Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får mindre arbeidsavklaringspenger av NAV

screenman

Anbefalte innlegg

I begynnelsen da jeg fikk innviklet min søknad hos NAV om arbeidsavklaringspenger fikk jeg i begynnelsen 4000,- hver 14. dag, så fikk jeg 6000,- hver 14.dag, men når jeg sjekket idag så hadde jeg på forrige utbetaling bare fått ca. 5000,- utbetalt, men blir trukket ca. 900,- i skatt og da bare fått ca. 4000,- utbetalt.

Hvorfor får jeg mindre utbetalt nå enn før?

Jeg sendte inn meldekort før fristen, så det er ikke noe trekk, og hvorfor har jeg blitt trukket i skatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke med din sak, men generelt gjør NAV mye rart. De kan plutselig bestemme seg for å endre noe, noen ganger tilbakeholdes penger som uten forklaring betales ut ved neste meldekort. I mitt tilfelle var det utrolig effektivt, de lave og sporadiske utbetalingene gjorde meg helt desperat etter å komme ut av systemet, flyttet 900km for å få fast jobb.

Du kan ta kontakt med din saksbehandler og prøve å nøste opp i dette, men NAV gjør pussige ting noen ganger.

Lenke til kommentar

At utbetalingssummene varierer, er vanligvis grunnet skatt. Husk at det finnes unntak fra forskuddstrekk, jf. skattebetalingsloven § 5-7 første ledd bokstav a. Dette kan forklare den store variasjonen, spesielt i juni og desember. Når det gjelder trådstarters siste spørsmål om skattetrekk generelt, er AAP selvsagt skattepliktig inntekt.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Når fikk innvilget AAP fikk du et vedtaksbrev der det står informasjon om dagsatsen din.

De forhold som reduserer en AAP utbetaling er 1. skattetrekk og 2. arbeidede timer du har ført på meldekortet.

Grunnen til at du fikk mer i juni var fordi to utbetalinger var skattefri, med mindre du informerte NAV om noe annet.

Oversikt over dine utbetalinger finner du på min side på nav.no samt utbetalingsslippen du får i posten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når fikk innvilget AAP fikk du et vedtaksbrev der det står informasjon om dagsatsen din.

De forhold som reduserer en AAP utbetaling er 1. skattetrekk og 2. arbeidede timer du har ført på meldekortet.

Grunnen til at du fikk mer i juni var fordi to utbetalinger var skattefri, med mindre du informerte NAV om noe annet.

Oversikt over dine utbetalinger finner du på min side på nav.no samt utbetalingsslippen du får i posten.

Satsen per dag og skattetrekk står også på dine utbetalinger hos Nav.no.

Lenke til kommentar

Sjekket nå nettopp min forrige utbetaling, og nå forrige gang fikk jeg bare 2000,- utbetalt.

Her er dette som står skrevet:

Dato Ytelse Brutto Sum trekk Til utbetaling 06.08.2012 AAP - grunnsats 2 528,00 -520,00 2 008,00 Detaljer Periode Antall Sats Beløp AAP - grunnsats 23.07.2012 - 05.08.2012 4 632 2 528,00 Skattetrekk 4 0 520,00 Mottaker Kontonummer **** *****l XXXX XX 49557

Noen som vet hva dette kan skyldes?

Jeg har aldri fått så lite utbetalt, utenom da jeg har fått trekk fordi jeg har vært sen med innsending av meldekort.

Lenke til kommentar

Men herregud da man. Kom deg ned på nav og spør eller hvis du er så lat ring 55553333 og spør. Kan være 1000grunner til hvorfor du har fått redusert aap utbetalingen. har du jobbet, levert meldekort for sent, mottatt en annen ytelse fra nav i samme tidsrom, revurdert inntektgrunnlaget på aap, pålegg om trekk fra fordringshavere etc etc. Så vokn opp før kl 14.30 i morgen og finn ut :) Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...