Gå til innhold

Sigrid-saken: Søk, etterforskning, o.a.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sokk, to sko og mobilen så vidt jeg vet.

 

 

Jada, jeg vet det ikke er et uvanlig uttrykk, men ifølge venninnene hennes så var ikke det et uttrykk hun brukte til vanlig - derav tvilen rundt den aller siste meldingen som ble sendt fra telefonen.

 

Jeg tror de ikke vil at vi skal tro hun er en slem jente. Hva gjorde hun ute etter midnatt ?

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Jeg tror de ikke vil at vi skal tro hun er en slem jente. Hva gjorde hun ute etter midnatt ?

 

Kanskje lese litt om saken så du slipper å stille helt banale spørsmål? Hvor hun var og hvor hun skulle er vel rimelig etablert - hvis da ikke venninnen hun var hos om kvelden lyver såklart.

Endret av Schnapps
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja blå converse sko og hvit iphone og ankel sokk ble funnet ja, ok.

 

Om jeg skal leke Grissom så vil jeg anta at det er to gjerningsmenn i så fall, der de har overfalt henne og han ene har holdt skuldrene og han andre har holdt i beina og når ho har prøvd komme seg løs så har sko og sokk falt av i det de bærer ho til bilen.

 

Den tekstmeldinga.. jeg ville jo tro hun har skrevet den selv, for en gjerningsmann hadde jo tatt med seg tlf og kasta den langt vekk ville jeg tro. Ikke skrive den meldingen til venninna og deretter legge igjen tlf?

Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har lest om denne saken i media synes jeg det virker mest sannsynlig at hun ble dratt inn i en bil før hun kom til barnehagen. Den siste meldingen må da ha blitt send av Sigrid selv før hun ble tatt, eller av de som tok henne før de kom til barnehagen. Det er vell ganske åpenbart hvorfor eventuelle gjerningspersoner ville kvitte seg med mobilen hennes, men jeg har tenkt litt på hvorfor de også har kastet skoene hennes.

 

Tro om personen/personene som satt i baksetet med henne i en eventuell bil hadde problemer med å kontrollere henne og dermed tok av henne skoene for at eventuelle spark skulle ha mindre effekt. En ankelsokk ville lett kunne følge med skoen dersom den ble revet av. Slik jeg har forstått det ut fra media var/er hun en sporty jente og dermed sikkert ville kunne sloss til en viss grad med personer som holdt henne fast.

Lenke til kommentar

Tror virkelig noen av hun skal kunne bli funnet i en skog eller gress? Jeg tenker bare at det så usannsynlig.

Det første jeg tenker på når noen blir borte er noe ala Human Trafficking eller Taken filmene. Noen som vet om menneskehandel er et stort problem i Norge?

 

Da burde du se mindre film, fordi forslagene dine er totalt og fullstendig usannsynlige. Menneskehandel eksisterer ikke i Norge.

 

Ikke?

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10051844

http://www.tv2.no/ny...el-3838338.html

http://e24.no/makro-...handel/20260624

 

Det er du som må åpne øynene, verden er ikke kun regnbuer og sang, ikke engang vårt kjære Norge,

 

Herregud så korttenkt du er. Dette er tiggersaker hvor familier kommer til Norge for å tigge og noen nigerianske prostituerte som har fått litt hjelp. De fleste horer er frivillige horer. Felles for de alle, er at de ikke selv ser på seg som "ofre" for menneskehandel, hvilket forteller oss en hel del. Tallene er anslag og såkalte "mørketall".

Det eksisterer ingen saker der norske jenter er blitt involvert i menneskehandel slik du synes å innbille deg.

Endret av Backslash
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg skal leke Grissom så vil jeg anta at det er to gjerningsmenn i så fall, der de har overfalt henne og han ene har holdt skuldrene og han andre har holdt i beina og når ho har prøvd komme seg løs så har sko og sokk falt av i det de bærer ho til bilen.

Det som er pussig er at det (iflg pressen), ikke finnes noen spor av kamp på stedet der tingene ble funnet. Heller ikke langs ruten som hun angivelig skulle gå. Derfor har vel politiet en teori om at hun kan ha blitt fraktet vekk i bil tidligere. Dette kan poliriet sikkert finne ut av når de får sjekket basestasjonene og ser i hvilken fart mobilen har blitt fraktet. Jeg vil tro politiet holder tilbake endel informasjon av etterforsknings grunner.

 

Vanskelig å spekulere og sikkert ikke ønskelig heller, men jeg ville tro at om en gjerningsperson (legg merke til det kjønnsnøytrale begrepet jeg bruker) sendte den tekstmeldingen, så var det for å vinne tid og dermed rekke å komme seg vekk fra Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både at hun ble overfalt der og da OG teorien om at hun ble fanget et annet sted og sakene hennes dumpet gir jo mening på hver sin måte.

 

Det er i det hele tatt en merkelig sak - det forsvinner jo regelmessig personer i Norge som aldri finnes igjen, men det er vel ytterst sjelden at noen blir borte fra et såpass bebodd område som Oppsal/Skøyenåsen faktisk er. Og at det er null gode spor som kan knyttes til noe konkret.

 

At en helt tilfeldig gjerningsperson skulle rote rundt midt inni bebyggelsen (jeg har bodd i nærheten for noen år siden og kjenner brukbart til området) etter en tilfeldig jente virker også pussig - det er jo ikke et naturlig sted å bare kjøre forbi. En skal ikke se helt bort i fra at det er noen med lokalkjennskap i en eller annen form som står bak selv om det på nåværende tidspunkt bare er en vill spekulasjon som så mye annet.

Lenke til kommentar

Om politiet sender en anmodning der de insisterer på å få utlevert passordet til en konto, så er det denne anmodningen FB svarer på.

