlevert et passord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er håpløst å stoppe spredningen ved å fjerne innlegg her. Det er ikke lenger det å spre informasjon som er problemet, det er å dømme de mistenkte.

Uansett hvor lett det er å finne identiteten, så er Diskusjon.no et offentlig medie, med stor dekning over hele landet. Om Diskusjon.no plutselig bestemmer seg for å ikke følge "vær varsom"-plakaten, så vil det få store konsekvenser for forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hepp!

 

Journalistikk på nettfora kan kvalitetsmessig være en (u)ting. Hvordan det arbeidet kan/vil tolkes i nettfora, kan diskuteres.

 

Vi forholder oss til VVP inntil videre. (Dog bør den revideres, etter min mening).

 

Mvh

Admin med team.

 

ps. vennligst husk å ta hensyn til de pårørende, denne saken er en tragedie for mangen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan mistenke at denne "teorien" er funnet på for å rettferdiggjøre at politiets etterforsking i 3 uker stort sett gikk ut på å mase på Facebook om å få utlevert et passord.

 

Politiet har da gjort en del annet, som å undersøke mobilsignalene, rekonstruere hendelsesforløpet, og sjekke biler.

 

Vil tro det var vanskelig i utgangspunktet å finne identiteten til siktede, men for dem som er/var venner på Facebook, var det nok relativt enkelt når media kom med Facebook-bilder. På den måten ble identiteten gitt ut til flere hundre personer samtidig. Noe som er ganske mye.

Lenke til kommentar

Dette forumet ble plutselig ganske patetisk. Her moderes alt til fillebiter, sikkert dette innlegget også.

 

Det som er patetisk er trangen til å spre de siktedes navn, profiler på sosiale medier og andre nettsider, bilder av de siktede, og mer. Det er tydeligvis fritt frem for lynsjing, trakassering og hetsing bare fordi de er siktet i en kriminalsak. Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist, enten du vil det eller ei, og Diskusjon.no er ikke et sted som bidrar til å spre mulige usannheter og løgner.

 

Du finner lett ut hvem de siktede er hvis du bare leter litt, men inntil media offentliggjør navnene kan du se langt etter å finne de her på forumet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg syns media må vise mye større forsiktighet med bilder de velger å legge ut. Å legge ut bilder hvem som helst kan finne på nettet og bare sladde ansiktene, så har man ikke bevart anonymiteten til siktede

 

Jeg ser ikke poenget med å brukke sladdet bilder av mistenkte i det hele tatt. De er jo sladdet, det går jo ikke ann å se hvem det er, så hvorfor i det hele tatt bruke dem? Dessuten er det ikke så altfor vanskelig å spore bildene tilbake så lenge man prøver.

Lenke til kommentar

Jeg syns media må vise mye større forsiktighet med bilder de velger å legge ut. Å legge ut bilder hvem som helst kan finne på nettet og bare sladde ansiktene, så har man ikke bevart anonymiteten til siktede

 

Jeg ser ikke poenget med å brukke sladdet bilder av mistenkte i det hele tatt. De er jo sladdet, det går jo ikke ann å se hvem det er, så hvorfor i det hele tatt bruke dem? Dessuten er det ikke så altfor vanskelig å spore bildene tilbake så lenge man prøver.

 

Stemmer. De kan ikke være helt kloke.

 

Tenk deg at han har en vennekrets på 300-500 stykker på Facebook, da er det bare spørsmål om tid før noen klarer å pusle sammen det sensurerte bildet til å bli det bildet den mistenkte la ut på Facebook.

Lenke til kommentar

Ser ut som at fler, inkludert meg selv har funnet hans Facebook og andre sider av han.

 

Fyren virker jo helt psycho i henhold det han skriver på Facebook. Håper inderlig at han blir kjent tilregnelig uansett.

 

Dagbladet gjorde det ikke vanskelig å finne han.

Endret av DNA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette forumet ble plutselig ganske patetisk. Her moderes alt til fillebiter, sikkert dette innlegget også.

Det som er patetisk er trangen til å spre de siktedes navn, profiler på sosiale medier og andre nettsider, bilder av de siktede, og mer. Det er tydeligvis fritt frem for lynsjing, trakassering og hetsing bare fordi de er siktet i en kriminalsak. Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist, enten du vil det eller ei, og Diskusjon.no er ikke et sted som bidrar til å spre mulige usannheter og løgner.

Du finner lett ut hvem de siktede er hvis du bare leter litt, men inntil media offentliggjør navnene kan du se langt etter å finne de her på forumet.

Når personen skriver "hva er en psykopat?" på sin Facebook wall noen dager før han blir tatt inn av politiet, så er det jo ganske åpenbart om personen er skyldig eller ikke.

 

Var vel bare tilfeldig at han er dømt for mordforsøk tidligere og skrev "hva er en psykopat?" noen dager etter Sigrids forsvinning.

 

Too many coincidences is not a coincidence.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Too many coincidences is not a coincidence.

 

Vel, før jeg tar del i å ødelegge en persons og hans/hennes families liv vil jeg gjerne være helt, helt sikker på at det er snakk om riktig person.

Har ingen problem med å ødelegge livet hans i og med at han tidligere har forsøkt å drepe en annen person, noe som er 100% sikkert.

 

Slike personer burde vi avlive.

Endret av DNA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problem med å ødelegge livet hans i og med at han tidligere har forsøkt å drepe en annen person, noe som er 100% sikkert.

 

Du er klar over at vi lever i 2012, ikke 1712, og at det ikke er din jobb å straffe noen for straffbare handlinger de har eller kan ha begått?

Når vi lever har vel ingenting med saken å gjøre.

 

Jeg og alle andre har rett til å dømme andre for deres handlinger, ihvertfal når de har gjort noe så alvorlig som å prøve å ta liv av en annen person. Sånne personer fortjener ikke en sjanse til i livet.

 

Han burde vært sperret inne i livstid etter hans første drapsforsøk, da hadde ikke dette skjedd. Norge er alt for varsomme når det kommer til fengselstraff.

Endret av DNA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...