Newton Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) iPhone Caused “Crisis of Design” at Samsung - Noen godbiter fra en intern Samsung-epost. “Influential figures outside the company come across the iPhone, and they point out that ‘Samsung is dozing off.’ All this time we’ve been paying all our attention to Nokia, and concentrated our efforts on things like Folder, Bar, Slide,” Shin wrote. “Yet when our UX is compared to the unexpected competitor Apple’s iPhone, the difference is truly that of Heaven and Earth. It’s a crisis of design.” “I hear things like this: Let’s make something like the iPhone.” “When everybody (both consumers and the industry) talk about UX, they weigh it against the iPhone. The iPhone has become the standard. That’s how things are already.” “Do you know how difficult the Omnia is to use? When you compare the 2007 version of the iPhone with our current Omnia, can you honestly say the Omnia is better? If you compare the UX with the iPhone, it’s a difference between Heaven and Earth. Samsung lagde angivelig pene illustrasjoner av telefoner med store skjermer før iPhone kom på markedet, men likevel leser man altså disse desperate formuleringene i referat fra ledermøter i Samsung i februar 2010, som viser at de slett ikke hadde begrep om hvordan man lager en brukervennlig smarttelefon selv 3 år etter iPhone var presentert...men som vi vet, løsningen ble: "Let’s make something like the iPhone.” Jeg ser ikke helt hva disse formuleringene skal bevise? Utover at det var elmenter i samsung som mente at konkurrenten lagde bedre telefoner og at de måtte ta seg sammen? AtW Joda, det var "elementer i Samsung" som mente dette...bl.a sjefen for Samsungs mobildivisjon og en haug ledere under ham, altså de som styrer utviklingen av Samsungs mobiltelefoner. Det blir omtrent som å si at "elementer i norsk politikk la fram revidert statsbudsjett"... Formuleringene viser det UrgeLoL ganske riktig påpeker, at Samsung ikke hadde snøring, og at de ble tatt fullstendig på senga av iPhone. For så vidt var Samsung i "godt selskap", da bl.a Nokia havnet i samme situasjon...men Nokia hadde i det minste baller til å innrømme det. "Vi kopierer med ærefrykt" sa sjefen for Nokias multimediadvisjon Anssi Vanjoki i 2007, med referanse til iPhone. Dessverre for Nokia så viste det seg at Samsung likevel var fordømt mye dyktigere til å kopiere Apples suksessoppskrift... Formuleringene fra lederne i Samsungs mobildivisjon er kun enda en manifestasjon som bekrefter det vi har sett mange eksempler på, nemlig at Samsung har bedrevet systematisk kopiering av Apples produkter, idéer og design i lang tid. Det har bare ikke vært godt kjent for offentligheten, hvor gjennomført og dypt rotfestet denne kopikulturen har vært, langt inn i Samsungs organisasjon. Dette interne dokumentet fra Samsung, med en svært omfattende og detaljert steg for steg gjennomgang for kopiering av GUI-funksjoner og -design fra iPhone, er enda et eksempel på kopikulturen i Samsungs mobildivisjon: http://allthingsd.co...ike-the-iphone/ Så, her har Apple brukt årevis med tunge FoU-investeringer for å utvikle iOS, med nærmest ekstrem omtanke for alle de små detaljene som gjør et GUI til en god og behagelig opplevelse. Så ser vi av Samsungs interne rapport at Samsungs eget GUI er ræva sammenlignet med iOS, og "løsningen" er selvsagt å kopiere mest mulig fra Apple - iOS har løsningene, der Samsungs egne utviklere har feilet totalt når det gjelder brukbarhet. Apple så hva Samsung gjorde, og tok opp problemene de hadde med Samsungs kopiering opptil flere ganger i løpet av 2010, og det gjorde de på aller høyeste nivå, før Apple til slutt ikke så andre muligheter enn å ta det hele til retten. Jeg må bare si at jeg får stadig større forståelse for det, jo mer informasjon som kommer fram. Endret 8. august 2012 av Newton 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Utifra de interne mailen til samsung så virker de å ikke ha snøring hva de skal gjøre, annet enn å lage noe som iphone. Mens at se nå i rettsaken forsøker å få det til å se ut at dette er noe de har styrt med flere år før det. Dagens humorinnslag. http://www.macrumors...msung-vs-apple/ «Samsung's founder, Stefan Jobes» Genialt! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Mener du det er feil å si elementer? Mener du alle mente det? Jeg skjønner ikke helt kritikken din, mener du det er upresist det som skriver. Det viser at Samsung var ovverrasket over hvor kraftig konkurransen var fra iphone, og mente at iphonene var bedre på mange fronter. Hoppet derfra til at "løsningen er å kopiere" er det du som gjør. Ikke noe som er underbygd av noen av uttalelsene. Det er greit at du mener det, det kan man alltids diskutere, men sitatene sier altså ikke det. Mener du det er unaturlig å sammenlikne seg med solide konkurrenter? Hente inspirasjon fra de, eller se hva de gjør bra (evt bedre enn deg selv?). Mener du isåfall denne eksersien apple gjorde for å lage ett "sony-design" var feil? At den var umoralsk? Det mener ihvertfall ikke jeg. Ellers er det jo interessant i at dette interne dokumentet du lenker til, så er jo ett av eksemplene som er tatt ut at de mener de må differensiere seg mer fra apple mtp på ikonoppsettet. AtW Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Ja, etter at de først har kopiert dem. Litt sent å angre?? 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) @AtW: Å omtale ledelsen i Samsungs mobildivisjon som "elementer" er i alle fall en uvanlig og merkelig måte å ordlegge seg på. Om jeg skal spekulere litt over måten du ordlegger deg på vil jeg si at det kun er et forsøk fra deg på å bagatellisere viktigheten av det strategiske dokumentet som er gjengitt, som om det skulle vært noen tilfeldige "elementer" uten innflytelse som sto bak, i stedet for toppledelsen i mobildivisjonen. Men det er jo kun spekulasjoner, du har sikkert for vane å omtale ledelsen i bedrifter og organisasjoner som "elementer"... De interne dokumentene fra Samsung taler i grunnen for seg selv. Det gjennomgående temaet er at man må sammenligne produktene med iPhone, at iPhone setter standarden, at man kommer til kort samenlignet med iPhone, og en lang rekke eksempler viser hva som er riktig (iPhones GUI) mot hva som er feil (Samsungs GUI) og angir løsningen: gjør som iPhone, Apples GUI-designere har tenkt ut løsningen for oss. Feilen Samsung gjorde var at de trodde at Apples designere jobbet gratis for Samsung. At en Apple-ansatt laget en 3D-skisse som viser et tankeeksperiment for hvordan Sony kunne ha laget en "iPhone" har overhodet ingen relevans. Det er ikke en gang en kopi av et Sony-produkt, det er en parafrase over Sonys designspråk, som aldri var aktuell å bruke. Nei, det er ikke "umoralsk" å lage en skisse av en imaginær telefon for moro skyld - jeg tror denne "Jony"-telefonen skapte stor munterhet på ett av møtene til Apples iPhone designteam: (Jony er selvsagt kallenavnet til Apples sjefsdesigner Jonathan Ive) Endret 8. august 2012 av Newton 3 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Ngz, lang og god post. Alt for sent til å svare skikkelig. Men må svare litt. Du påstår at iphone aldri ville blitt noen hit om ikke det var for eplet. Det er jo det samme argumentet som diverse grønnsaker her inne kommer med hele tiden. At det bare er helfrelste eplefolk som kjøper mobilene, pc'ene osv. Når man ser på økningen i markedsandelene så sier det seg selv at det er umulig. Hadde selv ett skeivt syn på apple/mac (only for special geeks), så luktet ikke på iphone dør 3GS. Føler du virkelig at det pågående patent powrstruggeln som skjer i mobilbransjen nå har gått ut over utviklingen?? Really? Ellers så er jeg veldig enig i løkpåstanden Også helt enig i at ett eventuelt tap for apple vil ha 0 å si for framtidi