 

Ja. Og det normale svaret på en slik forespørsel er som sagt "jeg kan ikke gi deg det gamle, men her har du et nytt." Tro meg: Hvis resetting av passord er en del av jobben, så er man vant til å få spørsmål om passord formulert "feil".

 

Enkelt sagt er det to muligheter her:

1) Facebook vil ikke resette passordet

2) Facebook er villig til å resette passordet, men kun dersom norsk politi formulerer spørsmålet på nøyaktig rett måte.

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg mener er mest sannsynlig.

 

At Facebook er villig til å resette passordet, men ikke gjør det fordi politiet ikke spør på rett måte, stemmer også veldig dårlig med at Facebook har gitt politiet annen informasjon - om tidspunkt og ip-adresser for siste innlogging.

Lenke til kommentar

At Facebook er villig til å resette passordet, men ikke gjør det fordi politiet ikke spør på rett måte, stemmer også veldig dårlig med at Facebook har gitt politiet annen informasjon - om tidspunkt og ip-adresser for siste innlogging.

 

Så vidt jeg har lest så frøs Facebook kontoen rimelig raskt etter å ha fått henvendelse fra politiet - kanskje for å unngå at noen hacket eller gikk inn på den og dermed kunne ødelegge bevis, og da er det kanskje ikke lenger mulig å logge seg inn som vanlig?

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

...jeg ville tro at om en gjerningsperson (legg merke til det kjønnsnøytrale begrepet jeg bruker) sendte den tekstmeldingen, så var det for å vinne tid og dermed rekke å komme seg vekk fra Oslo.

 

Hvordan vinner man tid ved å sitte og knote på en annens I-phone? Tror heller det var for å få politiet til å tro at det foregikk slåsskamp og kidnapping ved barnehagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vinner man tid ved å sitte og knote på en annens I-phone? Tror heller det var for å få politiet til å tro at det foregikk slåsskamp og kidnapping ved barnehagen.

Ved at den som får meldingen ikke mistenker noe unormalt og ikke setter igang å undersøke om noe har hendt.

Lenke til kommentar

Men hvor hun ble overfalt, hvor viktig er det egentlig?

Aner ikke, men om hun er bortført er det jo viktig å vite hvorfra det har skjedd, slik at en kanskje kan anslå en fluktrute og sjekke med aktuelle overvåkningskameraer. Også fordi politiet da kan etterlyse vitner fra akkurat det aktuelle området bortføringen skjedde.

Lenke til kommentar

Ved at den som får meldingen ikke mistenker noe unormalt og ikke setter igang å undersøke om noe har hendt.

 

Da ville det vært mye lurere og sendt en melding til foreldrene hennes.

Når en gjerningsmann forsøker å forfalske åstedet, er det nok viktige motiver som ligger bak. Hvis gjerningsmannen kjenner venninna til Sigrid, vil det være viktig for ham å skjule at han plukket opp Sigrid utenfor venninnas hjem. Eller lignende.

Lenke til kommentar

Ved at den som får meldingen ikke mistenker noe unormalt og ikke setter igang å undersøke om noe har hendt.

 

Da ville det vært mye lurere og sendt en melding til foreldrene hennes.

Når en gjerningsmann forsøker å forfalske åstedet, er det nok viktige motiver som ligger bak. Hvis gjerningsmannen kjenner venninna til Sigrid, vil det være viktig for ham å skjule at han plukket opp Sigrid utenfor venninnas hjem. Eller lignende.

Vel, om hun allerede var i tekstmeldingsforbindelse med venninna hun hadde besøkt, var det vel viktigst at vennina til slutt fikk beskjed om at "nå var hun trygt hjemme". Ikke sikkert gjerningspersoner engang visste hvem som var foreldrene hennes og at hun hadde en hjemmetid hun skulle overholde.

Lenke til kommentar

Om politiet sender en anmodning der de insisterer på å få utlevert passordet til en konto, så er det denne anmodningen FB svarer på.

 

Ja. Og det normale svaret på en slik forespørsel er som sagt "jeg kan ikke gi deg det gamle, men her har du et nytt." Tro meg: Hvis resetting av passord er en del av jobben, så er man vant til å få spørsmål om passord formulert "feil".

 

Enkelt sagt er det to muligheter her:

1) Facebook vil ikke resette passordet

2) Facebook er villig til å resette passordet, men kun dersom norsk politi formulerer spørsmålet på nøyaktig rett måte.

 

Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg mener er mest sannsynlig.

 

At Facebook er villig til å resette passordet, men ikke gjør det fordi politiet ikke spør på rett måte, stemmer også veldig dårlig med at Facebook har gitt politiet annen informasjon - om tidspunkt og ip-adresser for siste innlogging.

'

 

Å resette passord, TRO MEG, til andre en brukeren selv, er nok, TRO MEG, ikke ren rutine for Facebook. Det er nok helt andre rutiner som gjelder når man resetter passord etter ønske fra brukeren enn når man får en anmodning fra noen som kaller seg politi og den lyder: "jei vil ha pasordet"

 

Informasjonen om IP-adresser har vel blitt gitt fordi politet har spurt om det, går jeg ut fra. IP-adresser får jo politiet hvis de etterspør det. En IP-adresse er ikke personlig. Eventuelle begrensninger ligger mer på hvilken abonnement IP-adressen tilhører, noe en ISP må svare for.

 

Nå er det en gang sånn at politiet selv har opplyst at de har krevd å få utlevert passordet, ikke resatt det. Så da er det jo ikke så mye å lure på. Da utlevering av passordet ikke lar seg gjøre, har Facebook forsøkt andre måter å være behjelpelige på, noe politiet ikke synes å ha vært spesielt interessert i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...