Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen tanker om hva det kan bety at de har funnet skoene og sokkene hennes? Hvorfor kan de ha funnet de? Hva kan grunnen være til at de bare har funnet de?

 

Hvis noe sleper noen langs bakken,eller sloss med noen så er det nok lett å miste sko og sokker.

Særlig hvis det er snakk om sko uten knyting eller noe sånt.

 

Ikke godt å si,men uansett så får man jo håpe at ting går bra,og at man ikke har å gjøre med en gjerningsmann som får panikk av mediakjøret og skader jenta hvis hun lever fremdeles.

Lenke til kommentar

Resultatet blir at folk holder kjeft. Kjempeide.

 

Hvis du er ute og kjører og ser at det har vært en ulykke på veien, er du pliktig til å stoppe og tilkalle hjelp. Fører det til at folk holder kjeft om trafikkulykker?

 

Jeg mener ikke at man skal straffe folk som har misforstått en lyd, men hvis man ser eller høre noe som ikke kan misforstås som noe annet enn en voldsforbrytelse eller bortføring, bør man åpenbart være pliktig til å gripe inn.

 

Jeg synes at det er rart, og kanskje også galt, at denne saken får så mye mer oppmerksomhet enn alle de andre forsvinningssakene som skjer hvert år. Hvor ofte skjer det at hundrevis av mennesker fra lokalmiljøet møter opp for å lete, for eksempel? Det kan tyde på at noen mennesker er mer verd enn andre i samfunnet vårt.

 

Det jeg synes at er enda verre, er dette:

På Facebook har enkelte frivillige også foreslått å gå manngard gjennom private eiendommer for å lete etter Sigrid i garasjer, boder og hager.

http://www.aftenpost...et-6960557.html

 

Er dette helt aksepterte holdninger? Mener folk virkelig at alt privatliv skal forsvinne når en person fra lokalmiljøet er savnet? Jeg synes at det er en dårlig idé.

Endret av Zarac
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er veldig nyskjerrig på hvorfor noen tilfeldige saker får full mediadekning, mens andre kan stå som en liten rubrikat på midtsiden at "Jente (16) savnet i Oslo".

Av de tusen forsvinningsakene som skjer på nasjonal basis, hvorfor får denne jenten fra første dagen forsider i flere aviser, samt en egen "oppfølging" på alle nettavisene?

Hvorfor er denne saken mer spesiell enn de andre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Resultatet blir at folk holder kjeft. Kjempeide.

 

Hvis du er ute og kjører og ser at det har vært en ulykke på veien, er du pliktig til å stoppe og tilkalle hjelp. Fører det til at folk holder kjeft om trafikkulykker?

 

Jeg mener ikke at man skal straffe folk som har misforstått en lyd, men hvis man ser eller høre noe som ikke kan misforstås som noe annet enn en voldsforbrytelse eller bortføring, bør man åpenbart være pliktig til å gripe inn.

Det er forskjell på ei trafikkulykke, som er relativt åpenbar og definerbar, i forhold til en lyd som rent subjektivt kan oppfattes som ett pistolskudd eller en bil med problemer. Hvordan vil du for eks klare å skille mellom ett kort skrik om hjelp, og et gledesskrik fra en festglad person som ikke ofrer det en tanke at skriket kan høres ut som eg skrik om hjelp? Og ja, folk som faktisk kjører forbi åpenbare ulykker lyver om det i ettertid. Med noen få unntak.

 

Det jeg synes at er enda verre, er dette:
På Facebook har enkelte frivillige også foreslått å gå manngard gjennom private eiendommer for å lete etter Sigrid i garasjer, boder og hager.

http://www.aftenpost...et-6960557.html

 

Er dette helt aksepterte holdninger? Mener folk virkelig at alt privatliv skal forsvinne når en person fra lokalmiljøet er savnet? Jeg synes at det er en dårlig idé.

Det er helt standard prosedyre. Søker vi i ett område med bebyggelse så er det normalt at vi tar oss inn i hagene, kikker oss rundt samt sjekker dører til boder og garasjer. Det vi da ser etter er områder hvor personer kan ligge uten å bli sett(typisk er hekk/større busker/planter eller under terrasser, samt ulåste dører hvor folk kan ha tatt seg inn uten eiers viten eller samtykke.

 

Vi har dog en tydelig uniformert bekledning, og går alltid i par. Når vi treffer på beboere møter vi som regel stor forståelse for jobben vi gjør, og som regel nysgjerrighet ovenfor fremgangen i søket.

 

Hvordan en eller flere uten uniform eller erfaring blir oppfattet er eg derimot skeptisk til. Men selve søket i hager er rutine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor denne unge mannen ikke ringte til politiet med en gang, er et stort spørsmål.

 

http://www.dagbladet.no/2012/08/08/nyheter/sigrid_giskegjerde_schjetne/innenriks/savnet/leteaksjon/22861578/

 

Han så egentlig hele kidnappingen, samtidig som han hørte skrik. Virker som det er en gjeng som har kjørt forbi henne, kanskje flere ganger, og bestemt seg raskt for å ta henne med seg.

Mange av de andre som forsvinner, forsvinner av egen vilje. Sigrids far har visst dessuten en veldig god jobb, er det ikke i Kunnskapsdep.?

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er rart, og kanskje også galt, at denne saken får så mye mer oppmerksomhet enn alle de andre forsvinningssakene som skjer hvert år. Hvor ofte skjer det at hundrevis av mennesker fra lokalmiljøet møter opp for å lete, for eksempel? Det kan tyde på at noen mennesker er mer verd enn andre i samfunnet vårt.

Dette er et eksempel på pressens makt. Det skjer mange forsvinninger i Norge, få får spesielt stor oppmerksomhet. Pressen skal selge og i denne saken så ser vi et eksempel på MWWS, Missing White Woman Syndrome. Slikt griper pressen lettere fatt i, enn om en gutt eller eldre person skulle bli borte. Uansett sak så er stort fokus bra for oppklaringssjansen. Endel personer kunne nok vært funnet og reddet om pressen var like interessert i alle, som de er i akkurat denne saken. Hva som derimot er bekymringsverdig er om politiet også setter av ressurser iht. medieinteressen.

 

Når det gjelder den andre bekymringen din, ja så er det meget betenkelig, Politiet så seg jo etterhvert også nødt til å presisere hva som faktisk var lov og ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Resultatet blir at folk holder kjeft. Kjempeide.

 

Hvis du er ute og kjører og ser at det har vært en ulykke på veien, er du pliktig til å stoppe og tilkalle hjelp. Fører det til at folk holder kjeft om trafikkulykker?

 

Jeg mener ikke at man skal straffe folk som har misforstått en lyd, men hvis man ser eller høre noe som ikke kan misforstås som noe annet enn en voldsforbrytelse eller bortføring, bør man åpenbart være pliktig til å gripe inn.

Det er forskjell på ei trafikkulykke, som er relativt åpenbar og definerbar, i forhold til en lyd som rent subjektivt kan oppfattes som ett pistolskudd eller en bil med problemer. Hvordan vil du for eks klare å skille mellom ett kort skrik om hjelp, og et gledesskrik fra en festglad person som ikke ofrer det en tanke at skriket kan høres ut som eg skrik om hjelp? Og ja, folk som faktisk kjører forbi åpenbare ulykker lyver om det i ettertid. Med noen få unntak.

 

Det er nettopp derfor jeg sier at folk ikke bør straffes for misforståelser. Vi må fortsatt ha full rettssikkerhet. Tvil skal komme den anklagede til gode. Men i utgangspunktet mener jeg at folk bør ha en lovfestet plikt til å gripe inn i situasjoner der det helt tydelig foregår noe ulovlig, så sant det lar seg gjøre.

 

Det jeg synes at er enda verre, er dette:
På Facebook har enkelte frivillige også foreslått å gå manngard gjennom private eiendommer for å lete etter Sigrid i garasjer, boder og hager.

http://www.aftenpost...et-6960557.html

 

Er dette helt aksepterte holdninger? Mener folk virkelig at alt privatliv skal forsvinne når en person fra lokalmiljøet er savnet? Jeg synes at det er en dårlig idé.

Det er helt standard prosedyre. Søker vi i ett område med bebyggelse så er det normalt at vi tar oss inn i hagene, kikker oss rundt samt sjekker dører til boder og garasjer. Det vi da ser etter er områder hvor personer kan ligge uten å bli sett(typisk er hekk/større busker/planter eller under terrasser, samt ulåste dører hvor folk kan ha tatt seg inn uten eiers viten eller samtykke.

 

Vi har dog en tydelig uniformert bekledning, og går alltid i par. Når vi treffer på beboere møter vi som regel stor forståelse for jobben vi gjør, og som regel nysgjerrighet ovenfor fremgangen i søket.

 

Hvordan en eller flere uten uniform eller erfaring blir oppfattet er eg derimot skeptisk til. Men selve søket i hager er rutine.

 

Noe er uklart her. Hvem er "vi"? Er det du og vennene dine som privatpersoner, eller har du et spesielt yrke?

Lenke til kommentar

Er sikket sent å skrive dette: Men noe jeg stusser over er at de brukte så langt tid på å sjekke ovevåkningskameraene, da jeg gikk hjem etter søkingen (er så og si nabo med henne og barnehagen) så sa jeg bare at kanskje de burde sjekke overvåkningskamerane på Statoil og de andre stedene i området. De andre sa at det har de sikkert gjort. Men det var først to dager eller noe sånt etter at jeg sa det at politiet faktisk gjorde det. Dette var forresten på dagen man fikk vite at hun var borte og det var også før det kom på nyheter etc.

 

Men noe jeg også lurer på: Hvorfor søker man fortsatt etter henne? Er det ikke ganske åpenbart -dessverre- at man ikke kommer til å finne henne på gata eller i skogen nå?

Lenke til kommentar

Jeg er veldig nyskjerrig på hvorfor noen tilfeldige saker får full mediadekning, mens andre kan stå som en liten rubrikat på midtsiden at "Jente (16) savnet i Oslo".

Av de tusen forsvinningsakene som skjer på nasjonal basis, hvorfor får denne jenten fra første dagen forsider i flere aviser, samt en egen "oppfølging" på alle nettavisene?

Hvorfor er denne saken mer spesiell enn de andre?

 

Det har jaggu jeg lurt på også. I fare for å virke jævla politisk ukorrekt så er det jo ei ok utseende jente med former, det holder i mange baner for en desperat jævel.

Lenke til kommentar
Finnes det en Sigrid i det hele tatt?

 

Klart hun finnes, de dikter ikke bare opp at hele skolen hennes trenger krisehjelp.

 

Jeg må forøvrig si meg litt enig med Valkyria, denne saken har fått nærmest sjokkerende stor oppmerksomhet, ikke at det er negativt på noen måte, men dette må jo føre til at eldre/fremtidige lignende saker føler seg ganske hjelpeløse når de får til de grader mindre hjelp.

 

Link: http://www.nrk.no/ny...ingen/1.8276611

Denne er forøvrig fantastisk, hvilke amøber er det egentlig som jobber i politiet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...