Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Da ville du elsket Gud og vært en kristen? Da ville Gud se litt mindre menneskeskapt ut. Ja, nei, det er klart at en selvreplikerende holografisk prosjektor ikke ville etterlatt et snev av tvil om at dette måtte være guddommelig. Endret 8. august 2012 av Romeren Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jesus kom ikke for å dømme verden, men for å frelse - for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd." Et sitat som viser alvoret i det å ta stilling for evangeliet. Det er et standpunkt som vil bli bestridt, og ikke bifalt. Et budskap som utfordrer og som krever vilje til å bli stående på. Men for den som tror at det er det rette er det og verdt å kjempe for. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hvis det er slik at Guds ord er unikt, hvorfor er det da slik at du vet og kan bedømme hvordan det vil være, hva som er ekte og uekte? Er et helt utenkelig at Gud vil kunne overraske også deg? Mener du at Gud ville overraske oss ved å gjøre budskapet sitt så tullete og uforståelig at alle ville begynne å krangle om hva budskapet egentlig var? Nei, jeg stusser på at vi på forhånd skulle kunne vite hva og hvordan et ekte budskap fra Gud skulle være. Å hevde at "dette er ikke et ekte budskap fordi.." krever jo kjennskap til det egentlige budskapets form og innhold for å kunne avgjøre det? Nå gir jo bibelens budskap mer enn god nok mening for det største antall av jordens troende - meg inklusive - så så uforståelig kan det nå heller ikke være. Tror må formulere denne påstanden på nytt. ca 33% av jordens troende får mening utav biblen, de resterende 66 % tilhører andre religioner. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Jesus kom ikke for å dømme verden, men for å frelse - for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv Hvis han ikke kom for å dømme verden, hvorfor står det skrevet i Apg 17,31 at han har fastsatt en dag han skal dømme verden? Det er da, når Jesus kommer igjen. Nå er fortsatt nådens tid, tiden for å vende om og tro. Endret 8. august 2012 av Romeren Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Nei det er ikke det for alle; Det er noe du ser på som bibelens kjernebudskap. Og hva ser du som bibelens kjernebudskap? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Til og med en niåring som skriver en skolestil vil som oftest klare å utrykke seg klart nok til å få fram hovedpoenget i stilen sin. Som jeg skrev tidligere så snakker vi her om det viktigste budskapet noensinne. Hvorfor har ikke Gud sørget for å få dette budskapet klart fram for alle? Hvis f.eks en venn av deg var i livsfare og du måtte kontakte politiet, så ville du vel forsikret deg om at du ga mest mulig detaljert og forståelig informasjon til dem? Hvorfor gjør ikke Gud det samme når han vet at millioner av mennesker over hele verden er avhengig av å forstå budskapet riktig? Det står jo der, svart på hvitt: " ... for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Hva er vanskelig med å forstå det? Det er ikke forståelsen som mangler, men troen! Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Tror må formulere denne påstanden på nytt. ca 33% av jordens troende får mening utav biblen, de resterende 66 % tilhører andre religioner. Derfor skrev jeg heller ikke "flertall", men "det største antall", den største religionen. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Nei det er ikke det for alle; Det er noe du ser på som bibelens kjernebudskap. Og hva ser du som bibelens kjernebudskap? Du skal ikke lage deg gudebilder. Og: Fordi vi altså er Guds slekt, må vi ikke tenke at guddommen ligner et bilde av gull eller sølv eller stein, formet av menneskers kunst eller tanke Apg 17,29 Og Sal 82,6 Jeg har sagt: «Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle. Joh 10,34 ----------- ....Dette kan jo for eksempel være det viktigste... Ikke noe som tyder på at akkurat de versene du har pekt deg ut er de viktigste. Endret 8. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Det står jo der, svart på hvitt: " ... for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Hva er vanskelig med å forstå det? Det er ikke forståelsen som mangler, men troen! Du kan ikke tro på noe du oppfatter som svært uintelligent, motsiende, og meningsløst, samt virker oppdiktet av jernaldermenn.Det er rett og slett umulig. Det er da, når Jesus kommer igjen. Nå er fortsatt nådens tid, tiden for å vende om og tro. Det stod at han ikke var kommet for å dømme verdenen. Men resultatet av at han kom hit er jo nettopp det. Om han ikke kom hit, så kunne vi ikke trodd på Jesus, dermed ville ingen blitt dømt for å ikke tro på Jesus, men da han kom, så blir alle de som ikke tror, dømt. Denne verdens ikke-troende blir dømt som et resultat av at Jesus kom til verden om man skal ta bibelen for sannhet. Og ikke bare en menneskeskapt falsk lære slik jeg gjør. Endret 8. august 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Og hva ser du som bibelens kjernebudskap? Du skal ikke lage deg gudebilder. Og: Fordi vi altså er Guds slekt, må vi ikke tenke at guddommen ligner et bilde av gull eller sølv eller stein, formet av menneskers kunst eller tanke Apg 17,29 Og Sal 82,6 Jeg har sagt: «Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle. Joh 10,34 ----------- ....Dette kan jo for eksempel være det viktigste... Ikke noe som tyder på at akkurat de versene du har pekt deg ut er de viktigste. Kan du begrunne utfra bibelens helhet hvorfor du mener at dette er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte? Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er da, når Jesus kommer igjen. Nå er fortsatt nådens tid, tiden for å vende om og tro. Det stod at han ikke var kommet for å dømme verdenen. Men resultatet av at han kom hit er jo nettopp det. Om han ikke kom hit, så kunne vi ikke trodd på Jesus, dermed ville ingen blitt dømt for å ikke tro på Jesus, men da han kom, så blir alle de som ikke tror, dømt. Denne verdens ikke-troende blir dømt som et resultat av at Jesus kom til verden om man skal ta bibelen for sannhet. Og ikke bare en menneskeskapt falsk lære slik jeg gjør. Det er en utbredt - og farlig - misforståelse at alt hadde vært bra om bare Gud hadde latt verden være i fred. Det at Gud griper inn setter verden og den enkelte i fare for å bli dømt. Men bibelens tema - omvendelse og frelse - viser det motsatte. Menneskets utgangspunkt er fortapelsen, om IKKE Gud griper inn og frelser. Om ikke Jesus var kommet ville alle gått fortapt og ingen blitt frelst. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Til og med en niåring som skriver en skolestil vil som oftest klare å utrykke seg klart nok til å få fram hovedpoenget i stilen sin. Som jeg skrev tidligere så snakker vi her om det viktigste budskapet noensinne. Hvorfor har ikke Gud sørget for å få dette budskapet klart fram for alle? Hvis f.eks en venn av deg var i livsfare og du måtte kontakte politiet, så ville du vel forsikret deg om at du ga mest mulig detaljert og forståelig informasjon til dem? Hvorfor gjør ikke Gud det samme når han vet at millioner av mennesker over hele verden er avhengig av å forstå budskapet riktig? Det står jo der, svart på hvitt: " ... for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Hva er vanskelig med å forstå det? Det er ikke forståelsen som mangler, men troen! Du mener altså at det er stor enighet blant kristne og at all kranglingen og drepingen som er blitt gjort i Guds/Bibelens navn er kun fordi de manglet tro? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Og hva ser du som bibelens kjernebudskap? Du skal ikke lage deg gudebilder. Og: Fordi vi altså er Guds slekt, må vi ikke tenke at guddommen ligner et bilde av gull eller sølv eller stein, formet av menneskers kunst eller tanke Apg 17,29 Og Sal 82,6 Jeg har sagt: «Dere er guder, sønner av Den høyeste er dere alle. Joh 10,34 ----------- ....Dette kan jo for eksempel være det viktigste... Ikke noe som tyder på at akkurat de versene du har pekt deg ut er de viktigste. Kan du begrunne utfra bibelens helhet hvorfor du mener at dette er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte? Nei. Like lite som det du kan begrunne det du kom med er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er da, når Jesus kommer igjen. Nå er fortsatt nådens tid, tiden for å vende om og tro. Det stod at han ikke var kommet for å dømme verdenen. Men resultatet av at han kom hit er jo nettopp det. Om han ikke kom hit, så kunne vi ikke trodd på Jesus, dermed ville ingen blitt dømt for å ikke tro på Jesus, men da han kom, så blir alle de som ikke tror, dømt. Denne verdens ikke-troende blir dømt som et resultat av at Jesus kom til verden om man skal ta bibelen for sannhet. Og ikke bare en menneskeskapt falsk lære slik jeg gjør. Det er en utbredt - og farlig - misforståelse at alt hadde vært bra om bare Gud hadde latt verden være i fred. Det at Gud griper inn setter verden og den enkelte i fare for å bli dømt. Problemet er vel heller at Gud aldri har grepet inn i noen som helst annen verden enn fantasiverdenen. Hvorfor er dette en "farlig missforståelse" ? Hva er det som er så "farlig"? Hvorfor skulle en allmektig Gud ha hatt et behov for å dømme noen som helst? Men bibelens tema - omvendelse og frelse - viser det motsatte. Hva er det man skal omvende seg fra? Og hvorfor er dette viktig? Menneskets utgangspunkt er fortapelsen, om IKKE Gud griper inn og frelser. Hva er fortapelsen? Om ikke Jesus var kommet ville alle gått fortapt og ingen blitt frelst. Hva så? Jeg tror ikke at Jesus har levd... Hva så? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Da ville du elsket Gud og vært en kristen? Da ville Gud se litt mindre menneskeskapt ut. Ja, nei, det er klart at en selvreplikerende holografisk prosjektor ikke ville etterlatt et snev av tvil om at dette måtte være guddommelig. Hvorfor føler du behov for å dra det jeg sier til slike ekstremer? Synes du det beste for en gud er å aldri etterlate seg noe mer enn hva menneskene av tiden er i stand til å produsere selv, uavhengig av guddommelig innblanding? Og ofte var det mindre, bl.a. ble det ikke produsert noen tekster om Jesus sin visitt mens den skulle ha foregått. De kom langt senere. Endret 8. august 2012 av KarlRoger Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Til og med en niåring som skriver en skolestil vil som oftest klare å utrykke seg klart nok til å få fram hovedpoenget i stilen sin. Som jeg skrev tidligere så snakker vi her om det viktigste budskapet noensinne. Hvorfor har ikke Gud sørget for å få dette budskapet klart fram for alle? Hvis f.eks en venn av deg var i livsfare og du måtte kontakte politiet, så ville du vel forsikret deg om at du ga mest mulig detaljert og forståelig informasjon til dem? Hvorfor gjør ikke Gud det samme når han vet at millioner av mennesker over hele verden er avhengig av å forstå budskapet riktig? Det står jo der, svart på hvitt: " ... for at hver den som tror ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." Hva er vanskelig med å forstå det? Det er ikke forståelsen som mangler, men troen! Du mener altså at det er stor enighet blant kristne og at all kranglingen og drepingen som er blitt gjort i Guds/Bibelens navn er kun fordi de manglet tro? Ja, forsåvidt. Kranglingen og drepingen starter når menneskene slutter å være Guds barn og starter med å ta på seg Guds rolle og ansvar. Men det er noe dypt menneskelig over det, langt ut over dem som kaller seg kristne. Endret 8. august 2012 av Romeren Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Kan du begrunne utfra bibelens helhet hvorfor du mener at dette er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte? Nei. Like lite som det du kan begrunne det du kom med er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte. Det skal ikke være noe problem, Hele GT er full av Guds kall til Israel om omvendelse og NT om å følge Jesus. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Kan du begrunne utfra bibelens helhet hvorfor du mener at dette er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte? Nei. Like lite som det du kan begrunne det du kom med er hoved- eller kjernebudskapet og ikke det jeg nevnte. Det skal ikke være noe problem, Hele GT er full av Guds kall til Israel om omvendelse og NT om å følge Jesus. zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Det er en utbredt - og farlig - misforståelse at alt hadde vært bra om bare Gud hadde latt verden være i fred. Det at Gud griper inn setter verden og den enkelte i fare for å bli dømt. Problemet er vel heller at Gud aldri har grepet inn i noen som helst annen verden enn fantasiverdenen. Hvorfor er dette en "farlig missforståelse" ? Hva er det som er så "farlig"? Hvorfor skulle en allmektig Gud ha hatt et behov for å dømme noen som helst? Gud har heller ikke behov for å dømme noen - han har behov for å frelse alle. Det er vår egen synd som alt har skilt oss fra Gud, der det ikke er liv, fremtid og håp. Det klarer vi greit selv. Gud er rettferdig og tar synden på alvor. Det er vi jo også ellers i det daglige glade for, i hvertfall når det er andre som står for den. Da vil alle ha rettferdighet. Jeg er noe mer usikker når det er en selv som har gjort noe, om alle er like raske på å rope på rettferdighet da? Det farlige er å lytte til dem som sier at alt er ok, jeg har ikke noe synd, jeg tenger ikke Gud og hans nåde. Egenrettferdighet er skumle greier. Men bibelens tema - omvendelse og frelse - viser det motsatte. Hva er det man skal omvende seg fra? Og hvorfor er dette viktig? Egenrettferdigheten. Den som sier han ikke har synd snakker ikke sant. Den hører ikke på Guds ord om sannheten og har vendt seg vekk fra ham. Å vende om er en bevegelse - å snu seg - mot Gud og igjen gå ham i møte. Bare hos Gud er livets kilde. Menneskets utgangspunkt er fortapelsen, om IKKE Gud griper inn og frelser. Hva er fortapelsen? Å være avskåret fra Gud, fra livet. Den som går bort fra Gud er fortapt. Men derfor kaller han også den enkelte til å vende om, til å gå tilbake igjen til ham. Om ikke Jesus var kommet ville alle gått fortapt og ingen blitt frelst. Hva så? Jeg tror ikke at Jesus har levd... Hva så? Only God knows Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hvorfor føler du behov for å dra det jeg sier til slike ekstremer? Synes du det beste for en gud er å aldri etterlate seg noe mer enn hva menneskene av tiden er i stand til å produsere selv, uavhengig av guddommelig innblanding? Og ofte var det mindre, bl.a. ble det ikke produsert noen tekster om Jesus sin visitt mens den skulle ha foregått. De kom langt senere. Om 15 - 20 år er lenge, så ja. Jeg slutter aldri å forundre meg over alle de merkelige "hvis bare Gud hadde .. , så.. " påstandene. Eller "hvis Gud er virkelig så må vi forvente at". Men din "hvis bare Gud hadde" var ny for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå