Gå til innhold

Frivillige søk og redningsorganisasjoner. Hvordan er dette organisert i utlandet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har forstått det slik at Norge er relativt unikt(dog ikke alene?) om å ha frivillige organisasjoner i tillegg til de statlige etatene. Eg er aktivt medlem i Røde Kors Hjelpekorps, og er fra tid til annen ute og søker etter savnede personer både i utmark, til sjøs og i urbane strøk. Dette ofte sammen med både Norsk Folkehjelp og Norske Redningshunder. Og alle er jo frivillige.

Men det eg da har hørt er at vi er relativt unike der med vår frivillige redningsorganisasjoner. Dvs at det er frivillige som bruker sin tid på aksjonene, og ikke profesjonelle, heltidsansatte.

Noen som vet om dette er feil, eller evnt har noen innsikt i hvordan slike operasjoner blir løst i andre land? Har pratet med ett par turister(husker ikke helt hvor de kom fra, men tror det var Spania) og de var overrasket over at frivillige er så aktive i slike operasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske stat spytter nok i litt penger for å holde organisasjonen oppe, vi er ett rikt land og kan ta oss råd til dette. En leteaksjon er ikke gratis selv om mange frivillige dukker opp, men på grunn av alle frivillige vil kostnadden holdes nede. Jeg tror også at oss nordmenn er fantastiske, en for alle alle for en.

Grunnen til at så mange i norge er i frivillige organisasjoner, er for å gjøre noe for andre, noen spiller fotball, andre spiller håndball, noen jakter noen dykker, og noen elsker og hjelpe andre.

Norsk redningshund er foresten like mye interesse i hund som det er å hjelpe mennesker, det og ha ett sammarbeid med en fungerende hund er helt fantastisk, det er sammarbeid mellom hund og menneske som kansje er mest tiltrekkende her, det er også derfor mange jegere verdsetter hunden sin veldig høyt.

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar

Både Norsk Folkehjelp, Røde Kors Hjelpekorps og Norske Redningshunder har deltakere/medlemmer som liker, og til tider brenner for, det arbeidet man bidrar med. Hadde det kun vært en negativ belastning hadde virkeligheten sett helt annerledes ut, og man ville måtte tvinge de frivillige ut. Slik er det heldigvis ikke :)

Eg kan ikke uttale meg på NF og NR sine vegne, men i Røde Kors Hjelpekorps så vil de enkelte korpsene få en viss sum med penger basert på antall dager og antall personer de deltar med i en aksjon. Dette er penger som går direkte til korpset, og blir forvaltet av styret lokalt. Dette er likt enten det er søk etter savnet og søk etter antatt omkommet, men på sistnevnte er satsen høyere, og er pr time. I tillegg blir det fakturert for bruk av større utstyr(biler, scootere, båter osv).

Eg mistenker nok at det er veldig likt i både NF og NR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...