Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diaré av penicillin - får ikke i meg næring i det hele tatt

Olum

Anbefalte innlegg

Jeg går nå på en fem dagers antibiotikakur (penicillin) mot en halsbetennelse, og sliter med kvalme og diaré. Det tar ikke mer enn en times tid fra jeg spiser noe til det kommer ut igjen. Dette er vel en av de vanligste bivirkningene på penicillin, og ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Problemet er at maten kommer ut så fort igjen at jeg omtrent ikke får i meg næring, og blir derfor ekstremt slapp og tøltt. Hadde det vært en medisin jeg skulle tatt for en lengre periode, og jeg hadde reagert slik, hadde jeg selvfølgelig tatt kontakt med legen og skaffet meg en annen medisin. Jeg føler det ikke er så nødvendig nå, siden kuren tross alt er over på onsdag.

Så det jeg lurer på er om det er noe mat jeg kan spise som "sitter i" lenger, eller om dere har andre tips til hva jeg kan gjøre for å få mest mulig ut av maten den lille timen den blir i magen?

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers kan nevnes at kvalme ikke er en vanlig bivirkning ved Penicillin. Dette kan være en allergisk reaksjon. Får du noe utslett når du går på det? Uansett svar, er det lurt å opplyse legen om dette, selv etter avsluttet kur.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med pakningsvedlegget fra Apocillin 660mg penicillin-tablettene foran meg. Der kan jeg lese under punktet "Mulige bivirkninger":

Mest vanlig er mage-tarmbesvær i form av kvalme og diaré

Så den bør du nok trekke tilbake, Pixma.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med pakningsvedlegget fra Apocillin 660mg penicillin-tablettene foran meg. Der kan jeg lese under punktet "Mulige bivirkninger":

Mest vanlig er mage-tarmbesvær i form av kvalme og diaré

Så den bør du nok trekke tilbake, Pixma.

Brainfart. Jeg leste din første post feil, og trodde du hadde skrevet Penicillin med stor "P", jf. min egen post. Det fikk meg til å tenke på Penicillin "Actavis", som er en infusjonsvæske, som overhodet ikke skal fremkalle kvalme. Du har helt rett i at tablettene har kvalme som vanlig bivirkning, beklager dette.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...