salg. Vanlige dødelige har glemt rettsaken før lunsj. Viktig å understreke at jeg mener iPhone1 ikke vill solgt noe særlig uten eple på seg. Til det var produktet rett og slett ikke "mye nok bedre" enn andre ting som fante på markedet da den kom. Men - sien de fikk utvikle den i fred, kunne de forbdedre produktet igjen. Gradivse forbedringer, litt byget på litt til, akkurat slik utvikling skal foregå. Forøvrig er det interessant at du sir at du så på Mac som noe for spesielle geeks - det var et jo. Jeg hade en utgammel Power-PC-boks fra dem selv. Nå drimot, er en Macbook air like trendy å vise seg frem med som iPhone var i fjor/ forfjor, og chiuauaer var året før det igjen. De helfrelste eplefolkene jeg kjenner til synes faktisk svært lite om denne utviklingen. En del av dem fordi de er uforbederlige hipstere selvfølgelig, men også fordi Apple flytter fokuset bort fra prosumereren og ovr på consumeren - se på siste macbok Pro, f.eks., den er trist for en prosumer. Selv er jeg veldig glad - jo flere som skaffer seg OSX, jo mindre makt får MS, og jo viktigere blir uavhengige standarder - til en viss grad- Det finnes dessverre Microsoft Office for Mac... Vent, nå har jeg glemt hva dette hade med tråden å gjøre. edit: Jeg mente at et tap har null å si for Samsung. For Apple kan det ha mer å si. De har fått mer negativ presse for "tullesøksmål" allerede, og hvis de i tillegg taper (selv om det skal dømmes etter tulleregler) blir det verre. På generell basis gir det visstnok også dårligere PR å tape en sak man har anlagt, enn å tape en sak noen har anlagt mot deg. Endret 8. august 2012 av NgZ Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Mest sannsynlig ingenting. Men du vet at samsung er veldig uenig med deg. Er jo bare å se i patentsak dokumentet hva de syntest om iphone Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 I mine øyne er Android i ferd med å bli altfor dominerende. Her er det all mulig grunn til å være på vakt. Siden Apple hadde et monopol på konsumer-smartelefoner, (windows mobile og Blackberry var og fremdeles er temmelig dominante på bedriftsiden der man trenger andre løsninger), så er denne framveksten av Android-telefoner bra, for med unntak av post og vin så er jeg imot alle typer monopol, da de begrenser inovasjon. Jeg mener at det apple taper på er at de har ET design med ett sett løsninger, mens folk liker variasjon, og derfor søker nye formfaktorer. Xperia Pro ble kjempepopulær fordi den hadde tastatur, var en smartelefon og var like liten som en "dumbphone". Hadde Apple hatt 3-4 modeller pr. generasjon, så ville de kanskje dominert mer. Men Apple er 1 leverandør av telefoner, mens resten av markedet består av ca. 25 selskaper, og da bør apples markedsdel tilsvare en av disse, men android produsenter må regnes sammen for å matche apples andel. Økonomisk sett er det og relevant å si at Android er billig, fleksibelt, evig tilpassningsdyktig og åpent, (la oss ikke glemme flash-støtten). Det er og lett å utvikle på, og utviklingsmiljøet er gigantis, og mye er open source slik at man slipper "partnerskapsavtaler" til å få tilgang til API-er. På en annen side er og Apple lite service villige, og til å begynne med nektet de for at noe kunne gå galt med enhetene, eller så har man episoder der ei dame i Oslo hadde iPhonene sin i veska på vinteren og glasset i den eksploderte, (hun fikk beskjed at den ikke var "rated" til mindre enn .-10 grader C, og derfor var det hennes feil at den gikk i filler), slike historier gjør at konsumeren blir utrygge, fordi legger man i 5000 for en ny telefon så vil man at den skal vare. og skulle noe gå istykker skal man få rigtig "hjelp" til å få den fikset. Så Apple kommer til å være som i PC-verden at de har en liten markedsandel, men vil tjene greit på det. Ikke glem at Apple hadde på sitt lavest 4,3 % markedsandel, (resten var MS og UNIX), og overlevde. Så Apple vil bestå men dominant kommer de ikke til å være lengre før de finner en ny dubeditt som "alle" må ha. Kanskje det blir AR.briller/linser? Eller kanskje "laserprosjekterte skjermer på øyet" men Apple lever på "fads" og til de starter eller utnytter en ny fad kommer de til å falle ned i bagrunnen. Tror Iphone vil ha ca 25% markedsandel på verdensbasis... sorry, dette ble langt men jeg var "in the zone" så det bare fløt ut! XD -frank Lenke til kommentar
