Gå til innhold

Tips til historiske biografier

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig begeistret for historie og glad i å lese biografier. Hva kan de være bedre enn historiske biografier? Jeg ønsker tips til bøker om kjente personer som Cæsar, Alexander den store, Hitler osv (trenger ikke nødvendigvis være krigshistorie, men det er det jeg finner mest interessant). Også tips til (selv)biografier om ukjente eller mindre kjente personer i kjente settinger kan være interessant. Fiktive historier puttet inn i en kjent tidsperiode er ikke ønskelig, da jeg ønsker å få litt kunnskap ut av dette også. Om det er eldre eller nyere historie, er ett fett.

Noen historiske skikkelser, som f.eks. Hitler, er det skrevet dusinvis av biografier om, så jeg ønsker at dere tipser om gode bøker, og ikke bare linker til de første ti google-treffene på "Hitler+biography".

Jeg vet vi har en egen anbefalingstråd, men jeg synes det er mye greiere og mer oversiktlig å ha det samlet i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

"Mørk safari" en beretning om Henry M. Stanley, av Tomm Kristiansen.

En engasjerende beretning fra han blir født under nokså skammelige omstendigheter, til han står ansikt til ansikt med Livingstone og sier "Dr. Livingstone, I presume?"

Victoria, av Richard Herrmann (om dronning Victoria). Herrmann har dessuten skrevet en god del andre bøker om det britiske kongehuset, om Londons historie, og om Churchill-slekten.

Fridtjof Nansen, mannen og verden, av Carl Emil Vogt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...