Gå til innhold

ASRock Z77 Extreme6 [brukeranmeldelse]

Anbefalte innlegg

ASRock er nok et merke som er relativt lite kjent for de fleste, de har levd med beina godt plantet i skyggen av sine langt mer velkjente konkurrenter i ASUS, MSI og Gigabyte. De med god hukommelse husker kanskje at de lagde en god del artige kort med bl.a. støtte for PCI Express-skjermkort og AGP samtidig, eller to ulike sokler på samme kort. Kortene med AGP-støtte er velkjente i overklokkingsverdenen da det er disse som brukes når man børster støvet av de gamle skjermkortklenodiene som har ligget i hardwarehylla og støvet ned. Siden den gang har ting endret seg, og ASRock har viet entusiastsegmentet mer oppmerksomhet - de har bl.a. teamet opp med en av de beste overklokkerne på planeten, Nick Shih. Da blir det fort andre boller! Gode gamle Fatal1ty har blitt med på leken også, og den hvasseste hovedkortserien bærer hans navn. Under denne finner vi Extreme-serien, som er mer mainstream - og det er et av disse jeg har "montert" på testbenken: ASRock Z77 Extreme6.

Spesifikasjoner:

Kortet støtter socket 1155-CPUer, både gamle Sandy Bridge (2000-serien) og Ivy Bridge (3000-serien) - og i tillegg Xeon-variantene av disse. Kortet støtter dual channel-minne, og har fire minneslotter med maksimal kapasitet på 32gb. Kortet lover også støtte for minnefrekvenser over 2800MHz! Ellers har kortet 2 pcie 3.0 x16-slotter, da med støtte for SLI/Crossfire (og quad-SLI/quad-Crossfire, om man kjører dual-GPU-kort). På grunn av chipsetbegrensninger reduseres den faktiske hastigheten til x8, men dette gir kun et neglisjerbart ytelsestap med dagens skjermkort - hovedkortet er modent for gamlehjemmet lenge før dette blir et problem.

Layout:

Generelt lite negativt å si om layouten til kortet, det meste er gjort ganske så standard. Floppy(!)-kontakten nederst kan ligge litt krøkkete til - man må hvertfall ha en lang kabel, men da dette grensesnittet mildt sagt er på vei ut velger jeg å gi et lite pluss for at det ble tatt med overhodet. Bedre å putte floppy-kontakten der nede enn SATA-portene, for å si det sånn... Endel positive detaljer er det. Av-påknapp + reset-knapp har blitt påkostet, og denne finner du langt nede på kortet - langt unna kabelsalat, og dermed lett tilgjengelig (reset-knappen kan dog tildekkes av et langt skjermkort i x16-slot nummer 2). ASRock har også tatt seg bry med å lage to sett monteringshull til CPU, her funner du både 1155 og 775-hull. Ikke det viktigste tillegget, men kjekt å ha dersom en for eksempel har en gammel kjøler fra første generasjons Intel firekjerner - disse er langt mer solide enn stockkjøleren til 3770k, og vil gi lavere varmeutvikling og støy. 8 SATA-porter er også helt kurant for et kort i dette segmentet, 4 av disse er av SATA3-typen. Kjølerne rundt sokkelen er av den mer heavy sorten, så det skal ikke være grunn til å frykte overoppheting av strømkretser om en prøver å overklokke (det er jo nesten obligatorisk i disse dager!). Det største plusset rent layoutmessig kommer fra ekspansjonssporene. Jeg har sett mange "kreative" løsninger som har vært mislykket, men her har ASRock gjort hjemmeleksa si. Et slikt kort greier seg fint med støtte for 2 skjermkort, og da er det en fordel å legge PCI Express-slottene slik at det blir god plass til begge skjermkortene for å hindre varmeutvikling og støy (skjermkort kan jo høres ut som flymotorer om du putter de for nærme hverandre). Det er her to slotter mellom de to x16-sporene, noe som er en optimal løsning - god plass for det øverste kortet, og samtidig blir ikke det problemer ift det nederste heller. Over den øverste slotten står det et enslig PCI Express x1-spor, perfekt for lydkort. Om en kjører to dual-slot skjermkort har en tilgjengelig dette ene x1-sporet, det nederste PCI Express x16-sporet, og et godt, gammeldags PCI-spor i midten. Mellom det øverste PCi Express x16-sporet og den første PCI-slotten finner vi en mini-PCI Express-slot, som kan brukes til bl.a. SSDer som har dette grensesnittet. Meget fleksibelt, med andre ord. Bra! Kortet har også debug-LED. Relativt standard på alt over low-end, men verdt å nevne. Dette gjør jobben betydelig lettere om en må feilsøke oppstartsproblemer.

Spesielle features:

ASRock har et par veldig spesifikke features du ikke finner på andre produsenters hovedkort. De to mest nyttige av disse er nok No-K OC og XFAST RAM. No-K OC-funksjonen gjør at du kan kjøre med maksimal turbofrekvens på alle kjernene til alle døgnets tider - en snedig måte å gi de tregere (og låste!) 1155-CPUene litt ekstra futt. Får ikke testet dette selv, da alt jeg har er en i7-3770k - men det rapporteres om suksess andre steder på nettet. XFAST-pakken kommer også til nytte, RAM-programmet fungerer som en RAM-disk med litt ekstra fres - har du mye overskuddsminne kan du sette av så mye du ønsker og bruke den som lagringsplass. I aktiviteter med mye skriving til disk gir dette store ytelsesfordeler, og en kjekk bieffekt er at SSD'en din får mindre slitasje. XFAST USB gir ytelsesboost for USB 3.0-tilkoblingene.

BIOS:

BIOSen er av UEFI-type og har en fin og oversiktlig layout du kan navigere rundt i med mus og tastatur. Ingen av funksjonene jeg lette etter mens jeg holdt på med testingen lå på et merkelig sted, ingen stygge blemmer her altså. Et par ting trekker litt ned, dog er dette kun relevant for de mer hardcore brukerne: maks vDIMM (minnespenning) på 1.80v og relativt få subtimings en får lov til å stille på. Dette kan være tungen på vektskålen for de som skal ut og sette verdensrekord i ulike benchmarks, men 1.8v er uansett mer enn de fleste ønsker å kjøre til 24/7-bruk - og finjustering av alle mulige timings gir sjelden merkbar ytelsesgevinst. De viktigste er på plass.

Testing:

Testingen jeg gjorde var mest fokusert på lovnadene om heftig minneklokk, og tilslutt en liten runde med 3DMark06 for å sjekke om det er noen rare fakter ift 3D-ytelsen på kortet. Det er det ikke, ref skjermdump lenger ned. Å klokke minnet gikk rimelig smertefritt, det viste seg kjapt at det var bedre å sette timings manuelt heller enn å la XMP-profilen styre. Dividere opp til 2400MHz gikk fint, men på 2600 MHz viste debuggeren kode 23. Auda. Heldigvis for ASRock er ikke kode 23 en feil med hovedkortet, men at CPUens IMC ikke takler hastigheten. Det kan være kjekt å vite at det er langt fra alle Ivy Bridge-CPUer som takler 2800MHz minne. Dette er langt fra noen håndplukket chip, så det er ikke noe å miste nattesøvnen over. Løsningen ble å kjøre på 2400-divideren og se hva jeg fikk til der. Resultatet ble spreke 2475MHz på 7-11-7-28-1T timings, og dette var stabilt nok til å komme gjennom en runde superpi 32m - som krever mer av minnet enn mange andre benchmarks der ute. Rett nok måtte jeg kjøre spenningen til topps, men 1.8v på minnet er uansett ikke farlig i det hele tatt for kortere perioder. Hadde jeg kunnet gå til 1.85v hadde det nok blitt 2500MHz. Selv om 2800MHz-testen feilet pga minnekontroller i prosessoren tør jeg påstå at hovedkortet er en habil minneoverklokker. Med slakkere timings og en bedre CPU er det ingen grunn til å tro at ikke 2800MHz er mulig, basert på resultatet jeg fikk ved meget stramme timings. Mulig jeg følger opp når min neste CPU kommer i posten om ikke altfor lenge, den skal være pretestet på 3000MHz IMC, og samtidig klokke langt bedre på luft.

Skjermdump av superpi 32m:

post-101601-0-08801800-1344115312_thumb.jpg

Skjermdump av 3DMark06

post-101601-0-88562300-1344115358_thumb.jpg

Oppsummering:

Sånn helt til slutt ønsker jeg å si at ASRock her viser at de er i stand til å lage gjennomtenkte og innovative produkter på lik linje med de større merkenavnene. Til 24/7-bruk vil jeg ikke nøle med å anbefale dette kortet, og det bør være en seriøs kandidat for alle som er på utkikk etter et kort i denne prisklassen (~1500 kroner). Det er også verdt å sjekke ut hardware.no sin test av kortet, da jeg har vektlagt litt andre sider av kortet enn de har gjort (med overlegg).

Takk til Nick Shih/ASRock for donering av kort til testing.

Link til produsentens produktside: http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme6/

Link til hardware.no sin test av kortet: http://www.hardware.no/artikler/asrock-z77-extreme-6/109397

Link til prisguide.no sin prisliste: https://prisguiden.no/produkt/asrock-z77-extreme6-158048

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...