Gå til innhold

Reservasjon av studieplass for neste år

Soldat1

Anbefalte innlegg

HEI! Jeg drar på rekruttskolen i militæret 15. august. Det er da studiet som jeg har kommet innpå begynner.. Siden jeg har fått innkallelse av forsvaret, så har jeg av den grunn kunnet reservert studieplassen min for neste år. Dette har jeg altså gjort. Men jeg er ikke så særlig keen på å ta førstegangstjenesten. Jeg er blitt utrolig lite motivert, samtidig så har jeg helsemessige årsaker på min side, som jeg tror kan bidra til at jeg får slippe..

Spørsmålet mitt blir da: Mister jeg studieplassen min for neste år, om jeg blir sendt hjem under rekruttskolen?

Håper på snarlige svar, og fra folk som vet hva de snakker om ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis får du beholde plassen din; det motsatte hadde vært urimelig. Imidlertid er dette umulig å svare sikkert på dersom du ikke oppgir hvor studieplassen er, da det følger av universitets- og høyskoleloven § 3-7 annet ledd at slikt fastsettes av departementet i forskrift til den enkelt utdanningsinstitusjon. Det beste for deg er å kontakte institusjonen det gjelder.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Om det er til noe hjelp: Jeg har kommet inn på rettsvitenskap i Bergen.

Sendte mail til Forsvaret, og der fikk jeg svar om at studieplassen er min uavhengig av hvordan førstegangstjenesten går, fordi Forsvaret fratar meg muligheten til å studere ved å innkalle meg. Så om jeg skulle bli sendt hjem på dagen.. Da har jeg vel fremdeles studieplassen for neste år?

Lenke til kommentar

Jeg finner ingenting spesifikt om dette i Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved Universitetet i Bergen. Det hadde som sagt vært urimelig om du ikke fikk beholde plassen din; begrunnelsen min er lik den Forsvaret har gitt deg. Imidlertid er det ikke Forsvaret som bestemmer dette, men for UiB er det departementet, jf. universitets- og høyskoleloven § 3-7 annet ledd, samt fakultetet, jf. Forskrift om opptak ved Universitetet i Bergen § 4-1 første ledd. Det beste hadde derfor være å sende mail til Det juridiske fakultetet i Bergen: [email protected]

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...