Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Guiden som Nautica linker til er et veldig godt sted å begynne. Eller kan det være greit å ta stegene litt gradvis. Bruk P, A og S(P, Av, Tv hvis du har Canon) modus på kameraet en stund slik at du blir konfortabel med disse før du evt hopper rett på M.

Det er ingen skam å bruke P, A, S med eksponeringskompensasjon og auto ISO.

Lenke til kommentar

Skru over på M og følg lysmåleren i søkeren. Det er den du ser bevege seg over streken nederst. Når denne står på 0 mener kameraets lysmåler at eksponeringen er "korrekt". Denne styrer du ved å forandre på lukkeren og blenderen (og du gjør sensoren mer følsom for lyset som slippes inn med ISOen).

Det er nok greit å lese litt om blender og lukker og ISO før du setter igang, og lær deg også å lese histogrammet, men når du har gjort dette vil jeg påstå at bruk av M er en svært god metode for å lære seg å forstå hvordan kameraet "tenker". Se f.eks. hvordan lysmåleren beveger seg når du retter kameraet mot ulike deler av det det du ser i søkeren.

Sett deg inn i den grunnleggende teorien, og ta så en dag der du kun bruker M. Jeg er sikker på at du vil lære utrolig mye denne dagen.

Liker du å lese kan jeg anbefale Understanding Exposure av Bryan Peterson. En fantastisk lettlest bok om eksponering.

Lenke til kommentar

"M" gir ikke bedre bilder enn de andre modiene - det er bare en annen måte å velge blender og lukker på, så du får en eksponering. Både P, A, S, M, grønn firkant og alle de andre "portrett", "sport" og sånt er bare måter å få valgt blender og lukker (samt ISO) på.

Vil anbefale, hvis du vil lære mer, å lese linken over om blender, ISO, lukkertid og sånt - lær deg grunnkonseptene. Og - hvis du vil lære mer - parker inntil videre kameraet i "A" - så velger du blenderåpning, og kameraet velger lukkertid som passer. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...