Newton Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Viktig å understreke at jeg mener iPhone1 ikke vill solgt noe særlig uten eple på seg. Til det var produktet rett og slett ikke "mye nok bedre" enn andre ting som fante på markedet da den kom. Men - sien de fikk utvikle den i fred, kunne de forbdedre produktet igjen. Gradivse forbedringer, litt byget på litt til, akkurat slik utvikling skal foregå. Det blir uansett veldig hypotetisk, men jeg er ikke uten videre enig. Apple hadde da null troverdighet i mobilmarkedet i 2007, og mange lo rått ved tanken på at en nykommer skulle klare å gjøre innhugg i et marked som var fullstendig dominert av en håndfull aktører. Så nei, iPhone hadde nok solgt bedre om den hadde hatt en Nokia-logo på seg. Men, fordi iPhone var radikalt annerledes og så mye mer brukervennlig enn alt annet som fantes på markedet ibegynnelsen av 2007, så solgte den ganske bra til tross for at den kom fra en produsent ingen regnet med i mobilmarkedet. Fordi Apple hadde tatt seg tid til å utvikle et solid og framtidsrettet fundament både i hardwarearkitekturen og i iPhone OS, i stedet for å dynge på med halvferdige funksjoner, så kom det stadig forbedringer og utvidelser i OS og software, som ga selv de som kjøpte iPhone (1) i 2007 en helt annen og drastisk forbedret telefon et år eller to senere. Forøvrig er det interessant at du sir at du så på Mac som noe for spesielle geeks - det var et jo. Jeg hade en utgammel Power-PC-boks fra dem selv. Nå drimot, er en Macbook air like trendy å vise seg frem med som iPhone var i fjor/ forfjor, og chiuauaer var året før det igjen. De helfrelste eplefolkene jeg kjenner til synes faktisk svært lite om denne utviklingen. En del av dem fordi de er uforbederlige hipstere selvfølgelig, men også fordi Apple flytter fokuset bort fra prosumereren og ovr på consumeren - se på siste macbok Pro, f.eks., den er trist for en prosumer. Selv er jeg veldig glad - jo flere som skaffer seg OSX, jo mindre makt får MS, og jo viktigere blir uavhengige standarder - til en viss grad- Det finnes dessverre Microsoft Office for Mac... Vent, nå har jeg glemt hva dette hade med tråden å gjøre. Jeg er en av de som har brukt Mac siden forrige årtusen, men kan imidlertid bare snakke for meg selv når jeg mener at utviklingen av Apple i retning av et mer consumer-orientert selskap på mange måter også kommer proffbrukere til gode. Terskelen for å få firmaet man jobber i til å anskaffe en Mac eller tre er f.eks vesentlig lavere nå enn for noen år siden, bl.a takket være iPhone og iPad, og utvalget av god, profesjonell software for Mac er bedre nå enn for få år siden. Siste MacBook Pro er da også god som gull for en "prosumer", så vidt jeg kan se. Det eneste som gir litt grunn for bekymring i så måte er Apples manglende satsing på Mac Pro-linjen, som er overmoden for en oppgradering nå...men da har vi fjernet oss fullstendig fra topic... Konflikten med Apple kommer til å koste Samsung dyrt uansett, tror jeg. Uavhengig av utfallet av rettssakene er det tydelig at Apple ønsker å fase ut Samsung som komponentleverandør, og investere desto mer i oppbygging av andre leverandører. Hvem tror du investerte forholdsvis mye kapital i oppbyggingen av Samsung som LCD-produsent for mange år tilbake? Jo, det var Apple. Hvem tror du investerer tungt i enkelte av Samsungs konkurrenter for tiden? Endret 8. august 2012 av Newton 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 I mine øyne er Android i ferd med å bli altfor dominerende. Her er det all mulig grunn til å være på vakt. Siden Apple hadde et monopol på konsumer-smartelefoner, (windows mobile og Blackberry var og fremdeles er temmelig dominante på bedriftsiden der man trenger andre løsninger), så er denne framveksten av Android-telefoner bra, for med unntak av post og vin så er jeg imot alle typer monopol, da de begrenser inovasjon. Apple har aldri hatt noen i nærheten av et slikt monopol på konsumentsiden. Dessuten er iPhones posisjon faktisk sterkere i bedriftsmarkedet, der Apple i stor grad har utradert Microsoft og Blackberry, mens Andoid i større grad er konsumentorientert. Jeg mener at det apple taper på er at de har ET design med ett sett løsninger, mens folk liker variasjon, og derfor søker nye formfaktorer. Xperia Pro ble kjempepopulær fordi den hadde tastatur, var en smartelefon og var like liten som en "dumbphone". Hadde Apple hatt 3-4 modeller pr. generasjon, så ville de kanskje dominert mer. Men Apple er 1 leverandør av telefoner, mens resten av markedet består av ca. 25 selskaper, og da bør apples markedsdel tilsvare en av disse, men android produsenter må regnes sammen for å matche apples andel. Du kan mene hva du vil, men faktum er at Apple tjener mer penger enn noen av konkurrentene, på sin tilnærming med noen ganske få iPhone-varianter. Er det én ting man kan lære av Nokias vei mot undergangen så er dat at det er fordømt lite hjelp i å selge flest telefoner når man ikke klarer å generere et økonoomisk overskudd av salget. Økonomisk sett er det og relevant å si at Android er billig, fleksibelt, evig tilpassningsdyktig og åpent, (la oss ikke glemme flash-støtten). Det er og lett å utvikle på, og utviklingsmiljøet er gigantis, og mye er open source slik at man slipper "partnerskapsavtaler" til å få tilgang til API-er. La oss for det første for all del glemme Flash-støtten, siden både Adobe og Google offisielt har gitt opp Flash for mobilplattformer. Ellers har alle iOS-utviklere tilgang til de samme API-ene (det er ingen spesialavtaler), og utviklingsmiljøet er mer enn gigantisk - og man slipper de evige og kostbare fragmenteringsproblemene som fortsatt rir Android som en mare. På en annen side er og Apple lite service villige, og til å begynne med nektet de for at noe kunne gå galt med enhetene, eller så har man episoder der ei dame i Oslo hadde iPhonene sin i veska på vinteren og glasset i den eksploderte, (hun fikk beskjed at den ikke var "rated" til mindre enn .-10 grader C, og derfor var det hennes feil at den gikk i filler), slike historier gjør at konsumeren blir utrygge, fordi legger man i 5000 for en ny telefon så vil man at den skal vare. og skulle noe gå istykker skal man få rigtig "hjelp" til å få den fikset. Oppspinn og fantasihistorier - damen du sikter til hadde plugget inn telefonen sin i bilen, og utsatte sannsynligvis telefonen sin for store temperaturendringer med oppvarming av bilkupéen fra -12 til +20 grader, samtidig som den ble ladet da den var plugget inn i bilen. Som så mange slike skandaler var også den saken temmelig suspekt og preget av medias Apple-hysteri. Så Apple kommer til å være som i PC-verden at de har en liten markedsandel, men vil tjene greit på det. Ikke glem at Apple hadde på sitt lavest 4,3 % markedsandel, (resten var MS og UNIX), og overlevde. Så Apple vil bestå men dominant kommer de ikke til å være lengre før de finner en ny dubeditt som "alle" må ha. Kanskje det blir AR.briller/linser? Eller kanskje "laserprosjekterte skjermer på øyet" men Apple lever på "fads" og til de starter eller utnytter en ny fad kommer de til å falle ned i bagrunnen. Tror Iphone vil ha ca 25% markedsandel på verdensbasis... Du tror iPhone vil ha 25% global markedsandel? Det er da en helt fantastisk markedsandel i et gigantisk og stadig voksende marked. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg