Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av MacBook Pro, Retina eller ei?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en MacBook Pro fortløpende og trenger litt hjelp av dere. Jeg tenkte lenge at jeg skulle kjøpe den nye Pro'en med Retina Skjerm, men har blitt usikker. Det er ikke noe vits i å prøve å overbevise meg om å kjøpe pc i stedet; jeg skal ha en Mac.

Burde jeg kjøpe MacBook Pro Retina med:

- 2,6 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

- 8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM

- 256 GB flash-lagring

- Intel HD Graphics 4000

- NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-hukommelse

- 2880x1800 Øppløsning

På Retina'en skulle jeg i såfall også kjøpt Superdrive ved siden av.

Eller MacBook Pro ("original") med:

- 2,6 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

- 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB

- 750 GB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min

- SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

- Intel HD Graphics 4000

- NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-hukommelse

- Oppløsning: 1680 x 1050

Vet liksom ikke hva som lønner seg mest. Skal bruke den til grafisk design for det meste. Hvilken får jeg "mest for penga"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett Retina-skjermen? Kan ikke skjønne at noen vil finne på å kjøpe en maskin uten etter å ha brukt den, spesielt ikke med din bruk. Ikke tenk på noe annet enn Retina.

Å sammenligne maskin med stor SSD og Retina-skjerm med en spinnediskmaskin uten er som å sammenligne Mozell med en kremårgang av Yquem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

SSD er med god margin overlegent gammeldagse harddisker, spesielt er det opplevd hastighet som øker voldsomt. Dock-ikoner som hopper opp og ned mens programmet leses er ikke tema.

Skjønner ikke egentlig hva det er som gjør den gamle maskinen attraktiv for deg, annet enn mer lagringsplass. Ser at det kan være et poeng for noen, men der synes jeg Retina-maskinens andre fordeler er så store at det er verdt å styre med eksterne disker når det trengs. Om Superdriven er i frekvent bruk ville jeg vurdert å legge om arbeidsrutinene hvis mulig ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke vært så kjapp med å foretrekke den nye når man tar pris i betrakning i tillegg til at det ikke er så veldig mye av apps og program som enda ikkje støtter den høye oppløsningen av Retina (men dette er jo bare midlertidig).

Men viss pris ikke har noe å si ville jeg sagt meg enig i de andre, og gått for Retina ;)

Lenke til kommentar

Da var MacBook Retina bestilt. Slang på litt ekstra flash-storage. Syntes det var for gæli å bare ha 256 GB når maskinen er så dyr.

2.6GHz Quad-core Intel Core i7

8GB 1600MHz DDR3L SDRAM

512GB Flash Storage

No VGA Adapter

Apple Thunderbolt to Enet Adpt

+ Apple Magic Mouse og Apple USB SuperDrive

Kom på nærmere 22 k, dette burde bli bra. Er nesten flaut hvor dyrt det er.

Endret av OhJomiel
Lenke til kommentar

Å kjøpe Retina MBP nå er på mange måter som å kjøpe første inkarnasjon av MBA: fantastisk konsept som etter noen år vil finnes på maskiner i et mer normalt prissjikt, men foreløbig så dyrt og krevende at det er forbeholdt ekstremvarianten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...