olealX Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Faren min skal ha et nytt kamera. Han har aldri hatt speilrefleks før, så dette blir det første. Prisen skal helst være under 10.000,- for kamera + linse. Har sett på Nikon D7000 m/18-105mm AFS G VR og Canon 650D m/18-135IS II STM. Kameraet må kunne ta opp video i full HD. Det skal brukes som et all-round kamera, mest i naturen (mest landskap) og til enkel filming. Linsen skal likevel være allsidig. Så det jeg lurer på er hva som er best av de jeg har nevnt. Eller om det er bedre å eventuelt kjøpe et billigere kamera og en bedre linse, eller andre alternativ. Han har falt litt for fristelsen på 650D for bedre autofokus på video, men jeg er i tvil om den er så mye bedre enn på Nikon kameraet. Og siden det skal brukes i naturen vil kanskje et værbestandig hus være bra, som D7000 har. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Du bør sjekke hvilket kamera som ligger best i hånden, ergonomi er nok det viktigste aspektet med kamerahus nå til dags, siden "alle" DSLR-hus er mer enn godt nok spesifisert til å ta svært gode foto. Den begrensende faktoren med tanke på bildekvalitet er som regel hvor god optikk du har, og har ikke nødvendigvis så alt for mye med huset å gjøre. Jeg valgte D7000, det passet mitt bruk bedre, og føltes mye bedre i hånden. Hvis du skal skyte mye film er selvfølgelig den artikulerte skjermen grei å ha - så det vil kanskje vippe vekten til den andre siden for din del. Endret 5. august 2012 av .Marcus Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Dessverre er ikke 18-105 VR objektivet værtettet så det bør man ha i tankene. Det er fornuftig å prøve kameraene og hvordan de ligger i handa, hva man synes om meny system/knapper osv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Canon er heller ikke værtettet; hvis det er et krav. Har mer tro på Canon og 18-135mm II STM for video. Grepet på OS 650D skal være forbedret en del fra de litt eldre utgavene. Har ikke rukket å teste selv. Lenke til kommentar
skrim Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=151374&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922 Sprutsikker ca 300 kr over budsjett men masse skryt av flere brukere. Micro Four Thirds, 12-50 objektiv, HD opptak Olympus OM-D E-M5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå