Gå til innhold

Dieselbiler - Hva tror dere?


Anbefalte innlegg

Ja, nå begynner jeg å bli mektig forvirret og frustrert.

 

Etter å ha oppfordret til kjøp av dieselbiler for så å snu på flisa, blir dieselbiler forbudt i Oslo på de mest forurensende dagene. Greit nok, man har endelig funnet ut at diesel forårsaker mye mer lokal forurensning enn man var klar over tidligere.

 

MEN, så iverksetter man tiltak for å forhindre innføringen av miljøvennlig diesel som tilsynelatende vil løse problemet.

 

Jeg regner med at det er noe mer enn det øyet ser i denne saken? For meg virker det helt bakvent og på grensen til galskap det som nå foregår. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg kjører dieselbil selv, men jeg nekter å tro at det er min BMW 1-serie fra 2012 som bidrar mest til forurensningen i Oslo med tanke på hvor stor del av bilparken i byen som består av gamle biler da det er så fryktelig dyrt å kjøpe ny bil.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du spør om, men skal prøve å holde emnet.

 

først er det dette med at staten i 2006 (?) oppfordrer til diselbil fordi det er (ifølge dem) er miljøvennlig, enda de også da hadde de samme forskningene som de har lakt frem i det siste, dette er vel kun for å tynne ut mer penger tenker jeg.

 

for det andre så har staten en politikk på ny-bil som sender miljøet på trynet, de sier de vil bytte ut den gamle bilparken vår, men du får ikke ny bil til under 100000, seg er like grei som en 20 år gammel bil til halve prisen, den til 50 er kanskje bedre.

 

Egentlig trenger vårt kjære land en beskjæring i regjeringa, bli kvitt den haugen med inkompetente politikerlignende skrullinger, det skulle ikke være befolkninga som skal frykte staten, staten skal frykte oss.

 

P.S, jeg er litt overtrøtt nå, så det kan ha blitt litt rart formulert.

Endret av settings
Lenke til kommentar

Interessant. Nå vil jeg nå påstå at hvilket som helst parti ville har gjort det samme som den nåværende regjeringen, men det er vanskelig å si sikkert selvsagt.

 

Blir spennende å se hvor denne dieselfrustrasjonen ender. Jeg for min del håper ikke jeg må drive å bytte bil plutselig fordi man finner ut at man skal kvitte seg med nye dieselbiler (samtidig som man lar de gamle bensinbeistene kjøre fint videre).

Lenke til kommentar

tror aldri det er noen i dette land som er god nok til å jobbe frem et forbud, i vårt politisk korekte land er det alt for mange å ta hensyn til.

 

Jeg er enig i at alle våre "voksne" regjeringer er like trege, men jeg liker inisjativet til mange unge, på valgdag på VGS var det mange som støtta meg i mine menigner om det at ting skjer for sakte, og at det blir for dumt av og til.

 

Det blir sikkert ekstra avgift for kjøring av Disel, som det er med piggdekk i stor byene ala Oslo, Drammen og sikkert noen på vestlandet.

 

(hvis du ikke skjønner hva jeg sier, be meg omformulere meg.)

Lenke til kommentar

Denne GTL dieselen er jo midt i blinken for Norge mtp. at vi har store gassressurser vi kan lage syntetisk diesel av. Helt utrolig at dette blir avgiftsbelagt. Det er vel noen byråkrater her som har sett at budsjettet trenger mer penger inn for å holdes i balanse. Utgifter til offentlig sektor og pensjoner øker for hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forby diesel fordi diesel dreper.

 

Men fordi mange har dieselbiler må man i praksis begrense seg til umiddelbart å forby salg av nye dieselbiler, og så vil de gradvis fases ut av seg selv. Bruktsalg/-kjøp av norskregistrerte dieselbiler må selvsagt fortsatt tillates. Denne løsningen ville i stor grad tilfredstilt alle parter og hensynet til folkehelsen.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Forby diesel fordi diesel dreper.

 

Men fordi mange har dieselbiler må man i praksis begrense seg til umiddelbart å forby salg av nye dieselbiler, og så vil de gradvis fases ut av seg selv. Bruktsalg/-kjøp av dieselbiler må selvsagt fortsatt tillates. Denne løsningen ville i stor grad tilfredstilt alle parter og hensynet til folkehelsen.

 

Bensin dreper vel det også hvis man først skal sette det på spissen?

 

Men uansett er jeg enig i at tiltakene må være fremtidsrettet og utviklet for å kontrollere fremtidige kjøp av biler og ikke straffe de som fulgte statens tidligere oppfordringer.

Lenke til kommentar

MEN, så iverksetter man tiltak for å forhindre innføringen av miljøvennlig diesel som tilsynelatende vil løse problemet.

Miljøvennlig diesel? Det er fortsatt langt høyere NOx-utslipp fra denne dieselen enn bensin, og den er i tillegg energikrevende å fremstille. For ikke å glemme at helsekonsekvensene av lokale utslipp bare er en ting autodieselavgiften skal dekke, men også veislitasje, ulykker, støy, kø og så videre. Hvorfor skal denne dieselen slippe å betale for det?

 

Avgiftene på diesel må relativt opp i forhold til bensinavgiften, for i dag er bensinavgiftene langt høyere enn dieselavgiftene selv om førstnevnte er mer miljøvennlig lokalt.

 

Anbefaler deg å lese dagens leder i DN om dette: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2447081.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MEN, så iverksetter man tiltak for å forhindre innføringen av miljøvennlig diesel som tilsynelatende vil løse problemet.

Miljøvennlig diesel? Det er fortsatt langt høyere NOx-utslipp fra denne dieselen enn bensin, og den er i tillegg energikrevende å fremstille. For ikke å glemme at helsekonsekvensene av lokale utslipp bare er en ting autodieselavgiften skal dekke, men også veislitasje, ulykker, støy, kø og så videre. Hvorfor skal denne dieselen slippe å betale for det?

 

Avgiftene på diesel må relativt opp i forhold til bensinavgiften, for i dag er bensinavgiftene langt høyere enn dieselavgiftene selv om førstnevnte er mer miljøvennlig lokalt.

 

Anbefaler deg å lese dagens leder i DN om dette: http://www.dn.no/for...icle2447081.ece

 

Det er vel og greit og selv om "miljøvennlig diesel" er å ta hardt i, er den ihvertfall visstnok mindre miljøfientlig enn ordinær diesel, og da må man jo selvsagt tilrettelegge slik at det mest miljøvennlige alternativet for folk med dieselbiler blir mer gunstig enn det minst miljøvennlige alternativet.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det hvis det medfører at man ikke får dekket inn kostnader for veislitasje, ulykker, kø og så videre.

 

Det man kan argumentere for (men ingen har gjort) er at ecofuel kan ha en lavere avgiftssats enn vanlig diesel, men dette vil fortsatt ikke være nok for å gjøre prisen konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

 

I USA er jo tingens tilstand noe ganske annerledes om jeg ikke tar feil. Slik jeg har fått forklart det av noen kompiser der borte er totalprisen for 1 liter bensin uten avgifter ikke så langt unna Norske priser, men staten subsidierer en del av det, slik at forbrukeren betaler mindre for drivstoffet.

Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

 

I USA er jo tingens tilstand noe ganske annerledes om jeg ikke tar feil. Slik jeg har fått forklart det av noen kompiser der borte er totalprisen for 1 liter bensin uten avgifter ikke så langt unna Norske priser, men staten subsidierer en del av det, slik at forbrukeren betaler mindre for drivstoffet.

 

Jeg tror ikke dette stemmer. USA subsidierer riktig nok skatteletter til oljeselskapene, men jeg kan ikke finne noe informasjon som tyder på at myndighetene subsidierer bensin ved pumpen.

Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

 

I USA er jo tingens tilstand noe ganske annerledes om jeg ikke tar feil. Slik jeg har fått forklart det av noen kompiser der borte er totalprisen for 1 liter bensin uten avgifter ikke så langt unna Norske priser, men staten subsidierer en del av det, slik at forbrukeren betaler mindre for drivstoffet.

 

Jeg tror ikke dette stemmer. USA subsidierer riktig nok skatteletter til oljeselskapene, men jeg kan ikke finne noe informasjon som tyder på at myndighetene subsidierer bensin ved pumpen.

 

Da har du nok sikkert rett. Men uansett tror jeg ikke vi skal sammenlinne oss med USA i dette tilfellet. Til og med i Hellas er bensinprisene nærme Norsk nivå. Samme med Japan feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

 

I USA er jo tingens tilstand noe ganske annerledes om jeg ikke tar feil. Slik jeg har fått forklart det av noen kompiser der borte er totalprisen for 1 liter bensin uten avgifter ikke så langt unna Norske priser, men staten subsidierer en del av det, slik at forbrukeren betaler mindre for drivstoffet.

Hei, vent - leste jeg rikitg? staten BETALER for bensin til folket?

tror ikke dette stemmer helt med 9 kr litern.

 

http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&state=sdh_dynamic&viewid=2168419

4,690 er prisen på en liter uten avgifter her i norge, resten går til staten og litt til bensinstasjonene.

Lenke til kommentar

http://www.statoil.n...&viewid=2168419

4,690 er prisen på en liter uten avgifter her i norge, resten går til staten og litt til bensinstasjonene.

 

Dette er vel avgiften; ikke bensinprisen. Veibruksavgiften er kr 4,69: http://www.toll.no/u...20drivstoff.pdf

 

Det er for øvrig mistenkelig at veiledende drivstoffpriser er helt oppdatert på denne siden, mens regnestykket Statoil opererer med på samme siden inneholder et priseksempel med bensin på kr 12,50. I følge Statistisk sentralbyrå har gjennomsnittlig bensinpris vært kr 14,83 for første halvår 2012. Alt annet på denne siden er oppdatert, inkl. avgiftsendringer for 2012. Regnestykket inneholder merkelig nok en bensinpris som vi ikke har sett siden 2009, mens avgiftene i det samme regnestykket er oppdatert til 2012-satser. Dette er villedende.

 

Det Statoil ikke legger vekt på er at de statlige avgiftene (bortsett fra mva) er fastsatt i kroner og øre; ikke i prosent. Så når Statoil skrur opp bensinprisen til kr 16 per liter, er det kun merverdiavgiften som er progressiv og følger prishoppet.

 

PS. Jeg har tilgode å høre Siv Jensen klage på griskheten til oljeselskapene og oljespekulantene når drivstoffprisene går i taket.

Lenke til kommentar

Greit nok at drivstoffavgiftene i Norge er altfor høye, men det er en annen part enn staten som alltid slipper unna kritikk: Oljeselskapene og bensinstasjonene. 1 liter bensin koster i Norge i dag 9 kr uten noen avgifter (altså ekslusiv veibruksavgift, CO2-avgift og merverdiavgift). I USA koster 1 liter bensin 5,7 kr uten avgifter.

 

Bensinprisen er altså 60% høyere i Norge enn i USA. I likhet med USA utvinner og raffinerer Norge sin egen olje. Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

Fordi det ikke stemmer.

 

Her er prisen bensinstasjonene får i dag:

Bensinpris 14,98

Før moms 11,984

- CO2 avgift 0,849

- Bensinavgift 4,69

= Bensinstasjonpris 6,445

 

I tillegg så tar de en avanse på ca. 1 kr, noe som er litt høyere sammenlignet med andre land.

 

Hvis man så sammenligner med prisen på RBOB fremtidskontrakten for september på 2.94 USD/gallon levert i havna i New York, så får man en pris på 4,66 kr/l. Når det i tillegg kan være regionale forskjeller i bensinprisene basert på raffineri-kapasitet o.l., så ser jeg ikke på denne prisforskjellen som unaturlig.

 

Og nei, bensin er ikke subsidiert i USA.

Lenke til kommentar

USA gjør det riktige. De verken subsidierer eller skattelegger mer enn vanlig oms/moms. Pris frem til retailer i USA er ca 5 kr, og bensin koster derfor 5 + retail marigin + oms = 5,50-5,75kr.

 

I Norge burde vi tilsvarende hatt 5kr + detaljmargin + moms(høy i Norge!) = 6,50-6,75kr

 

Og selvsagt skulle prisene også her variere fullt i takt med markedet.

 

Diesel er så og si forbudt i USA fordi diesel ganske enkelt ikke tilfredstiller kravene til giftige utslipp. Slik burde det selvfølgelig også være her. isteden myrder norske politikere bevisst, jevnt og hensynsløst norske innbyggere gjennom økte forekomster av luftveisproblemer og kreft.

 

Som nevnt mener jeg at den praktiske måten ville være umiddelbart å forby alt nysalg av dieselbiler, og dermed la disse gradvis fases naturlig ut.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Fordi det ikke stemmer.

Godt poeng. Jeg har nok regnet feil - både på norske og amerikanske priser. Literprisen (eks. avgifter) for bensin i Norge er vel med dine tall rundt 40% høyere enn i USA. Stemmer ikke det?

 

Men det virkelige flåeriet (sett bort fra de statlige avgiftene) foregår ved pumpene på steder som har få bensinstasjonkjeder, som i Bergen hvor drivstoffprisen ofte ligger 2 kr over de billigste stasjonene på Østlandet.

 

Folk hylte og kjeftet på "de rød-grønne" tidligere i år da dieselprisen plutselig ble høyere enn bensinprisen - til tross for at at både veibruksavgift og CO2-avgift er betraktelig lavere på diesel. Hvorfor ble ikke dette raseriet rettet mot oljeselskapene og pølsestasjonene?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...