Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nybygd PC starter ikke, prøvd det meste!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe mer nøyaktig enn "Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9" akkurat nå ettersom jeg er på jobb atm.

Ok, sjekk om du har den minnebrikkepakken som heter CMZ16GX3M4A1600C9.

 

Du har ikke testet med bare CPU (inkl. vifte), 1 RAM brikke og GPU men uten SSD (eller andre disker) tilkoblet HK?

Lenke til kommentar

Ok, kan sjekke det når jeg kommer hjem igjen, men kan isåfall det være feilen?

 

Når jeg flasher bios, må det da være nyere eller kan jeg gjøre det samme jeg gjorde for å flashe siste om jeg skal flashe 0813 også? For dette blir jo da evt en "downgrade".

 

Mvh Olav B,G ;-)

Lenke til kommentar

For å snu litt på det: Dersom du er sikker på at minnebrikkene står i QVL for hovedkortet så er det ikke kombatibilitetsproblemer. Det at settet ikke står oppført betyr ikke nødvendigvis at Asus har testet det. Hvis du ikke har varianten som står i QVL så kan dette være feilen, men man må egentlig teste med brikker fra qvl før man kan trekke den konklusjonen.

 

Bios downgrade: http://rog.asus.com/...-BIOS-Flashback

 

Det er visstnok slik at eldre varianter av hovedkortet ditt har en bios chip som ikke er kompitabel med FX-prosessorene. Brukeren opplever mystiske feil.

 

Sjekk koden på minnebrikkene først og post denne informasjonen. Vurder om du deretter vil forsøke bios downgrade.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Jeg trodde det var det samme som MemOK! men det er tydligvis feil.
Når man trykker på Go knappen før POST så er dette det samme som MemOK!. Etter POST så er det bytte av profil.

 

Ah, det oppklarte endel. Thanks :)

 

Jeg tviler på at det er noe galt med RAM. Selvom den ikke er oppført i QVL så kan den fungere bra på kortet likevel. Tross alt en veldig vanlig ram-type...ikke noe spesielt ved den. Tror heller ikke at en downgrade vil hjelpe noe, men i og med at jeg ikke har noe annet å foreslå så er det jo bare å prøve. Så får du eventuelt luket ut noe :)

 

Jeg ville nok sendt HK i retur til komplett med en god feilbeskrivelse og henvedelse til denne tråden.

Lenke til kommentar

Da har jeg dobbeltsjekket på selve minnebrikken også, og det er den jeg har nevnt tidligere, som dermed skal være kompatibel.

 

Det er en annen som får sine deler i morgen, med samme hovedkort, CPU og GPU, så da skulle jeg få prøve det hovedkortet med disse delene. Tror ikke jeg prøver på noe nedgradering av bios eller bytta av PSU før jeg har testet dette først.

 

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hadde lignende problem med mitt ASUS Sabertooth 990FX, Socket-AM3+ hovedkort, med 4 stk. Corsair XMS3 1866MHz 4GB Vengeance CL9 RAM-brikker.

 

Problemet mitt var at autoinstillingene for RAM ikke valgte riktig.

 

Jeg måtte stille inn disse manuelt - vær også obs på at du må ta en omstart etter å ha valgt manuelle instillinger på RAM'en før du går inn å setter de riktige instillingene.

Vet ikke helt hvorfor men det fungerer for meg.

Når du har startet om og satt de manuelle innstillingene kan du deretter ( i mitt tilfelle ) velge XMS 1866MHz i BIOS.

 

Si fra hvis du trenger mer info.

Lenke til kommentar

Dette var et nytt tips jeg ikke hadde hørt om før, så dette må prøves før jeg bytter hovedkortet ;-) nå er jeg på jobb igjen, så husker ikke helt hvordan innstillingene ser ut, men da er det å finne et sted det står auto på minne innstillingene og sette den til manuell, så ta "save and restart"? Også endre til de minnefrekvensen til det minnebrikkene skal tåle? Eller er det noen andre innstillinger også du måtte endre på?

 

Vi har forresten fått svar fra komplett om at de ville ha det tilbake i retur for testing. Så da skal jeg bare prøve det forslaget som er gitt her, og bare prøve å bytte hovedkortet med et likt/nytt hovedkort en annen har bestilt til sin pc ;-)

 

Mvh Olav B,G ;-)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...