kardemommebjørnen Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 som i tittelen Lenke til kommentar
koosepus Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Nei, men du trenger et fremmedspråk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Det stemmer ikke. Jeg har ikke fremmedspråk, men får likevel full studiekompetanse med realfag. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Spørs litt på hva slags studiekompetanse det er snakk om. Hvis man prater om generell studiekompetanse, så er fremmedspråk nødvendig, og mest vanlig er engelsk. Men realfagskompetanse er vel en annen form for studiekompetanse der man har større fokus på realfag enn på humanitære fag. Ligger vel litt i navnet. Men jeg er ikke helt kjent med de nøyaktige kravene. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Du trenger ikke fremmedspråklig fordypning, men såvidt jeg vet er et tredjespråk fortsatt obligatorisk som en del av Grunnkurs. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Man trenger ikke tysk for å få generell studiekompetanse. Det er to alternativer for å få slik kompetanse: 1) Fullført norsk treårig videregående opplæring, yrkes- eller studiespesialiserende, etter de fagplaner som Utdanningsdirektoratet fastsetter. 2) Fylt 23 år og kan dokumentere fem års fulltids arbeids- eller studieerfaring. De obligatoriske minstekravene til fag er norsk (393 timer), engelsk (140 timer), matematikk (224 timer), naturfag (140 timer), samfunnsfag (84 timer), og historie (140 timer). Tredjespråk er en obligatorisk del av utdanningsplanen for VG1 og VG2 studiespesialiserende. Hvis du vil ha generell studiekompetanse uten tredjespråk må du derfor ta et yrkesutdanningsløp på VGS (VG1 og VG2), og så velge allmenn påbygning (VG3). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå