Gå til innhold

Intel vil ha ny SSD-standard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det viktig at de blir enig om en slik standard. Kanskje vi da kan få skiftet SSD over 50% markedsandel på bærbare, og få programvare siden til å benytte teknologien mer.

Jeg ville egentlig gjerne sett en native PCIe løsning og ikke SATA protokoll, men det er en sekundær sak som kan komme i en revisjon senere (selv om jeg synes det er på tide nå).

Lenke til kommentar

Godt mulig apple vil kun ha alt på hovedkortet loddet fast.

Men er det heller ikke poeng å få disse SSD diskene raskere?

Etter hva jeg ser: =7%2840631%29&pg-q=&price_min=&price_max="]https://prisguiden.no/sok?categoryId=9&sort=popularity&order=desc&detailId[]=7%2840631%29&pg-q=&price_min=&price_max= er det ingenting som kan måles mot Crusal M4 og Samsung 830.

At man ikke har plass til mere en 512 GB minne er vel heller luksus problem, blir SSD diskene større må hovedkortet bli mindre for at maskinene skal bli kompakte.

Lenke til kommentar

Det som er kjipt er at Apple sikkert lett kommer til å ignorere dette.

Hvorfor er det kjipt? Apple lager jo ikke egne ssd'er og disse ender i hvertfall ikke opp i vanlige pc'er. Apple vil jo måtte finne en måte å ha store nok ssd-disker på macene sine uansett, så vi vil nok ikke merke noen forskjell uansett hva Apple gjør!

EDIT: Apple rebrander bare diskene sine.

Endret av Spitfire396
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på tide å designe en "Solid Memory Slot" som skal bruke minnebussen. Dermed stikker man en fastminne-modul ned i en minne-lignende kortplass på hovedkortet, slik at både minnet og prosessoren har direkte tilgang på det som ligger på fastminnet, i hastigheter på over 10 gigabyte per sekund ifølge dagens minnebuss. Denne bussen vil da følge med på hastighetsøkningene til minnebussen inn i fremtiden, og dermed sikrer vi for alltid muligheten til å ha OS'et på fastminne med tilnærmet uendelig ytelse.

Lenke til kommentar

Det er på tide å designe en "Solid Memory Slot" som skal bruke minnebussen. Dermed stikker man en fastminne-modul ned i en minne-lignende kortplass på hovedkortet, slik at både minnet og prosessoren har direkte tilgang på det som ligger på fastminnet, i hastigheter på over 10 gigabyte per sekund ifølge dagens minnebuss. Denne bussen vil da følge med på hastighetsøkningene til minnebussen inn i fremtiden, og dermed sikrer vi for alltid muligheten til å ha OS'et på fastminne med tilnærmet uendelig ytelse.

Vil ikke fastminne være ubegripelig upraktisk? Tenk om du bare vil gjøre en bitte liten endring, eller for den saks skyld endre OS?

Lenke til kommentar
Vil ikke fastminne være ubegripelig upraktisk? Tenk om du bare vil gjøre en bitte liten endring, eller for den saks skyld endre OS?

Nå mener jeg "fastminne" i betydningen "solid state memory", altså minnebasert-fastlagring med samme muligheter som dagens SSD'er. Fullt lese+skrivbart altså, eneste forskjell er formfaktoren og hastigheten.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det kjipt? Apple lager jo ikke egne ssd'er og disse ender i hvertfall ikke opp i vanlige pc'er. Apple vil jo måtte finne en måte å ha store nok ssd-disker på macene sine uansett, så vi vil nok ikke merke noen forskjell uansett hva Apple gjør!

EDIT: Apple rebrander bare diskene sine.

Det er kjipt fordi jeg gjerne skulle hatt muligheten til å oppgradere selv, men jeg har jo innsett at det er en "pipe dream", som man kaller det. :)

Lenke til kommentar
Nå mener jeg "fastminne" i betydningen "solid state memory", altså minnebasert-fastlagring med samme muligheter som dagens SSD'er. Fullt lese+skrivbart altså, eneste forskjell er formfaktoren og hastigheten.

Nå tenker du vell mer på pci-e bussen en minnebussen?

Minnebussen er ikke beregnet for SSD men for DD3 minne.

Er faktisk enig, kunne like godt brukt pci-e en sata3 her, ulempen er at dette ville krevd spesiell kontroller, tviler også på at sata3 begrensingen er så viktig på ultrabooks.

Et annet bruksområde for disse små diskene er mulighet for hybrid på vanlige laptopper.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det kjipt? Apple lager jo ikke egne ssd'er og disse ender i hvertfall ikke opp i vanlige pc'er. Apple vil jo måtte finne en måte å ha store nok ssd-disker på macene sine uansett, så vi vil nok ikke merke noen forskjell uansett hva Apple gjør!EDIT: Apple rebrander bare diskene sine.
Det er kjipt fordi jeg gjerne skulle hatt muligheten til å oppgradere selv, men jeg har jo innsett at det er en "pipe dream", som man kaller det. :)

Jeg mener å huske at maskiner med SSD fra Apple, at "SSD'en" er loddet rett på hovedkortet. At det ikke er en egen enhet, men tillhører hovedkortet, dette for å spare plass

Ref.; https://discussions.apple.com/thread/4031086?start=0&tstart=0

Lenke til kommentar

Nei, tror han tenker på minnebuss. Det er ihvertfall slik jeg forstår det, når han snakker om at prosessoren skal få direkte tilgang på minnet .

Hvor lett det er å gjennomføre noe slikt mtp hvor mange kokker det er i PC-verdenen er et annet spørsmål... Men ideen er interessant. Flash-minne har jo begynt å bli ganske så raskt, bare bussen har nok båndbredde. Som "harddisk" henger jo dagens SSD'er litt igjen i gammel tankegang.

Lenke til kommentar

Nei, tror han tenker på minnebuss. Det er ihvertfall slik jeg forstår det, når han snakker om at prosessoren skal få direkte tilgang på minnet .

Hvor lett det er å gjennomføre noe slikt mtp hvor mange kokker det er i PC-verdenen er et annet spørsmål... Men ideen er interessant. Flash-minne har jo begynt å bli ganske så raskt, bare bussen har nok båndbredde. Som "harddisk" henger jo dagens SSD'er litt igjen i gammel tankegang.

SSD har ingenting på minnebussen å gjøre. Den er designet spesifikt for DDR minne og går via minnekontrolleren.

Om du vil ha noe raskere en PCI-e ville cpu til cpu bussen på multi cpu systemer gitt mer mening.

Men om jeg ville koblet noe på den ville det være GPU. Ikke ssd, PCI-e er raskt nok i massevis her.

Lenke til kommentar

SSD har ingenting på minnebussen å gjøre.

Nå hadde vel strengt tatt ikke GPU noe å gjøre inne i en CPU heller frem til for noen år siden... og det var en tid da L2 cache ikke hadde noe å gjøre inne i CPUen... Mikrokontrollere kan fortsatt bruke ekstern RAM som aksesseres gjennom et forholdsvis tregt serielt interface.

Poenget er at tidene forandrer seg, og det er interessant å se ideer som går litt utenfor det man tenker er "fornuftig" akkurat idag. Spådommer som går litt lenger enn bare neste iterasjon av Intel/AMD chipset.

Din tolkning om at han mente PCI-e er ihvertfall litt merkelig ettersom slike SSD'er har vært tilgjengelige en stund allerede...

Lenke til kommentar

Føler jeg er litt skeptisk til dette. Synes størrelsen er fin som den er, en fin balanse mellom størrelse og kapasitet. Får du 512 GB på den er det fantastisk uansett. Det er ikke sånt at utviklingen stopper der, kapasiteten vil bli større i fremtiden. Tror ikke at det er så sannsynlig at vi ser så store SSD-er i sånne maskiner uansett.

mSATA ser jeg ingen poeng i! Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og bruke PCIe, som støttes også i gamle maskiner, samt nye?! Det finnes kontrollere, så problemet ligger ikke der. Hvorfor lage problemer når vi har en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...