tom waits for alice Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Det her blir veldig komplisert veldig fort Ja. Oljemarkedet er globalt på grunn av supertankerne som frakter olje over verdenshavene, og det er faktisk veldig mange forskjellige aktører. Hvis man plutselig får mye bedre betalt i USA, så vil produsenter i andre deler av verden heller selge der. Men hva skal aktørene i USA da gjøre med overskuddsoljen sin? De kan enten betale for å frakte den til andre deler av verden, eller senke prisen sin så det ikke blir attraktivt for andre å dumpe oljen i USA. Ja, det er mange selgere på produksjonssiden, men ikke mange aktører på distribusjonssiden. Oljetankeren din kan av naturlige grunner ikke legge til ved bensinstasjonen din i Dallas. Når produsentene banker på døra til de amerikanske oljedistributørene blir det kjøpers marked på engrossiden. Det holder selvsagt engrosprisene nede. Men fortsatt mangler Exxon incitamentet til å sette ned sine priser i detaljmarkedet, altså til din bensinstasjon. At det blir underskudd i resten av verden fordi all oljen havner i USA driver engrosprisene i andre land opp igjen, til et nivå der de kan konkurrere med amerikanerne. Det nivået bestemmes av tilbudet, som idag. Tror jeg. Men nå er jeg ikke økonom jeg heller. Jeg tar bare utgangspunkt i at markedsmekanismene bare virker dersom markedet er fritt. Og til det er det for mange formelle, praktiske og andre stengsler. Sånn er det i alle markeder som er kontrollert av et antall distributører. Rema har riktignok gitt os lave matvarepriser, men Reitan er fortsatt styrtrik. Det er ikke han som subsidierer maten din. Det gjør produsentene for å få tilgang, og butikkene i andre enden. Går vår inntekt opp, blir maten dyrere, fordi vi er villig til å betale mer for den. Litt off topic dette, men rett gjerne på meg om jeg tar feil. Geir Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Vi finner tilsvarende scenario med Eu III (2001) og IV (2006) krav også.I henhold til å få tråd litt tilbake på selve topic iforhold til EcoFuel sitt GTL produkt nevnt i OP. 60% reduksjon av NOx dersom disse data stemmer legger Diesel omtrent ~800% over bensin. Eksempel fra Dinside, Honda CR-V 2.0l Bensin mot 2.2l Diesel: http://www.dinside.n...t-bensin-tabell Dersom vi derimot ser på Eu V klassifisering, hvor en bil som oppfyller disse kravene gjerne har partikkelfilter og Ad-blu liknende system. Ville dermed Ecofuel's GTL redusere NOx utslippet med 60% iforhold til kravet og havne på 0,094g/km for biler i 1305 kg – 1760 kg klassen. Og dermed være svært nære hva biler med bensinmotorer må forholde seg til (0.075g/km). Når det gjelder Eu VI krav vil Diesel legge seg under Bensin på NOx utslipp med hensyn av GTL som drivstoff. Vi finner tilsvarende scenario med Eu III (2001) og IV (2006) krav også. Litt Teoretisk, men tror dette kan beskrive ekte-verden resultater uten problemer? Eu utslipp klassifisering: http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_V Endret 9. august 2012 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Du glemmer federal fuel tax Ihvertfall har amerikanerne klart å ta mer betalt for diesel, siden det er mer energiinnhold per gallon. I Norge betaler de som kjører bensin for de som kjører diesel, men det er det ikke så mange som klager over Vel, glemmer det egentlig ikke, da jeg har tatt godt i mht sales tax+retail margin og federal fuel tax utgjør under 30øre literen. Uansett er sluttprisen i USA omtrent den jeg skrev. Ellers enig i at den relative beskatningen av bensin vs diesel er åndsvak i Norge. Som du sier er det mindre beskatning per energienhet på diesel og mindre beskatning for mer Nox på diesel. Nox dreper beviselig, og det tåkete CO2-hysteriet bidrar ikke til annet enn nettopp å drepe nordmenn. Verken USA, Kina eller India driver selvskading med slikt hysteri, og alt som Norge måtte "spare" av slikt utslipp er da som å holde usunt på en fis ift flere vulkanautbrudd ellers, noe som = BARE tull. Endret 9. august 2012 av PeterB Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Idiotene som sitter i salen har ikke snøring på hva de driver med, ei heller vet de noe. Diesel har i ALL tid vært problemet når det gjelder forurensing. Blir så irritert når idiotene sier: "åå det er så mye forurensing, hva kan problemet være.. blablabla, vi må innføre avgifter på de som kjører bil, helst bensinbil da for de forurenser mest." Ikke akkurat slik, men det er de tenker eller tenkte. Så endelig har de skjønt at dieselbilene er problemet, etter alle disse årene. Hipphurra Men å føre avgifter på nytt drivstoff er bare enda en måte de kan få litt ekstra i statskassen sin. Avgiftskåte er de, ikke noe annet. Endret 9. august 2012 av Lami Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Men så er spørsmålet, bør vi selge dieselbilene våre fort som fanken eller er det tvilsomt at vi kommer til å lide noe nød med det første? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå