Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bygge-pc

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal bygge en pc, og har sett litt rundt. Jeg skal bruke pcen til spill som WoW, bf3, d3, mw3 osv. Jeg har ingen krav om å ha grafikk på ultra - men selvfølgelig hadde det vært fint.

Jeg leter etter deler som summer seg opp i ca 6500 kr uten OS.

jeg har funnet fram disse delene, blir rundt 7k.

er dette brukbart, noe jeg burde bytte ?

ASUS M5A97 PRO 970 AM3+ ATX

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ ...

CORSAIR CX 600W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK

GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/...

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

OCZ AGILITY 3 2.5" 60GB SSD SATA/600 MLC

SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB

SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK

Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller kjøpt:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 om du kun skal spille.

Ellers er jeg enig du burde betale litt mere å få HD7850 skjermkort, skal du overklokke bør du ha litt bedre strømforsyning. Samt MSI Z77A-G43, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI er bedre for prosessoren om du ikke vil slite med utdatert bios.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville heller kjøpt:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 om du kun skal spille.

Ellers er jeg enig du burde betale litt mere å få HD7850 skjermkort, skal du overklokke bør du ha litt bedre strømforsyning. Samt MSI Z77A-G43, Socket-1155

ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI er bedre for prosessoren om du ikke vil slite med utdatert bios.

Burde og tenke på en større strømforsyning grunnet kanskje oppdateringer i senere tid. Kjøpte meg en 800W som jeg ikke trengte for 3 år siden, men nå i dag så angrer jeg ikke. Men og som LMH1 sier så er det lurt hvis du vil overklokke, som ikke er uvanlig på dette kortet heller.

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er en dårlig kombinasjon å kjøpe en strømforsyning som er så langt nede på "rangstigen" til dette oppsettet. Strømforsyningen er noe av det som holder lengst i PCen, men det er ikke noe jeg ville regnet med hvis jeg hadde kjøpt fra laveste hylle. En CX 430 ville blitt kjørt alt for hardt hvis for eksempel overklokking skulle vært dratt inn i bildet. Den er bare sertifisert til 330W på +12V (+12V er spenningen som hovedsaklig blir brukt av komponentene) og vil slite seg på nesten 100% load hvis systemet er under last og er overklokket, selv uten overklokking kan det være litt høyt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig når man leser: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635832#reviews begynner man å lure om denne kan være av den litt billige og dårligere typen.

Så hadde heller vurdert: Corsair CX 600W V2 som er litt billig type det også men vertfall har litt å gå på.

Strømforsyningen har fått god kritikk på nettet. At Komplett kan ha fått inn et parti med feilproduksjon, er en helt annen historie. Når det er sagt, så er det alltid greit å ha noen ekstra watt å gå på. Men det bestemmes til syvende og sist av lommeboken, noe som også gjelder for øvrige komponenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være det at strømforsyningen er bedre, men jeg støtter Olestokk her, strømforsyning/kabinett ville jeg neppe kjøpt det aller billigste. Selv om hvor folk har i mot å kalle disse for "invistering" mener jeg disse delene fint bør kunne rebrukes i vertfall 3-5 år til eneste ulempen er om ATX standarden blir skrotet ved at produsenten sluttet med ATX hovedkort. Nå har denne standarden holdt snart 14 år men det spørs vel om det er behov for ny standard bortsett fra kanskje ITX blir mere vanlig.

Lenke til kommentar

Fordi? :hmm:

Fordi de ligger i samme prisklasse, og er kjent for å være mer stabile. Har selv OCZ Agility 3 som fungerer godt, men det har vært mye tull med tidligere firmvare til kontrolleren på SSD'en. I tillegg er ikke SSD'en så rask på ikke komprimerbare filer, da Agility 3 bruker en kompresjonsteknikk før skriving. Dette er kun en kort "ut av hodet" enkel forklaring. Andre kan sikkert svare mer utfyllende. Agility 3 var et greit valg for meg da jeg kjøpte den, fordi den da var kr 300 rimeligere enn konkurentene (samtidig som jeg kunne få den på dagen over disk i lokal butikk).

Lenke til kommentar

Bytt til Samsung eller Intel SSD.

Fordi? :hmm:

OCZ sine SSDer er noen av markedets mest ustabile SSDer, og levetiden er heller ikke kjent for å være god i forhold til konkurrentene heller. Samsung sine SSDer derimot koster vanligvis like mye, men Samsung har SSDer som vanligvis varer lengre, yter bedre og er veldig stabile. Det gjør at de kan pekes ut som et bedre valg enn OCZ :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være det at strømforsyningen er bedre, men jeg støtter Olestokk her, strømforsyning/kabinett ville jeg neppe kjøpt det aller billigste. Selv om hvor folk har i mot å kalle disse for "invistering" mener jeg disse delene fint bør kunne rebrukes i vertfall 3-5 år til eneste ulempen er om ATX standarden blir skrotet ved at produsenten sluttet med ATX hovedkort. Nå har denne standarden holdt snart 14 år men det spørs vel om det er behov for ny standard bortsett fra kanskje ITX blir mere vanlig.

Men du forstår poenget med "lommeboken" ? Maskinvareoppsettet jeg har anbefalt trekker 380-400W på "full pupp". For å få råd til et litt bedre skjermkort og en litt større SSD, klarer han seg med 430W. Det er tross alt bedre å bytte ut en strømforsyning til kr 350 om et år, enn å legge ut adskillig mer for ny SSD og/eller skjermkort da. Men jeg er overhodet ikke uenig at 600-650W kan være greit å ha.

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe HD 6870 , og 430W psu du linka.

Nå sitter jeg å rigger, og lurer på en ting; HD6870 har 2x 6+2 PCI e innganger. mens PSUen har bare 1 6+2 PCI forsyning.

Og recommended står det 500W.

Går det fint å bare bruke 1 PCI e inngang, selvom det er 2 stk i grafikkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...