prips1 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Min far kjøpte i 2007 en ny næringskjøpt vw caravelle til sitt firma.I 2010 hadde han bilen til service og det inkluderte også oljeskift på girkassen. Problemet var da at vw verkstedet ikke hadde fylt på olje igjen så girkassen gikk tørr å ble som følge av dette defekt. Han dro tilbake dagen etter å verkstedet var nødt for å erstatte girkassen. Bilen hadde da gått 220000km. Men nå kommer problemet. Da setter dem inn en ny girkasse på 220000km å han kjører 1,5 år å den nye girkassen ryker på 355000km. Da har den nye girkassen bare gått 135000 på 1,5 år å den bør jo holde mye lenger da den gamle holdt 220000 da den ble ødelagt av verkstedet. Faren min spør verkstedet om det var noen form for garanti på den, det sa dem det ikke var. Deretter spør han om han kan reklamere på girkassen da den absolutt bør holde mye lenger enn 135000km å det bare har godt 1,5 år. Da sier verkstedet at bilen har godt for langt til at han kan reklamere på den. Da svarer han at det er ikke bilen han reklamerer for men girkassen så det bør ikke ha noe å si. Verkstedet svarer med at uansett så har han ikke gitt penger for girkassen så han kan da heller ikke reklamere på den + at det var ett næringskjøp så han mister alt av rettigheter der også. Faren min har godtatt dette å vurderer å kjøpe ny girkasse men jeg synes det er litt rart så det jeg lurer på er om verkstedet har rett eller om dem prøver å vri seg unna? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Høres ut som de prøver å vri seg unna her ja. Om han har betalt for bytte eller ei er uvesentlig, så lenge forrige utskifting dekkes av kjøpsloven. Reklamasjonsfrist følger i slike tilfeller enkeltdeler og ikke nødvendigvis selve bilen. Bytter man girkasse har man to nye års reklamasjonsfrist fra kassen ble byttet sist, uavhengig av bilens alder. Endret 5. august 2012 av srbz Lenke til kommentar
prips1 Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Ja dette mener jeg også, men dem snakker om at siden det er næringskjøp kan jeg heller ikke reklamere på det. Jeg vet at det er redusert reklamasjonsfrist på næringskjøp men noe må det da være? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Næringskjøp faller ikke inn under Forbrukerkjøpsloven. Man har normalt sett 2 års reklamasjonfrist i henhold til Kjøpsloven, men denne reklamasjonsfristen kan man faktisk avtale seg bort i fra, så dette kommer helt an på hva det sto i kjøpskontrakten. Endret 5. august 2012 av henrikwl Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Godt poeng, henrikwl. En annen ting er at kjøpsloven ikke definerer mangelsbegrepet like grundig som forbrukerkjøpsloven. Der forbrukerkjøpsloven bl.a. sier at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper", sier faktisk ikke kjøpsloven noe om dette. Kjøpslovens §§ 17: § 17. Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; (b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; © ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Tråden flyttes til juss-forumen, når kjøper er et firma er det ikke et forbrukerspørsmål. Kjøpsloven er fravikelig, og avtalen er dermed helt sentral i å bestemme dine rettigheter. Les den, så finner du ut av dette. Der avtalen er taus, gjelder kjøpsloven. Dersom avtalen ikke sier noe om reklamasjon, så er det riktig at når en del byttes, begynner ny reklamasjonsfrist å løpe på denne. Srbz: Det er riktig at kjøpsloven ikke inneholder den lovbestemmelsen, men gjeldende rett er i praksis helt lik - man har krav på "normalt god vare", jf. videospillerdommen. Endret 5. august 2012 av Herr Brun Lenke til kommentar
prips1 Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Tusen takk for gode svar. Ja da skal jeg prøve å ta en prat med dem igjen på vw verkstedet med litt mer tyngde. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Trådstarter vet det kanskje, men til opplysning : Møller har 2eller 3(kampanje) års garanti på alle deler\reperasjoner for private. Endret 7. august 2012 av trra Lenke til kommentar
prips1 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 ja men det hjelper dessverre når bilen var næringskjøpt å sto i ett firma da delen ble byttet:/ Trur egentlig på girkasse at det skal være 5års garanti eller 250000km som privat,ved kjøp av ny girkasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå