Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mistubishi Colt - Hva er deres inntrykk?


Anbefalte innlegg

Har en gammel Mazda 323 fra 97 som skal inn til eu-kontroll i januar. Den kommer nok ikke til å passere og jeg er ikke interessert i å fikse mer på den bilen, så jeg er på utkikk etter ny bil.

 

I motsetning til menn flest er jeg ikke spesielt interessert i bil og bruker den til å komme meg fra A til B. Jeg vet derfor lite om hva som rører seg i markedet av muligheter.

 

Jeg hadde i utgangspunktet satt en øvre grense på 150 000 for å finne meg en bil som er rundt 2-3 år gammel. Dermed er den forsatt "ny" og kanskje tatt det største verdifallet. Et viktig moment er at det ikke er en bil som er dyr å reparere eller som ofte må inn på verksted. Har kjørt skadefritt i 11 år bortsett fra en liten ryggedult som fersk sjåfør og er heller ikke en aggresiv trafikant så skader som oppstår har vært grunnet slitasje eller hul i veibane etc. så verkstedsbesøk er stort sett et resultat av kvaliteten på bilen.

 

Så kom jeg over Mitsubishi Colt til 171 000. Den ser grei ut til mitt bruk, men merket er helt ukjent for meg. Derfor trenger jeg innspill på hva dette er for noe bil, om den har kjente irritasjonsmoment og om det er en bil som det blir mye reperasjoner på. Evt. om det er andre nybiler i den klassen jeg heller burde se på.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Vi kjøpte en Toyota Yaris 2004 mod. i 2007. Bilen var svært dårilg utstyrt (var den billigeste varianten), med en 1liters motor. At den er dårlig utstyrt spiller ingen rolle (ettersom den ble brukt som pendlerbil), men motoren er ganske død med full bil og tilsvarende last. Eneste vi har gjort er å fylle på olje. Bilen fikk ingen feil på EU-kontrollen i fjor.

 

Fant en 2012 mod, 1.3liter Yaris til 195 000.-

Kjører du mye i byen kan hybrid jo hybryd være et alternativ.

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar

Kunne selv aldri ha tenkt meg en colt, bitteliten, kjedelig, minimalt med utstyr, og kjip plastikk er ord som popper opp i hodet når tenker på de bilene. (Selv om han ble litt finere etter den nye modellen kom)

 

Forstår dog at driftsikkerhet og økonomi er viktigst for deg men hva med for eks.

Ford Focus 1,6 -105hk 2011, 16 900 km, kr 175 000,-

Ikke så ille på øyet, komfortabel, driftsikker, bruker relativt lite suppe, pent inni, mye mer plass enn i en colt, delskinn, god del utstyr, rett og slett ganske mye mer bil for pengene enn en colt.

 

Ellers om du går ned ett hakk på ford rangstigen så har du en av de direkte konkurrentene til colt,

Ford Fiesta 1.4TDCI TREND+ KLIMAAUTOMATIKK 2011, 14 700 km, kr 134 000,-

nemlig Fiesta, de har også 5 års nybilgaranti ny (Dvs. 4 år igjen på denne) og den 1.4 turbodieselen bruker nesten ikke diesel. Så det er jo ett alternativ. (dog mye "mindre" bil enn focusen men synes fortsatt den er mer desirable enn colten, samtidig som den er billig(!))

 

De nye astraene er også kjekke biler

Opel Astra 1.7 CDTI 110 HK 2010, 33 000 km, kr 174 990,-

Her er muligens den mest komfortable av de tre og kjøre, med 110 dieselhester, (kan nok chippes til 135-140hp) Cruise kontroll, 6 gir, osv. koster dog noe mer og har gått mer også.

 

Ellers så er det jo flere kuriositeter du kanskje ikke tenkte deg i utgangspunktet, som faktisk ikke er så ekstremt mye dyrere enn de mer opplagte alternativene.

som:

BMW 3-serie 318d 2006, 155 000km, 2006, 116 500 km, kr 161 512,-

BMW 1-serie 118d/M sport pakke, xenon, 2007, 79 522 km, kr 167 900,-

 

Ville dog ikke gått for japansk når du skal kjøpe så ny bil, spesielt ikke når ford, opel, skoda og franskmennene har lært seg og lage, iallefall nesten like driftsikre biler. (Dog noe mindre kjedelige når det kommer til bruksbiler i mine øyne) samtidig som de er billigere enn tilsvarende japanere.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar begge to.

 

Ønsker primært ikke å gå over 175 000 kr og da bør bilen aller helst være ny. Muligens det er falsk trygghet, men føles litt sikrere for en naiv bilkjøper som meg. Yaris-Hybrid virket som et godt valg selv om den er over grensen.

 

BMWene er jo råtøffe, men hvordan er det med verkstedskostnader på BMW. Har hørt at de er stive, stemmer det? Ønsker også ikke en bil som har gått for langt heller, tror du at jeg må påregne verkstedsutgifter de neste 20 000 km/året på disse to?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Helt enig med Primer4. Familen har hatt 2 mondeoer (mk3), vært en del småplukk med begge, men er en grunn til at valget falt på en ny mondeo - kjørekomfort.

 

BMW er veldig fine biler, og du får en premiumfølelse når man setter seg inn i bilen. Men de er generelt dyrere og du må over på noe eldre biler.

 

En ny bil er ofte et sikrere valg (er bilen noen måneder gammel, spiller det jo ingen rolle), men har forrige eier tatt skikkelig vare på bilen er det jo mulig en feil ikke dukker opp noe fortere, enn om du hadde eid bilen fra den var ny. Dette er en ting du må vurdere. Vil du ha en billigere og nyere bil, eller en litt eldre med høyere nypris?

 

Jeg ville ha dratt til noen forskjellige forhandlere og prøvekjørt bilene, for så å ha vurdert hvilken du liker best.

 

SuperSaxy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...