Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lurer på om hjullager bak på min Peugeot 406 er dårleg

balder

Anbefalte innlegg

Høyrer ein slags hjulstøy bak som er konstant og øker med farten. La merke til det når det vart lagt ny asfalt i bygden. Har jekket den opp og ingen slark.

Viss lyden kommer fra hjullageret er det farligt eller kan eg vente til det blir slark? Nokon som kjenner til bilen?

Hadde ein gong dårleg hjullager framme og der vart det ein slags rumlelyd, men den lyden bak er ein slag ulelyd/dekkstøylyd.

Bilen det gjelder er ein Peugeot 406 1,8 stasjonsvogn 1997 med tromler og ABS.

Slik ser delen ut

http://www.skruvat.no/Hjullagersett-P52819.aspx

Endret av balder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men da er arbeidet like langt. Eg trudde eg hadde ein lettvindt løsning. Så da er det nok lettere å bytte lageret med ein gong for å slippe jobben to ganger. No skal dinna bilen bli EU-godkjent januar 2013 og da kan eg ta den kontrollen i september. Trur du at lagerene holder i nokre mnd fortsatt? Kjører ikkje så mykje.

Viss EU kontrollen viser at det er mykje feil så kan det hende at bilen blir skrotet. Bilen er verd ca 30000 i dag så det skal ikkje mykje til før det ikkje lønner seg.

Kommer slarken først før faren er der?

Lenke til kommentar

Du vil få slark før det tar helt kvelden. De kan gå lenge med bare ulyder. Tror jeg kjørte et år med pipelyd i et hjullagere før jeg byttet det. Jeg ville bare holdt et øye med det og kjørt på. Hvis det er et noenlunde oppegående verksted du tar EU-kontrollen på så vil de nok påpeke hjullageret om det er for dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg byttet nylig hjulager på ene forhjulet på min renault megane. Fikk en durelyd etter bytte til sommerdekk. Egentlig umulig å høre hvilket hjul lyden kom fra, men var fra forhjulene. Jekket opp bilen alt for mange ganger uten å finne noe slark eller tegn til feil. Til slutt så snurret jeg høyre forhjul rundt så fort jeg klarte for hånd, da dukket durelyden opp, kjente også vibrasjoner i hjulet. Du kan også kjenne vibrasjon i støtdemper når du snurrer hjulet for rundt.

Byttet hjulager selv da jeg har tilgang på hydraulisk presse og alt verktøy som trengs. Er litt jobb, men fult mulig å få til, men er det rustent, så regn med at andre ting muligens går i stykker under veis i demonteringsprossesen.

Har dobbelt lager på min bil og pakning som er vendt mot motoren hadde tatt kvelden = vann i lager. Blitt en fin ruglete overflate i lagerbane som var rusten, denne som skaper durelyd.

Ville byttet det asap bare fordi lyden er sykt irriterende.

Lenke til kommentar

I dag så var eg inn på ein verkstad og me prøvde å sjekke begge bakhjula, men me kunne ikkje finne noko galt. Mekanikkeren sa at han hadde ikkje reagert på noko og ville aldri ha anmerket noko på hjullagerene.

Han fann ingen slark heller. Han meinte eg burde kjøre litt meir slik at det fekk utvikle seg.

MEN lyden er der fortsatt:(. Eg trur fortsatt at det er hjullageret som lager lyden, men kan det vere slik at me ikkje får fram lyden når den står på bukk og at det blir litt anna når den er på vegen. Lyden er konstant om eg kjører fram eller svinger. Lyden går i takt med når hjulet går rundt. Kan det vere dekka som lurer meg?

Er det nokon som har opplevd lyd fra hjullager og ikkje funnet det ut og så byttet og lyden var vekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...