Jentungen2 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Rose i mors hage Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Fint bilde..her ville jeg hevet ISO til ekspel 400 og du kunne gått til eksempel 11 i blender, og antagelig fått skarphet hele veien Lenke til kommentar
Magnar Bruvik Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Gratulerer med nytt kamera:) Som Terje seier; litt mindre blendar ( f.eks. frå f8-f13). Litt høgare ISO for å oppretthalda lukkartida om dette er naudsynt. I tillegg kan du justera med eksponeringskompensasjon om dette er ønskeleg. Litt usikker på om det er rosa eller fluga som er hovudmotivet . Ut frå tittelen og valgt fokus antar eg det er rosa. Med mindre blendar ville fluga vorte skarp og tilført biletet det litle ekstra. I dette tilfelle er fluga noko uskarp og forstyrrar eit ellers fint bilete. Mvh. Magnar. Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Fint bilde..her ville jeg hevet ISO til ekspel 400 og du kunne gått til eksempel 11 i blender, og antagelig fått skarphet hele veien .Det optimale ville være om jeg fortsatt kunne hatt bluret ut bakgrunn og samtidig fått både rosa og vepsen skarp, og hvis jeg forstår deg riktig så vil jeg ha muligheter til å oppnå det med ditt tips, så da må jeg nok snart ut igjen og teste litt Takk for tipset ! Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Gratulerer med nytt kamera:) Som Terje seier; litt mindre blendar ( f.eks. frå f8-f13). Litt høgare ISO for å oppretthalda lukkartida om dette er naudsynt. I tillegg kan du justera med eksponeringskompensasjon om dette er ønskeleg. Litt usikker på om det er rosa eller fluga som er hovudmotivet . Ut frå tittelen og valgt fokus antar eg det er rosa. Med mindre blendar ville fluga vorte skarp og tilført biletet det litle ekstra. I dette tilfelle er fluga noko uskarp og forstyrrar eit ellers fint bilete. Mvh. Magnar. . Tusen takk for tilbakemeldingen. Hovedmotivet mitt var rosa, vepsen kom bare tilfeldigvis forbi akkurat der og da, skulle selvsagt ønsket at den også kunne vært skarp og ønsket meg samtidig en bluret ut bakgrunn som jeg også skrev til Terje. Får ut å ta noen flere blomsterbilder etterhvert og teste ut med f8-f13 Takk igjen ! Lenke til kommentar
Astrid E. Saltveit Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Ja, nå er du i gang med noe morsomt med mange muligheter. Det jeg liker godt her er fargene og lyset, og så har du truffet ganske bra med det skarpeste området ift. komp. Bakgrunnen har lekre farger og fint lys, men den er ikke så ensartet og da kan det å bruke mindre blender gi en for skarp bakgrunn som slåss med rosa om fokuset. Med stor blender får du bakgrunnen uskarp, samtidig som den vil gi en fin stemning til bildet.Når du så velger et fokuspunkt kan det bli riktig så lekkert med resten av blomsten tonende ut i uskarphet. Da ville jeg i tilleg ha jobba mer med lys og kontrast for å få mest mulig detaljer ut av fokusområdet. Her kan man selvsagt også leke litt med utsnitt - enten større eller mindre, etter hvordan bakgrunnen fungerer, og hvordan fokusområdet fungerer ift resten av blomsten. Flua opplever jeg i dette tilfellet som forstyrrende - enten må den være skarp eller så uskarp at den fungerer som en ant kulisse. Lykket til! Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Ja, nå er du i gang med noe morsomt med mange muligheter. Det jeg liker godt her er fargene og lyset, og så har du truffet ganske bra med det skarpeste området ift. komp. Bakgrunnen har lekre farger og fint lys, men den er ikke så ensartet og da kan det å bruke mindre blender gi en for skarp bakgrunn som slåss med rosa om fokuset. Med stor blender får du bakgrunnen uskarp, samtidig som den vil gi en fin stemning til bildet.Når du så velger et fokuspunkt kan det bli riktig så lekkert med resten av blomsten tonende ut i uskarphet. Da ville jeg i tilleg ha jobba mer med lys og kontrast for å få mest mulig detaljer ut av fokusområdet. Her kan man selvsagt også leke litt med utsnitt - enten større eller mindre, etter hvordan bakgrunnen fungerer, og hvordan fokusområdet fungerer ift resten av blomsten. Flua opplever jeg i dette tilfellet som forstyrrende - enten må den være skarp eller så uskarp at den fungerer som en ant kulisse. Lykket til! . Takk for det og takk for kjempefin utfyllende kommentar, fikk jeg noe å tenke på Ville gjerne ut å tatt blomster bilder allerede i dag, men her hølje regner det, så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet, men gleder meg allerede Endret 6. august 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg