Gå til innhold

Vasking av jeans


Anbefalte innlegg

Etter å ha gått ned en del størrelser så ville jeg spandere på meg selv litt mer "spennende" jeans en Dressmann. Kjøpte meg to par Diesel jeans til over tusenlappen hver, men ser når jeg kommer hjem at de skal vaskes i kaldt vann, ikke tørketrommel og at de skal oppbevares hengende !? Og når jeg googler litt så anbefaler folk lite eller ikke noe vaskemiddel, ei heller tøymykner.

 

Det første som slo meg meg var, WTF, er det så skjøre greier jeg har kjøpt, hvordan skal det da gå å faktisk bruke disse buksene? Ikke tørketrommel skjønner jeg, det sliter fælt på tøyet og fibrene, men vanligvis har jeg da kunnet vaske jeans på hvertfall 40° og med vaskemiddel og tøymykner uten nevneverdige problemer.

 

Er disse vaskeanvisningene på Diesel buksene bare hysteri, eller bør de faktisk følges? Hva vil f.eks skje hvis jeg driver å vasker disse buksene ca. hver 14 dag på 40° med vaskemiddel og tøymykner, vil de bli ødelagt på noe vis? Føler liksom ikke at buksene blir reine og freshe med kaldt vann uten vaskemiddel, jeg bruker da faktisk jeans så de blir både møkkete og svette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søstra mi sa noe alla det samme til meg når jeg hadde kjøpt meg jeans. Dog var disse såpass billige at jeg ikke brydde meg særlig.

 

Når det gjelder dine jeans som koster en del mer så bør du kanskje følge noen av rådene slik at fargene ol. holder seg lenge.

 

i tillegg til de vasketipsene du har ramset opp, kan jeg tilføye at når du vasker jeansene så bør de være vrenget, og når de skal henges til tørk skal de vrenges tilbake og helst henge rett opp og ned(ikke bøyes) på en snor.

 

GL HF

Lenke til kommentar

^^

 

Kan du begrunne det svaret, altså hvorfor man skal kun vaske jeans to ganger i året hvis ikke ytterst nødvendig med fler. Jeg er ingen cafe hipster som kun bruker buksene mine til å drikke lattè med, jeg bruker de daglig til det meste både på jobb og fritid (selvfølgelig ikke mekking på bil og maling etc), og de blir både møkkete og svette, noe jeg synes er helt normalt. Derfor skurrer det litt at man bare skal henge de til lufting, føler ikke de blir reine og freshe av det akkurat. I fare for å virke veldig gammel, men i "gamle dager" var da jeans ment for tøff bruk og jeg har aldri sett slike "pusete" vaskeanvisninger før. Synes bare det virker litt hysterisk.

Lenke til kommentar

Du sliter ut både farge og fibre hvis du vasker dem for ofte. Jeans er ikke laget for å vaskes ofte, selv om de er laget for røff bruk.

 

Jeg bruker også jeans til daglig, og blir de svett henger jeg dem til lufting. Får de en flekk av noe på seg tørker jeg av akkurat den flekken med en klut.

Lenke til kommentar

Det er vitenskapelig bevist at det er like mye bakterier på en bukse etter 1 år som etter 14 dager. Så det eneste du trenger å gjøre er å putte den i fryseren hvis den lukter. Jeg bruker for det meste bare mørke rådenim bukser, og har ikke vasket buksa ennu, selv om den er 6 mdn gammel. Har du lyse jeans må du såklart vaske de oftere, men bruker ikke lyse jeans. :)

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Tror jeg skal frike ut og følge mitt vanlige vaskeskjema, men kanskje prøve med anbefalt kaldt vann (med vaskemiddel vel og merke), så får vi se hva som skjer. Hvis buksa holder seg i et års tid med dette regimet så er jeg fornøyd :) Kan jo prøve å bruke MILO vaskemiddel, har dette stående for ullundertøyet.

 

Å bare henge buksa til lufting eller legge den i fryseren liker jeg reint personlig ikke tanken på :).

Lenke til kommentar

Jeg vasker mine jeans på 30 grader, hurtigvask. Jeg klarer ikke å gå i samme, uvasket jeans i månedsvis fordi jeg ikke føler meg helt vell i det, og fordi fasongen ofte blir ødelagt etter noen dager. Bytter heller ut en jeans etter 2 års bruk og vasker den ofte, da jeg ikke har noe behov for at de skal vare i 10 år. Desuten liker jeg veldig godt følelsen av nyvaska klær.

Når det gjelder helt svarte eller veldig mørke marineblå jeans, så skal man være forsiktig fordi de kan farge av. Men det igjen går fint i vaskemaskinen, på vennlige program. Det er ofte sentrifugeringen som ødelegger klær. Skipp den, så går det greit.

 

Angående tørketrommel, så er det jo egentlig helt unødvendig å tørke store klær ala jeans i trommel. Tar max 2 minutter å henge opp 4-5 par med jeans, og de tørker som regel innen et døgn. Penger spart på strøm..

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...