Olum Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jeg er veldig begeistret for historie og glad i å lese biografier. Hva kan de være bedre enn historiske biografier? Jeg ønsker tips til bøker om kjente personer som Cæsar, Alexander den store, Hitler osv (trenger ikke nødvendigvis være krigshistorie, men det er det jeg finner mest interessant). Også tips til (selv)biografier om ukjente eller mindre kjente personer i kjente settinger kan være interessant. Fiktive historier puttet inn i en kjent tidsperiode er ikke ønskelig, da jeg ønsker å få litt kunnskap ut av dette også. Om det er eldre eller nyere historie, er ett fett. Noen historiske skikkelser, som f.eks. Hitler, er det skrevet dusinvis av biografier om, så jeg ønsker at dere tipser om gode bøker, og ikke bare linker til de første ti google-treffene på "Hitler+biography". Jeg vet vi har en egen anbefalingstråd, men jeg synes det er mye greiere og mer oversiktlig å ha det samlet i en egen tråd. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Tja, verken den mest kjente historiske personen eller de mest kjente historiske omstendighetene (for mange), men Tore Skeies biografi om Alv Erlingsson er etter min mening god lesning. http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&counter=574 Anbefaler også biografien om Tordenskiold av Dan Andersen. http://www.spartacus.no/index.php?ID=Bok&counter=342 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 30. november 2013 Forfatter Del Skrevet 30. november 2013 Bumper denne. Lenke til kommentar
Danda Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Shiftys War, handler om ukjente/kjente? Shifty Powers fra Band of Brothers, 1 av 2 skarpskytere i Easy Company. ca halve boken er fra selve krigen og resten er om livet hans etter. Var en veldig god bok Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 "Mørk safari" en beretning om Henry M. Stanley, av Tomm Kristiansen. En engasjerende beretning fra han blir født under nokså skammelige omstendigheter, til han står ansikt til ansikt med Livingstone og sier "Dr. Livingstone, I presume?" Victoria, av Richard Herrmann (om dronning Victoria). Herrmann har dessuten skrevet en god del andre bøker om det britiske kongehuset, om Londons historie, og om Churchill-slekten. Fridtjof Nansen, mannen og verden, av Carl Emil Vogt Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Støtter Mørk safari. Den anbefales som lydbok også, Tomm Kristiansen har en meget flott fortellerstemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå