Gest_0805 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Jeg lurer på om noen har noen gode tips og triks til manuelt jeg får til noe men skjønner ikke så veldig mye som jeg skulle ønske! Ser jo at bildene blir mye bedre vis man virkelig får lært seg manuelt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Les guiden blender,lukker,iso og sånt, der finner du alle "triksene". 1 Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Guiden som Nautica linker til er et veldig godt sted å begynne. Eller kan det være greit å ta stegene litt gradvis. Bruk P, A og S(P, Av, Tv hvis du har Canon) modus på kameraet en stund slik at du blir konfortabel med disse før du evt hopper rett på M. Det er ingen skam å bruke P, A, S med eksponeringskompensasjon og auto ISO. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Skru over på M og følg lysmåleren i søkeren. Det er den du ser bevege seg over streken nederst. Når denne står på 0 mener kameraets lysmåler at eksponeringen er "korrekt". Denne styrer du ved å forandre på lukkeren og blenderen (og du gjør sensoren mer følsom for lyset som slippes inn med ISOen). Det er nok greit å lese litt om blender og lukker og ISO før du setter igang, og lær deg også å lese histogrammet, men når du har gjort dette vil jeg påstå at bruk av M er en svært god metode for å lære seg å forstå hvordan kameraet "tenker". Se f.eks. hvordan lysmåleren beveger seg når du retter kameraet mot ulike deler av det det du ser i søkeren. Sett deg inn i den grunnleggende teorien, og ta så en dag der du kun bruker M. Jeg er sikker på at du vil lære utrolig mye denne dagen. Liker du å lese kan jeg anbefale Understanding Exposure av Bryan Peterson. En fantastisk lettlest bok om eksponering. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 "M" gir ikke bedre bilder enn de andre modiene - det er bare en annen måte å velge blender og lukker på, så du får en eksponering. Både P, A, S, M, grønn firkant og alle de andre "portrett", "sport" og sånt er bare måter å få valgt blender og lukker (samt ISO) på. Vil anbefale, hvis du vil lære mer, å lese linken over om blender, ISO, lukkertid og sånt - lær deg grunnkonseptene. Og - hvis du vil lære mer - parker inntil videre kameraet i "A" - så velger du blenderåpning, og kameraet velger lukkertid som passer. 1 Lenke til kommentar
Gest_0805 Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 Tusen takk for gode forslag skal virkelig sette meg orgentlig med med kameraet mitt en dag og prøve meg fram men har skjedd så mye ellers så har hatt liten tid til dette inntil videre ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå