Gå til innhold

Hvordan sette blender på EOS objektiver ved reverse macro fotografering.

Anbefalte innlegg

Tenkte å leke meg endel med Reverse Macro snart og har kjøpt inn reverse ringer til endel av mine objektiver og har ett eldre Canon 30D hus. Kommer nok primært til å kjøre reverserings ring, mellomringer og enten Sigma 30mm f/1.4 EX eller Canon 50mm 1.4. Får se hva som fungerer best i forhold til hva jeg liker å ta bilder av etc.

Men ett av de tingene jeg lurer mest på er følgende: Hvordan få juster blender og deretter snu objektivet på ett 30D. For EOS har ikke manuell blender ring/spak, den justerer blender elektronisk via kontaktpunkter, men når man har snudd objektivet bak frem eller bruker mellomringer uten kontaktpunkter(evt belg) så har ikke objektivet kontakt med huset lengre.

Har hørt ett eller annet sted at man kan sette på objektivet korrekt på huset, justere og holde nede en knapp eller noe, skru av, snu til macro og vips står blender der man ønsker å ha det.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Still inn ønsket blender med objektiv montert, hold inne nedblendingsknappen når du tar av objektivet.

Det er en liten rund knapp ved siden av knappen for å løsne objetivet.

Takker for svar, og da fant jeg ut hva den knappen jeg aldri bruker brukes til for noe. ;) hehe

Tok en rask test imorges og det fungerte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...