Gå til innhold

DVI til Scart - Hva trengs?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en ny stasjonær-pc og tenker da at jeg skal koble den gamle pcen til crt-tven jeg har i mancaven, slik at jeg slipper egen monitor til den. Jeg startet med å bare google "dvi to scart cable",men etter hva jeg kunne forstå finnes ikke noe slik. Det så ut til at jeg må kjøpe en adapterboks som dvi-kabelen må innom før boksen kobles til tven. Jeg har, som dere sikkert forstår, lite peiling på det her og lurer derfor på hva jeg trenger for å få til det her, og hvordan jeg må gå frem.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner HDMI til SCART. En DVI-HDMI-adapter burde fungere så lenge det er digitale signaler du skal bruke (DVI-D)

Edit: Men regn med ræva kvalitet. RGB-SCART har maks oppløsning på 768x576. Tekst og smådetaljer vil rett og slett bli til uleselig grøt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du finner HDMI til SCART. En DVI-HDMI-adapter burde fungere så lenge det er digitale signaler du skal bruke (DVI-D)

Edit: Men regn med ræva kvalitet. RGB-SCART har maks oppløsning på 768x576. Tekst og smådetaljer vil rett og slett bli til uleselig grøt.

Det er ikke hdmi-utgang på det skjermkortet. Mener du jeg må kjøpe et dvi til hdmi-adapter, og et hdmi til scart adapter?

Det er jo utrolig kjipt. Vet du om det finnes noen bedre alternativer da? Bokser som endrer oppløsningen eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Nei. Du MÅ ha en aktiv omformer da signaltypen må forandres. SCART er et analogt signal mens DVI/HDMI er digitalt.

HDMI og DVI-D er i praksis kompatible så det eneste du trenger er en overgangsplugg eller en DVI til HDMI-kabel (f.eks. den fra Biltema).

Et alternativ er hvis skjermkortet har mulighet for VGA over DVI. Da kan du bruke en VGA-til-SCART-adapter. Men fremdeles er du avhengig av en aktiv omformer for å nedskalere oppløsninga. Kvaliteten vil også bli minst like dårlig. Trolig også like dyrt.

Edit: Det enkleste og muligens billigste (eller i det minste like dyrt) vil bli å kjøpe en ny LCD-skjerm med HDMI/DVI-inngang og kaste CRT-en. :p

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752233

1195,- er rimeligere enn en god VGA-nedskalerer eller omormer.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Tviler egentlig litt på at den CRT TVen hadde taklet noen spesielt høy oppløsning uansett om man hadde fått til høy kvalitet på signaloverføringen.

Forøvrig så klarer jeg 1080i over YPbPr til en HDTV og det ser temmelig skarpt ut, men dette er jo også til en TV som støtter langt høyere oppløsninger enn de fleste CRT TVer.

Scart skal jo egentlig også ha tilstrekkelig med ledere til å overføre denne signaltypen, men det kommer igjen litt an på hva TVen støtter av innsignaler. Scart er egentlig bare et helt lass forskjellige tilkoblinger puttet inn i én enkelt fysisk kontakt.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Begrensingen på SCART er at det kun støtter standard TV, 576 linjer interlaced. Det betyr lav båndbredde, og databilder blir bare grøt (oppløsning sier ikke så mye, man kan få høy oppløsning med lav båndbredde sålenge bildet er statisk (ingen bevegelse)).

Komponent (YPbPr) kan derimot konfigureres til progressive scan og høyere båndbredde.

Lenke til kommentar

Begrensingen på SCART er at det kun støtter standard TV, 576 linjer interlaced. Det betyr lav båndbredde, og databilder blir bare grøt (oppløsning sier ikke så mye, man kan få høy oppløsning med lav båndbredde sålenge bildet er statisk (ingen bevegelse)).

Komponent (YPbPr) kan derimot konfigureres til progressive scan og høyere båndbredde.

Skjønner. Tror egentlig jeg landet på å bare kjøpe en billig skjerm/tv og koble til den. Droppe hele crt-tven.

Lenke til kommentar

Å droppe CRT TVen er nok en god løsning. Men hvis du ser på DVI-utgangen på PCen, så er de 1 lang plugg der. Er det 4 små hull rundt denne?

Da har du analog VGA. Og dette er det mye enklere å jobbe med mot CRT TV. Trenger da kun overgang til komposit, som er i Scart pluggen. Men beste løsning er en mer moderne TV. Du får utrolig mye for noen veldig få tusenlapper om dagen, skremmende. Man får jo 60" ned i 5-6000,-. Kvalitetsbegensing ja, men sykt alikevell.

Husk at man ikke alltid får lyd via HDMI med DVI-HDMI adapter. må da bruke dens om følger med skjermkort, hvis skjermortet støtter dette. Så ved kjøp av TV, finn en du kan koble til lyd separat med, hvis du da ikke har eget lydanlegg, noe som hjelper veldig.

Lenke til kommentar

VGA til composite eller til SCART-RGB er enklere men krever fremdeles en aktiv omformer. Noen skjermkort har mulighet for å stille utgangen til frekvenser som er kompatible med vanlige TV-er (15kHz/50Hz) men dette er ofte noe knot, krever spesiell kabel og det vil uansett bli ekstremt laber kvalitet. Jeg har testa mye slikt selv tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...