Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Prøver å legge inn Win 7 på min Fujitsu uten å lykkes. Dessverre formaterte jeg ved en for rask avgjørelse begge HD, også den som ble levert med ferdig vista fra fabrikk. Var vel rett og slett dritt lei av vista og alle problemene. ved oppsett av win 7 viser min maskin disse valgene for instalering. Disk 0 Partisjon 1: System Reservert Total-100MB free-86MB system Disk 0 Partisjon 2 Total-465,7 free-465,7 Primary Disk 1 Partisjon 1 Total-465,8 free-465,8 System AMD 690VM-FMH x 86 Nvidia GeForce 8600GS Prosessor AMD Athlon 64x2 Dual core Jeg instalerer win7 i disk 0 partisjon 1 og dette går veldig bra, men når jeg er ferdig og DVD er fjernet stanser maskinen i oppstarten og det står boot from cd. Jeg har vært i bios og endret boot menyen flere ganger. der hd-cd-extern bytter plass uten at noe skjer. Ja jeg lagrer valgene mine i bios. Hva er det jeg overser? Har gjort dette mange ganger på andre maskiner, men denne gangen trenger jeg virkelig hjelp av noen som kan dette. Hilsen en amatør:) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Koble fra Disk 1 mens du installerer. Slett begge partisjonene på Disk 0, og la installasjonsprogrammet selv lage nye. 1 Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Tusen takk:-D Du fikk meg et steg videre, men etter restart står det fortsatt boot from CD dessverre. Skal kjøre prosessen en gang til for å se om det hjelper. Vil tro at det er greit at boot meny er CD-HD-Ektern enhet. Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Koble fra Disk 1 mens du installerer. Slett begge partisjonene på Disk 0, og la installasjonsprogrammet selv lage nye. Desverre gikk ikke dette heller. Maskinen ga beskjed om starter for første gang og gjorde seg ferdig med alle spørsmål som bruker, tid og sted osv. Startet deretter på nytt og kommer ikke lengre enn: Verifying DMI pool data hmd data changed...update new data to DMI! Boot from CD Har prøvd to ganger på hver HD for sikkerhts skyld, kunne jo hende jeg koblet ut feil HD vet du derfor dobelsjekket jeg. Kan jeg ha klussa til i BIOS? Er jo så rart at den starter flere ganger under instalasjonen, men ikke når den er ferdig. Håper du kanskje kan ha en løsning også på dette. :-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Har ikke opplevd noe slikt, vet ikke hva det kan være. En BIOS reset (default settings) er verdt å prøve. Sjekk så hvilke valg det er i BIOS for disk kontroller, som AHCI og IDE? Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Har ikke opplevd noe slikt, vet ikke hva det kan være. En BIOS reset (default settings) er verdt å prøve. Sjekk så hvilke valg det er i BIOS for disk kontroller, som AHCI og IDE? Har funnet flere inlegg der man sliter med samme problem, men ingen løsning. Bunner ut i at fujitsu ikke har oppdaterte drivere for annet en vista ser det ut til. Vil det være nok å ta ut batteri samt flytte jumper for å resette på denne maskinen fra 2008 tror du. Spørsmål 2. Hvor kan man eventuelt finne en bios som takler win7? Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Har ikke opplevd noe slikt, vet ikke hva det kan være. En BIOS reset (default settings) er verdt å prøve. Sjekk så hvilke valg det er i BIOS for disk kontroller, som AHCI og IDE? har vært i bios og finner at ingen HD er registrert på channel 0 IDE channel 0 Master - none Ide Channel 0 slave - none ide channel 2 master og slave har en hd registrert ide channel 3 master har den andre HD ide channel 3 slave - none Blir dette riktig da? Hvordan kan jeg eventuelt endere så channel 0 får den første HD Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Har ikke opplevd noe slikt, vet ikke hva det kan være. En BIOS reset (default settings) er verdt å prøve. Sjekk så hvilke valg det er i BIOS for disk kontroller, som AHCI og IDE? Hvor finner jeg disc controller? har vært inne på south onship ide device der står det sata type native IDE. her er eneste sted jeg finner en mulighet for AHCI. veiledning ønskes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Å ta ut batteri er ikke nødvendig, du oppnår det samme ved å velge 'default settings' i BIOS menyen. Channel number trenger du ikke bry deg om. BIOS har registrert diskene, channel 2 og 3 er SATA porter. Høres ut som du har funnet rett plass. Vet ikke om det hjelper å velge AHCI, men er bare å forsøke. Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Å ta ut batteri er ikke nødvendig, du oppnår det samme ved å velge 'default settings' i BIOS menyen. Channel number trenger du ikke bry deg om. BIOS har registrert diskene, channel 2 og 3 er SATA porter. Høres ut som du har funnet rett plass. Vet ikke om det hjelper å velge AHCI, men er bare å forsøke. Ble ingen løsning på maskinen dessverre, den vil ganske enkelt ikke ha noen ting. Skulle du komme på noe ville det glede meg meget å prøve din eventulle nye løsning. Fikk bare noe svada fra Fujitsu dessverre, lite vilje til å hjelpe til med å løse problemet. Arild Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 XP skal fungere på maskinen http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewtopic.php?f=83&t=34375 Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Å ta ut batteri er ikke nødvendig, du oppnår det samme ved å velge 'default settings' i BIOS menyen. Channel number trenger du ikke bry deg om. BIOS har registrert diskene, channel 2 og 3 er SATA porter. Høres ut som du har funnet rett plass. Vet ikke om det hjelper å velge AHCI, men er bare å forsøke. Fikk startet maskine og alt virker å være i orden. Det var en løs kontakt på printen som var årsaken både til å nekte instalasjon og feil på grafikkortet. Så nå er maskinen som ny med win 7 og nødvendige programmer og drivere. Før jeg begynner å bruke maskinen tengte jeg det kunne være greit med en eller flere recovery DVD. Kan man lage recovery slik at maskinen ved et havari kan tilbakestilles til nåværende tilstands inkludert de programmer som ligger inne? Enten på en harddisk kopi eller dvd er? Kan du noe om dette? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Acronis True Image Home 2012 er et godt program for backup, men koster penger. Et greit gratis alternativ er BackUp Maker https://www.ascomp.de/en/products/show/product/backupmaker/tab/description Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Det finnes mange alternativer. Det enkleste er å bruke det som er innebygget i Windows 7. Vil ikke anbefale DVD, bruk heller ekstern USB disk. Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Acronis True Image Home 2012 er et godt program for backup, men koster penger. Et greit gratis alternativ er BackUp Maker https://www.ascomp.d...tab/description tusen takk:-) Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Det finnes mange alternativer. Det enkleste er å bruke det som er innebygget i Windows 7. Vil ikke anbefale DVD, bruk heller ekstern USB disk. Tusen takk, men vil det bli en komplett oppstart eller vil det være nødvendig å kompletere med ting etter instalasjon fra denne usb enheten? og hvor stor usb enhet snakker vi om her? Kanskje jeg må ta ibruk en gammel HD for å få plass:-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Det er en komplett image, akkurat som Acronis, Ghost eller andre. Har selv brukt det for å flytte hele installasjonen fra en disk til en annen. Hvor stor disk man trenger kommer an på. Det er med tanke på slik backup at det er en fordel å ha en 'liten' C: partisjon, og legge alt av musikk, bilder, filmer etc på en annen disk/partisjon. Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 Det er en komplett image, akkurat som Acronis, Ghost eller andre. Har selv brukt det for å flytte hele installasjonen fra en disk til en annen. Hvor stor disk man trenger kommer an på. Det er med tanke på slik backup at det er en fordel å ha en 'liten' C: partisjon, og legge alt av musikk, bilder, filmer etc på en annen disk/partisjon. Da er jeg i mål, tusen takk for all hjelp. Det har vært både informativt og morsomt dette. Lenke til kommentar
Fujitsu-Pa Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Det er en komplett image, akkurat som Acronis, Ghost eller andre. Har selv brukt det for å flytte hele installasjonen fra en disk til en annen. Hvor stor disk man trenger kommer an på. Det er med tanke på slik backup at det er en fordel å ha en 'liten' C: partisjon, og legge alt av musikk, bilder, filmer etc på en annen disk/partisjon. Hei igjen. Trodde egentlig maskinen var ok, men nå her jeg gjenoprettet den 4 ganger siden sist jeg var inne. Problemet nå er at maskinen ikke vil starte når jeg slår den på etter mange timer avslått. hver morgen i det minste. Batteriet er byttet med nytt 2 ganger så da vet jeg ganske enkelt ikke. Jo jeg byttet disk uten at dette hjalp. Hva tror du er maskinen egentlig sluttkjørt eller? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Det enkleste er vel da å ikke slå den av? Mine står alltid på. Kan muligens være et problem med strømforsyningen, men eneste mulighet for å finne ut av det er å bytte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå