Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg skal være mest skremt eller mest fascinert over konspirasjonsteoriene her.

 

Funnene tyder, dessverre, på at det har skjedd noe kriminelt. Men det er i så fall ganske sikkert en "vanlig" seksualforbryter, bosatt i nærheten, og ikke noen skummel øst-europeisk mafia.

 

Jenter som utsettes for menneskehandel og tvinges til prostitusjon kommer stort sett alltid fra fattige kår i utgangspunktet. Løftet om en bedre fremtid brukes som lokkemiddel for å få dem hjemmefra, og først litt senere får de vite at "kremjobben" er å være hore. Deretter er skam, og vissheten om at å vende hjem ikke er så kult det heller, med på å holde dem under kontroll. Samtidig er det reellt mulig å forsvare seg i en eventuell rettssak med at "neida, vi har ikke kidnappet noen, vi var åpne hele veien om hva jobben gikk ut på". Jeg skal ikke si at det er umulig å "overtale" en vanlig, kidnappet norsk jente til å jobbe som prostituert i Europa, men det er ekstremt mye vanskeligere og mer risikabelt enn å gjøre det med en fattig jente fra landsbygden i Albania.

 

Og kriminelle kan stjele BMWer, så derfor kan hun være kidnappet? Seriøst? Nei, ikke svar, jeg tror ikke jeg vil vite hva slags "logikk" som skal ligge bak den tankerekken der.

 

Forøvrig: At noe ligger på et forum betyr ikke at man må diskutere temaet selv om man ikke har noe fornuftig å si. Det går an å la være å poste også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Funnene tyder, dessverre, på at det har skjedd noe kriminelt. Men det er i så fall ganske sikkert en "vanlig" seksualforbryter, bosatt i nærheten, og ikke noen skummel øst-europeisk mafia.

På ingen måte. Funnene, som vi kun kjenner til via media, blir fremstilt som kriminelt fordi avisene skal selge. De skal ha lesere. Kynisk.

Lenke til kommentar
Nå har imidlertid voldsavsnittet i Oslo politidistrikt formelt overtatt etterforskningen av saken, men avsnittsleder Hanne Kristin Rohde understreker at det ikke må ha skjedd noe kriminelt av den grunn.

- Det betyr ikke at det er åpnet etterforskning med tanke på at det har skjedd noe kriminelt, men vi må holde alle muligheter åpne, sier politiinspektøren. Hun sier det er viktig at alle spor sikres så tidlig som mulig.

 

Jeg tror ikke det er tilfeldig at saken er overført til voldsavsnittet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Slik-foregar-soket-6959169.html

 

Det virker som man ikke vil innrømme at noe har skjedd, siden man ikke orker det så nær innpå terroren i fjor. Man prøver å klamre seg til at hun lever, men hvorfor leter de ute i marka? Hvorfor skulle hun kaste fra seg mobil og sko, for deretter å styrte opp i marka og besvime der? (Hun må eventuelt være besvimt, siden hun ikke roper.)

Lenke til kommentar

Hvordan ville dere ha reagert om dere leste om datteren deres på nettet, som var forsvunnet, hvor saken blir brukt til å fronte en politisk debatt om innvandring, knappe 48 timer etter at hun forsvant og søket fortsatt pågår?

 

Du hadde altså flydd på diskusjon.no hvis din datter hadde forsvunnet?

 

Saker blir brukt, okke som. ABB-saken brukes politisk. Benjaminsensaken blir brukt politisk. At utenlandske er overrepresentert deluxe i krimstat blir brukt politisk. Når Faiza forsvant, ble det brukt politisk at broren var i Pakistan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I slike saker så er det ofte kontaktnettet av de pårørende som får slike ting med seg, og på den måten kan det komme frem til de som står nærmest.

 

At saker blir brukt politisk er naturlig. Men denne saken er langt fra over. Håpet er der, i det minste for de pårørende, og de gjør det de kan for å få datteren sin hjem. I mens sitter ett par helt ukjente personer og diskuterer grensekontroll, voldtekt, organtyveri og menneskehandel som om det er den største selvfølge at man vet hva som har skjedd og sitter med alle fakta.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har selv opplevd flere tilfeller hvor unge (under 16 år) jenter og gutter har blitt borte - og i kontakt med politiet fikk man beskjed om at så lenge man ikke har sterke indikasjoner på at noe kriminelt har skjedd, kommer ikke de til å gjøre noe spesielt før det har gått 24 timer.

 

 

Da forundres jeg litt over at denne saken blir så spesielt behandlet ...

Lenke til kommentar

Da forundres jeg litt over at denne saken blir så spesielt behandlet ...

 

 

Kanskje; MWWS

 

 

I slike saker så er det ofte kontaktnettet av de pårørende som får slike ting med seg, og på den måten kan det komme frem til de som står nærmest.

 

Og en svenske kan lese at du skriver en svenskevits.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

men det er ekstremt mye vanskeligere og mer risikabelt ............

 

Innen finans er det noe som heter arbitrage. Det betyr i forhold til kriminalitet at Norge har behagelige fengsler og lave straffer, samt liten risiko for å bli tatt. Det veldig ujevne lønnsnivået i Europa, og de store ulikhetene i forhold til straffer og de vidåpne grensene utgjør således en sikkerhetsrisiko for Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som vet om de sjekker nede i kumlokk osv? Jeg tenker på Tina Jørgensen saken, hun var jo rett i nærheten hele tiden

 

Jeg har vært medlem av dette forumet i mange år, men er veldig sjelden innom forumet.

 

Det er få brukere jeg har lagt spesielt merke til på diskusjon.no men avataren din og signaturen din fascinerte meg og jeg begynte å lese om Jason doe som forsvant fra Grateful dead konserten for et par år siden.

 

Når jeg så bilde av Sigrid i Vg eller db med grateful dead t-skjorte tenkte jeg på deg og googlet opp diskusjon.no profilen din. "Jente 17 år" og så at ditt siste innlegg var 4. august på kvelden. Og jeg så også innlegget ditt på helse.. Var et lite øyeblikk jeg tenkte.. wtf?... e=mc2 ?.... 2+2 =5?

 

Godt å se at du har svart på et innlegg etter forsvinningsdatoen enten du er jente 17 eller mann /kvinne 30 something.

 

 

Sorry for stalkinga, det skal ikke gjenta seg... tror jeg :wee:

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg mener politiet burde gå fra dør til dør hos alle som bor i en viss radius, gjøre en full befaring og samle inn DNA som sjekkes mot de eldre sakene som var i samme område. Selv om de kanskje ikke finner noe treff på en slik DNA undersøkelse, kan de kanskje finne delvise treff i form av slekt og derfor bør de sjekke alle, ikke bare en målgruppe. Og jeg tipper senter for den radiusen bør være ca. hvor venninna hennes bodde. Og de bør jobbe seg utover, helt til de får treff. Jeg kan forresten legge til at jeg tror det statistisk sett ville være best odds, i forhold til boliger tett ved t-banen, det er liksom det mest shabby i et sånt strøk på grunn av all støyen.

 

http://www.nettavise...icle3447678.ece

http://www.vg.no/nyh...?artid=10052440

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at politiet ikke kan gå rundt og samle inn DNA-tester, men at politiet kan innkalle til en felles DNA-testing for Østensjø, og deretter se hvem som møter opp?

 

De har visst nå bilder av den aktuelle bilen, men bildene er dårlige. De bør offentliggjøre bildene i tilfelle noen andre greier å kjenne igjen bilmerket.

Lenke til kommentar

De kan ikke tvinge folk til DNA-test uten gyldig mistanke, men de kan be folk om å gi DNA frivillig, ja. Vanligvis vil de vente til de har en del kriterier som gjør at de kan få tallet på folk som bør testes ned til noen hundre, siden det ikke akkurat er så enkelt å DNA-teste tusenvis av mennesker over natten.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

men det er ekstremt mye vanskeligere og mer risikabelt ............

 

Innen finans er det noe som heter arbitrage. Det betyr i forhold til kriminalitet at Norge har behagelige fengsler og lave straffer, samt liten risiko for å bli tatt.

 

Som jeg sa første gang: Ved typiske menneskehandelssaker er det et element av frivillighet hos offeret - offeret blir lurt av løfter om en bedre jobb og får først senere vite hva jobben går ut på. Det har to sentrale konsekvenser: Det er liten sjanse for at offeret anmelder menneskehandleren, og dersom det blir en rettsak er det ofte vanskelig å bevise noe kriminelt fordi tiltalte kan forsvare seg med å si "nei, jeg lurte henne ikke, hun visste hva hun gikk til."

 

Hvis man kidnapper en tilfeldig jente fra gaten i et rikt land, så er det stor sannsynlighet for at hun går rett til politiet ved første anledning, og det er vanskelig å forklare seg vekk fra tiltalen for kidnapping.

 

Konsekvensen for det risiko-regnestykket du snakker om burde være åpenbar.

 

Forøvrig har du snakket om kidnapping ut av Norge, og da er det ikke bare norske straffer som er relevant. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforsto totalt. Stjeler du en bil i Norge og blir tatt for det, er konsekvensen liten sammenlignet med om du blir tatt for det samme i diverse andre land. Det gjør det således attraktivt å stjele en bil i Norge.

 

Og hva så? Handler denne tråden om biltyveri?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...