Gå til innhold

Svart skjerm på Bærbar PC - Hvor lang garanti?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bærbar PC (Acer) hos Siba.no for under to år siden (2 år i oktober). I går kræsjet den, og ved restart er det kun sort skjerm. Maskina slår seg på, men ikke liv i skjermen.

Har gjort de "vanlige" tiltakene, dvs. å ta ut strømkabelen, fjerne batteriet og har trykket ned powerknappen uten batteri. Intet.

Antar at det er skjermkortet eller hovedkortet som har røket. Jeg antar at det er 2 års garanti på maskina? I hvertfall gjelder vel kjøpsloven, dvs. 5 års reklamasjon. Man må jo kunne forvente at en slik pc, og hovedkort/skjermkort skal vare i mer enn 2 år.

Helt normal bruk.

Det ligger også informasjon på harddisket som vi ikke vil miste. Er det metoder for å få ut dette nå når man ikke får starta maskina?

Skal ringe Siba i morgen, og regner med å sende den inn for reparasjon, evt. bytte i ny PC, men som sagt er det en del inne på harddisken som jeg vil ha tak i.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan om du har mulighet prøve med en ekstern skjerm - kanskje det bare er skjermen som død. Da får du normal tilgang og kan ta ut backup.

Om du ikke får tilgang til maskinen i det hele tatt, er faktisk det å ta ut harddisken eneste mulighet. Da monterer du harddisken i en annen PC og hente ut dataene. Hvordan du skal montere avhenger av om du har en stasjonær eller bærbar tilgjengelig som ekstra PC. Uansett er det enkleste med et USB adapter, slik som f.eks.

- http://www.dustinhome.no/product/5010169341/usb-esata-dokking-til-2-5-och-3-5-sata-harddisker/#intcmp=searchProvider_dacsa

- http://www.dustinhome.no/product/5010101569/deltaco-usb-2-0-til-sata-ide-2-5-3-5-ekstern-m-stromadapter/#intcmp=searchProvider_dacsa

På de fleste maskiner er det relativt enkelt å ta ut harddisken - opplys om nøyaktig modell så skal vi nok finne fram beskrivelsen.

Og for framtida - husk backup.

Lenke til kommentar

Det letteste på en laptop er å kjøpe et usb kabinett for 2.5 tommers disker, disse koster fra ca 250kr.

Da kan du koble den på en maskin som en ekstern HD og ta backup.

Hardware defekter som ikke er selforskyldt er dekket under reklamasjonsrett og det burde være greit å få det ertattet. Hvis du er heldig kan du faktisk få ny maskin om det er en billig modell da reperasjonskostnadene på evt bytting av et gammelt hovedkort ofte er dyrere.

Da min 3.5 år gamle MacBook Pro døde fikk jeg tilbud om helt ny maskin fra apple, mest sansynlig grunnet de ikke hadde erstattningshovedkort lett itlgjengelig og det ble sansynligvis sikkert like billig for dem å bare go meg en ny maskin :D

Lenke til kommentar

Meget enkelt å få ut harddisken. To skruer + et deksel, og den var ute. Koplet den til min stasjonære PC og fikk tatt backup, så nå er det fiksa. Det var mao ikke harddisken som er gåen.

Prøvde også å starte PC´n med ekstern skjerm, funka ikke. Her lukter det defekt hovedkort. Hører også på lyden at alt stopper opp etter 2-3 sekunder etter oppstart.

Da blir det reklamasjon i morgen, og forhåpentligvis slipper jeg å møte vanskelige kundebehandlere.

Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser så blander han ikke. I første post så viser han til reklamasjonsrett på 5 år, men lurer også på om han ikke har to års garanti fra Acer. Om Acer har to års garanti så vil han faktisk være innenfor den, noe som ikke er en ulempe, da den faktisk må utvide forbrukerkjøpslovens rettigheter. Men nå har Acer normalt 1 års garanti på bærbare.

Lenke til kommentar

Kjøpte en bærbar PC (Acer) hos Siba.no for under to år siden (2 år i oktober). I går kræsjet den, og ved restart er det kun sort skjerm. Maskina slår seg på, men ikke liv i skjermen.

<Klippet vekk en del>

Skal ringe Siba i morgen, og regner med å sende den inn for reparasjon, evt. bytte i ny PC, men som sagt er det en del inne på harddisken som jeg vil ha tak i.....

Hei.

Jeg hadde for et par måneder siden akkurat samme problemet med min Acer. Jeg tok kontaket med Acer kundeservice pr telefon og fikk GLIMRENDE hjelp!

Min PC var helt "død", ingen reaksjon ved trykk på på-knappen. Fikk beskjed om at det var hovedkortet som hadde røket. PCen var 2 år og 8 mnd gammel.

Acer løste dette slik:

1) Acer sendte meg en frankert returlapp pr post

2) Jeg sendte PCen til Acer

3) Acer vurdere PCen som ikke-mulig/lønnsom-å-reparere

4) Acer sendte meg en ny pc posten - en bedre PC enn den jeg hadde

Hele prosessen var unnagjort på under 10 dager. Opplevelsen jeg hadde med Acers kundeservice gjør at jeg nesten helt sikket velger Acer neste gang jeg må kjøpe ny PC.

Dette kostet meg ingenting. Men jeg måtte betale 500 kroner for å få tilsendt harddisken som satt i den gamle PCen fordi jeg ønsket denne i retur. (Jeg har ennå ikke mottatt noen regning på dette forøvrig).

Gammel HD ble smokket rett inn i den nye PCen - det var det rom for to HD'er - vips så var det 500 + 500 GB med lagring på plass :-)

Fra Acers nettside:

Telefonsupport

• For produkter som er innenfor garantiperioden og kunder med Acer Advantage-avtale:

Telefonnummer: 800 84 880

Til slutt: I Norge har vi fem års reklamasjonsrett. Såfremt det ikke er noen ytre skade/fuktskade på PCen skal du normalt få dekket reparasjon/omlevering under reklamasjonsretten. Om Acer har ett eller to års internasjonal garanti spiller ingen rolle, de norske forbrukerettighetene gir deg bedre sikring.

(Antar du har kjøpt PCen som privatperson og ikke som næringsdrivende. Kjøper du som næringsdrivende gjelder ikke Forbrukerkjøpsloven)

Ring Acer i morgen - så får du sikkert god hjelp. Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...