kardemommebjørnen Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg gjorde det ikke så godt som jeg ville på videregående, så da tar jeg opp en rekke fag over to semestere. Derfor må jeg sette opp en studieplan. Da trenger jeg deres hjelp. Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg trenger å sette av til hvert av fagene daglig. målet er seks i så mange fag som mulig. Er det timetallene som står listet som omfag på vitnemål veiledende eller villedende? Har lest at for hver undervisningstime, så bør man ha ca. to timer egenlesning, men man går vel fortere frem på egenhånd i mange av fagene? Hvilke fag skal jeg ta opp nå til høsten og hvilke skal jeg ta opp til våren? Setter pris på inspill enten du har erfaringer med ett eller flere av fagene. Vet du om noen andre fag det er lett å få sekser i som privatist så setter jeg pris på den infoen også. Dette er fagene jeg tenker å ta: Engelsk skriftlig vg1 (har 6 i muntlig og 4 i skriftlig fra tidligere privatisteksamen) Hva gjør man for å få seks i engelsk skriftlig? Tysk1 - slik jeg har forstått det så er det to eksamener man skal melde seg opp i. Man betaler for muntlig og for skriftlig. Hvordan forbereder man seg best til disse? Geografi -Jeg har 5 i faget fra før, men vil ha 6. Hvordan leser man best til geografieksamen? Hvordan husker man alle detaljene? Historie -Her har jeg 4 fra videregående. Hadde vært fint med noe bedre da alle karakterer under seks trekker ned i forhold til hva jeg vil inn på, men det er et stort fag så spørsmålet er om det er vært det. Bør jeg fordele arbeidsmengden over hele året eller bare et halvår og hvilket halvår i såfall? Kroppsøving -Her har jeg 4. Jeg bør klare 6. Synd at det er et skriftlig fag da. Tips? Matematikk 1T -Her har jeg 4. Jeg skal ta både 1T og R1 på samme semester, da jeg også skal ta R2. Hvor mye tid må jeg sette av per dag da? Naturfag - her har jeg 5. Vet at jeg er god for 6. Norsk skriftlig - karakter 3. Norsk muntlig - karakter 4. Begge norskfagene er ganske omfangsrike eller vil du si at de er gjennomførbare på et halvår? Religion og etikk - karakter 4. Noen som har en link til en artikkel om god studieteknikk? Samfunnsfag - 5. Her er 6 innen rekkevidde. Spørsmålet er om det er verdt tiden? Mattefagene er jo temmelig store. Aktivitetslære1,2,3 - Her har jeg 4 i alle tre nivåene. Noen av disse kan strykes over av andre fag, men jeg er litt usikker på hvilke. Hvor står det hvor mange fag man må ha av programfag? Toppidrett 2 og 3 - Her har jeg 4 i toppidrett 2 og 3 i toppidrett 3 med 4 i eksamen. fra vgs. Dette er praktiske eksamener med utspørring etterpå. Lønner det seg å ta begge til høsten slik at jeg har mulighet til å ta dem på nytt til våren om det går skeis? Eller er det slik at eksaminator tenker at "å nei. h*n fikk jo seks på toppidrett 2. Da kan han jo ikke får seks på toppdirett 3 også?" Også kommer de store Kjemi1 - karakter 3. Noen tips? Må man gjennomføre forsøk eller liknende? kjemi2 -Jeg har ikke tatt kjemi 2, men skal ta det. Noen tips? Må man gjennomføre forsøk eller liknende? Fysikk1 - karakter 4. Fysikk2 -3 i standpunkt og 1 i eksamen Matematikk R1 - 2 i standpunkt og 1 på eksamen. Jeg tenker at jeg skal ta både matematikk 1T og R1 nå i høst. Noen som har gjort det og som kan gi noen tips? Finnes det noen forumtråder som tar for seg det å ta både R1 go 1T på et semester? Matematikk R2 - 2 i standpunkt og 1 på eksamen Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Temmelig sikker på at du ikke kan ta eksamen i Tysk 1, fremmedspråk er ikke avgangsfag før man har nivå 2 i minimum et år, så du må nok ta nivå 2. R1 er langt vanskeligere 1T. Vet ikke om hvor mye av 1T kommer i R1, men det er jo kanskje lurest å gå igjennom 1T først, siden R1 er mye vanskeligere. Jeg har alltid syntes at 5 i samfunnsfag er barnemat, men at det alltid er vanskelig å komme seg opp på 6. Viktig å drøfte, reflektere og vise at du forstår stoffet, ellers synes jeg at det også kommer en del an på læreren. Vær også obs på hvor mange valgfag du velger, det er 4 valgfag for første året, og 3 ii tredje (2 hvis du ikke hadde fremmedspråk i ungdomskolen). Lenke til kommentar
Jonzki Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg vil foreslå og fokusere på fagene du har 1, 2 og 3 i. Og oppnå to-tre karakterer høyere i disse fagene i motsetning til å hoppe en karakter fra 5-6 hvor arbeid vs oppnåelse er høyere. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Du bør sjekke tidspunkt for eksamen så du ikke går opp i to fag som har eksamen på samme dag. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Bare å ta matten og fysikken over ett år er en veldig stor utfordring for selv de som er drevne i det, så hvordan du tror du skal klare å ta opp alt det på ett år vet jeg ikke. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Veeeeldig nysjerrig på hvordan dette har gått så langt? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå