Gå til innhold

Hei eller Hade? (når man avslutter telefonsamtale)


Sitronsaft

  

90 stemmer

  1. 1. Spørsmål i førstepost

    • Hei
      25
    • Hade
      29
    • Snakkes/sees/prates/høres/osv
      10
    • Varierer etter situasjonen
      26


Anbefalte innlegg

Ble inspirert av denne tråden.

 

Når dere avslutter en telefonsamtale, sier dere hei eller hade? Eventuelt hva sier dere? Velger å inkludere et tredje alternativ i pollen som skal inkludere alle former for "Snakkes/På gjensyn/Sees/Hører fra deg" etc.

 

Selv har jeg alltid sagt hade, men i militæret hvor jeg snakket mye med sjefer/overordnede på telefonen ble plutselig hade litt for personlig/intenst på en måte, så jeg gikk over til hei. Nå bruker jeg hei i alle sammenhenger, om ikke samtalen har et personlig preg over seg, f.eks. om jeg prater med en jente jeg liker.

 

Edit:

Ettersom spørsmålet ikke er på en like spesifikk situasjon som i inspirasjonstråden legger jeg til et fjerde alternativ. Ettersom trolig de fleste havner mer eller mindre i fjerde kategori, velg det som er mest typisk for deg. Vil se om det fins en trend.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet, det er ikke spesielt logisk. Men da jeg begynte med det var det bare en naturlig måte å markere avslutningen på samtalen, uten at det skulle bli seremonielt/emosjonelt. Mange telefonsamtaler er jo nesten som tekstmeldinger å regne, mtp varighet/tema, og man hadde nesten ikke trengt å si noen form for hade i det hele tatt. Men det er jo greit å gjøre det, som en slags norm.

Lenke til kommentar

Det heter ikke "hade", det heter "ha det", og er en kortform av "ha det godt", "ha det bra" osv.. "Hade" er ikke korrekt.

Klar over dette, men for å gjøre det enklest mulig for folk flest videreførte jeg hade-trenden fra den andre tråden.

 

Edit: Skrivefeil og lignende skal normalt ikke kommenteres i tråden. Videre diskusjon om "hade/ha det" blir rapportert som off topic og fjernet fra tråden.

 

Synes det er interessant at de fleste sier hei :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

I privat sammenheng starter jeg (nesten) alltid samtalen med "hei, du snakker med <navn>" om noen ringer meg, og avslutter samtalen med "ha det" uavhengig av hvem jeg snakker med. "Hei" virker ikke som en naturlig avslutning, men jeg merker jo at enkelte bruker det.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...