Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

At Facebook er villig til å resette passordet, men ikke gjør det fordi politiet ikke spør på rett måte, stemmer også veldig dårlig med at Facebook har gitt politiet annen informasjon - om tidspunkt og ip-adresser for siste innlogging.

 

Så vidt jeg har lest så frøs Facebook kontoen rimelig raskt etter å ha fått henvendelse fra politiet - kanskje for å unngå at noen hacket eller gikk inn på den og dermed kunne ødelegge bevis, og da er det kanskje ikke lenger mulig å logge seg inn som vanlig?

 

Nja, det er mulig, men det høres rart ut at Facebook selv ikke kan fjerne den sperren igjen.

 

Jeg tror heller at Facebook er forsiktig med å gi ut påloggingsdetaljer fordi politiet da får tilgang til masse informasjon om Sigrids venner, hvorav mesteparten ikke har noe med denne saken å gjøre. Hvis Sigrid har perifere venner som av og til poster om at de røyker hasj, men med restriktive personverninnstillinger så ikke uvedkommende kan lese det, så hjelper det lite at de deler statusene sine kun med venner dersom politiet logger inn som Sigrid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å resette passord, TRO MEG, til andre en brukeren selv, er nok, TRO MEG, ikke ren rutine for Facebook. Det er nok helt andre rutiner som gjelder når man resetter passord etter ønske fra brukeren enn når man får en anmodning fra noen som kaller seg politi og den lyder: "jei vil ha pasordet"

 

Ehm, ja, og det er jo dette jeg har sagt hele tiden.

 

Men årsaken til at Facebook ikke resetter passordet er altså IKKE at politiet har formulert spørsmålet feil, men at Facebook ikke vil resette passordet.

Lenke til kommentar

Å resette passord, TRO MEG, til andre en brukeren selv, er nok, TRO MEG, ikke ren rutine for Facebook. Det er nok helt andre rutiner som gjelder når man resetter passord etter ønske fra brukeren enn når man får en anmodning fra noen som kaller seg politi og den lyder: "jei vil ha pasordet"

 

Ehm, ja, og det er jo dette jeg har sagt hele tiden.

 

Men årsaken til at Facebook ikke resetter passordet er altså IKKE at politiet har formulert spørsmålet feil, men at Facebook ikke vil resette passordet.

 

De har altså - ut fra det politiet selv sier - ikke fått en anmodning om å resette passordet.

I.flg. nyhetene i dag, hevder politiet imidlertid at de får det de trenger fra Facebook selv om Facebook fremdeles står fast på at de aldri leverer ut passord. Dette kan tyde på at politiet har lagt fra seg kjepphesten om å få passordet og endelig har klart å formulere spørsmålet på en forståelig måte.

Lenke til kommentar

Men årsaken til at Facebook ikke resetter passordet er altså IKKE at politiet har formulert spørsmålet feil, men at Facebook ikke vil resette passordet.

 

De har altså - ut fra det politiet selv sier - ikke fått en anmodning om å resette passordet.

I.flg. nyhetene i dag, hevder politiet imidlertid at de får det de trenger fra Facebook selv om Facebook fremdeles står fast på at de aldri leverer ut passord. Dette kan tyde på at politiet har lagt fra seg kjepphesten om å få passordet og endelig har klart å formulere spørsmålet på en forståelig måte.

 

Jo, Facebook har fått en henstilling om å resette passordet. Det er mulig at den har vært klønete formulert, men ikke så klønete at den er direkte uforståelig. Spørsmålene "kan vi få passordet?" og "kan dere sette et nytt passord?" er like forståelige, og betyr for alle praktisk formål det samme. Hvis Facebook er villig til å sette nytt passord, så ville de satt nytt passord uansett om politiet formulerte seg på den ene eller den andre måten. Det er tull å henge seg opp i at politiet ut fra det de har sagt på pressekonferanser har brukt den første formuleringen.

 

At politiet nå sier de får det de trenger tyder på at Facebook har gitt innsyn i de mest relevante delene av informasjonen på kontoen hennes, men uten å gi ut noe passord. Jeg kan tenke meg at politiet for eksempel har fått tilgang til Sigrids kommunikasjon med andre i den siste tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo denne saken strengt tatt ikke en kidnappingssak, men en savnetsak. Det er kanskje mye som tyder på kidnapping i denne saken, men i andre saker kan tvilen være større. Det er ikke akkurat uproblematisk at politiet skal ha tilgang til Facebook-kontoen til en som har rømt hjemmefra - eller bare kommer sent hjem en kveld og har overengstelige foreldre.

 

Facebook må også kunne stole på at det virkelig gjelder en kidnappingssak - og ikke en politimann som sier at det er en kidnappingssak mens han i virkeligheten er ute etter informasjon i en sak av en helt annen type. Eller for den saks skyld en helt vanlig slask som utgir seg for å være politi.

 

Og husk at tilgang til kontoen gir politiet bare informasjon ikke bare om den savnedes privatliv men også om vennenes privatliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo jeg kan forstå det men allikevel så syns jeg det er altfor stor fokus på å bevare privatlivet til folk. Og om man driver med noe kriminelt så fortjener man jo å bli tatt uansett. Og politiet har vel ingen interesse av alt tull og tøv på facebook annet enn at de kan få løse en sak.

 

Hadde facebook skrevet dette i retningslinjene sine at de gir tilgang til politi, FBI, CIA osv til profilen din om mistenkte kriminelle forhold, så ville de jo ikke tapt å mange medlemmer ville jeg tro.

 

Hadde jeg blitt drept eller bortført så ville jeg jo at purken skal få kunne gå inn på profilen min å løse saken om jeg har snakka med vedkommende før hendelsen.

 

Hvorfor skal det være så innmari stort fokus på privatliv egentlig?

Endret av Boil-in-bag-ris
Lenke til kommentar

Men selvsagt må det jo være en reell grunn til at politiet vil få innsyn på profilen, det sier seg jo selv.

 

Facebook sier de har gitt det politiet ville ha, politiet sier det motsatte. Politiet har da ingen grunn til å lyve? Vet ikke hvordan statusen er nå om de har fått full tilgang eller fortsatt ikke fått det de trenger men ddet burde ikke vært noe problem fra starten av.

 

Dyrebar tid har gått og går enda forbi fordi dette dyrebare privatlivet til folk skal beskyttes for enhver pris, det koster folk livet.

 

Skjønner ikke dette privatlivet som folk snakker om hele tiden, det er snakk om politiet, ikke naboene eller kollegaene dine.

Endret av Boil-in-bag-ris
Lenke til kommentar

Det er da ingen her som sitter med bevis eller som med 100% sikkerhet kan si at dette er en kidnappingssak eller at det er livsviktig å få tilgang til kontoen. For alt vi vet sitter den savnede og koser seg med en kjæreste i Sverige - eller jotunheimen.

 

Det hele ser ut som en kidnappingssak og man har bare nødt til å gå ut i fra at det er det. Det er selvsagt livsviktig å få tilgang til ALT som omhandler Sigrid stt liv. Inkludert facebook som hun garantert var daglig på.

Lenke til kommentar

Det er da ingen her som sitter med bevis eller som med 100% sikkerhet kan si at dette er en kidnappingssak eller at det er livsviktig å få tilgang til kontoen. For alt vi vet sitter den savnede og koser seg med en kjæreste i Sverige - eller jotunheimen.

 

Det hele ser ut som en kidnappingssak og man har bare nødt til å gå ut i fra at det er det. Det er selvsagt livsviktig å få tilgang til ALT som omhandler Sigrid stt liv. Inkludert facebook som hun garantert var daglig på.

Basert på hvilke bevis kan du konkludere med at dette "må" være en kidnapping?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...