Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål om senking og felger.


TMB

Anbefalte innlegg

Hei. Kan først nevne at jeg er ganske grønn på dette feltet.

 

Jeg vil ha senket bilen min samt ha større felger. Bilen er en VW Passat 2003-mod STV. 1,9 TDI.

 

1. Justerbare senkesett. Er det veldig store forskjeller på dyrt og billig her? Vil jeg som "normal" sjåfør merke noen forskjell? Har ingen planer om å råne rundt eller kjøre på bane etc.

 

2. Jeg har ikke sjans til å montere dette selv. Går det an å kjøpe delene selv og få er verksted til å montere? Eller må man da kjøpe delene hos verkstedet også? Pris?

 

3. Ta for eksempel dette: http://www.partsandr...-3bg/ta-technix

Ser at settene er oppgitt i mulig antall senk i millimeter. Her "Tüv: 35-65mm". Hva vil dette si? 3,5-6,5 cm fra hvor da? Bakken? Hvor mye er bilen min "fabrikk"senket?

 

4. Er det slik at man må heve/senke bilen avhengig av årstid? (vinter/sommer). Er dette en skrue e.l. på hver av fjærene bare?

 

5. Har hørt at man må få "godkjent senk i vognkort". Hvordan gjøres dette? Hvordan vet jeg hva som kan bli godkjent på min bil?

 

6. Finnes det noen nettside/tjeneste hvor man kan se før/etter av sin bil med de aktuelle senkeavstandene?

 

7. Når man kjøper felger, må dekkene være tilpasset størrelsen (tommer) på felgene, eller kan jeg ta mine nåværende dekk (med 16 eller 17 tomms felger på) og benytte til de nye felgene, f.eks. 18/19? Hvis ikke, lønner det seg å kjøpe "felgpakker" med ferdig montert på dekk, eller hver for seg? Hvordan monteres felgene på dekkene, er dette noe et verksted må gjøre? Pris?

 

8. Har hørt om noe som heter firehjulskontroll. Hva er dette og hvor ofte må det tas? :hmm:

 

Huff, dette ble sykt mange spørsmål, men har gått og grublet på dette i evigheter, så håper noen kan hjelpe en amatør som meg.

 

På forhånd takk!

 

TMB

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på 7. Felger har 3 mål - omkrets, bredde, og innpress. I tillegg kommer at boltesirkel må stemme med bilen.

Omkrets (16", 17") må nødvendigvis matche nøyaktig på dekk og felg.

Bredde er litt fleksibelt, men det er optimal felgbredde for hver dekkstørrelse. Bredere dekk krever bredere felger.

Innpress vil ha betydning for sporbredden. Hvis orginal innpress f.eks er ET50 og man velger en felg med ET35 så øker sporbredden. Dvs at dekket muligens kan subbe i innerskjermen.

Montering av dekk på felg gjøres på et dekkverksted. Det kreves spesialverktøy (maskiner) for montering og avbalansering.

Lenke til kommentar

1. Ja, du vil merke det på kjørekomfor. Jeg har selv prøvd seknesett til 1500 og 6000. Det til 6k var en drøm å kjøre med å var verd alle pengene.

 

3. 3,5-6,5 cm lavere enn bilen din er nå (eller var med orginale, ikke utslitte fjærer).

 

4. Som regelt ja, du må heve senke etter årstid hvis du har brukbar senk. Har ikke erfaring med justerbart, pleide å bytte mellom orginalt sett å senk på sommer/vinter.

 

5. Du må ha TUV-papirer, 4-hjulskontroll, lyktejustering og kanskje: justering av lastavhengig bremseventil hvis du har dette, og kanskje justering av krok hvis du har dette.

 

7. Dekkene må passe til felgene ja. 16" dekk passer til 16" felger. Du må i noen tilfeller også passe på bredde av felg/dekk, og finne riktig ET til bilen.

 

8. Det må tas etter at du har senket bilen. Kun en gang. Det stiller dekkene riktig (caster, camper).

Lenke til kommentar

Kjører selv billig senkesett på 65mm f/b samt lavprofil hjul på(205.35.18) på 8.5j felg altså extremt lite gummi.

 

Det er stor forskjell på kjørekomfort, men dette er en vanesak(hos meg) er helt vandt til det nå, men i begynnelsen kan det være litt ubehagelig.

 

Bor i Akershus og er for det meste bra veier her, men når man kjører f.eks i oslo(europas dårligste veier) merker man det godt. det rister bra når man krysser t-bane sporene :)

 

Er det viktig og beholde komforten anbefaler jeg og legge litt penger i senkesettet, hør med forhandler ang mykhet/stivhet. samt ikke går for lavprofil dekk. Det ser bra ut, men fjerner mye demping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...