astrasat Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Heisann, Håper noen her inne kan hjelpe meg. Jeg har et Gigabyte hd5850 oc grafikkort. Jeg ønsket å bytte kjøler og anskaffet en Arctic Cooler Twin Turbo Pro. Jeg installerte dette i henhold til instrukser. Når jeg startet maskinen ville ikke viftene på kortet starte opp og det begynte å ryke fra den ene viften, jeg skrudde UMIDDELBART strømmen på maskinen av. Jeg trodde kortet fikk for lite strøm (brukte bare den ene av 2 strøm-portene på kortet) og koblet til den andre 6-pin kabelen. Da startet ikke maskinen i det hele tatt (CPU-vifte prøvde å snurre, men virket som den ikke fikk nok strøm). Jeg tok ut skjermkortet og prøvde å starte maskinen uten dette, da begynte det å ryke igjen, denne gangen fra DVD-rommen??? Er det noen som har noen konstruktive forslag? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Er det noen som har noen konstruktive forslag? Det er kanskje lurt å ta ut den 6-pin kabelen du koblet til hovedkortet igjen. Forsøk heller ikke å sette strøm på pc'en din igjen før du har fått testet strømforsyningen. Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Er det noen som har noen konstruktive forslag? Det er kanskje lurt å ta ut den 6-pin kabelen du koblet til hovedkortet igjen. Forsøk heller ikke å sette strøm på pc'en din igjen før du har fått testet strømforsyningen. Jeg forklarte litt dårlig ser jeg, men den 6-pin kabelen er ikke koblet til hovedkortet. Strømforsyningen har mulighet til å koble til ekstra kabler, så 6-pin kabelen er koblet mellom strømforsyning og skjermkort. Hvordan kan jeg få testet strømforsyningen? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Så det du sier er at maskinen fungerte fint helt til du modifiserte kjøleløsningen på skjermkortet ? Koblet du til viftene på skjermkortet slik henvist i manualen? Trenger også litt mer info om strømforsyningen, model og hvor gammel den er. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Jeg forklarte litt dårlig ser jeg, men den 6-pin kabelen er ikke koblet til hovedkortet. Strømforsyningen har mulighet til å koble til ekstra kabler, så 6-pin kabelen er koblet mellom strømforsyning og skjermkort. Hvordan kan jeg få testet strømforsyningen? Ok. Det er kanskje lurt å ta ut den 6-pin kabelen du koblet til skjermkortet igjen. Uansett så må du koble vekk alle strømledninger for å teste strømforsyningen. Hvis den er modular så tester du med alle ledningene du bruker tilkoblet strømforsyningen. Hvordan får den nye gpu kjøleren strøm? Fra skjermkortet? Type kontakt? For å teste en strømforsyning så bruker man en såkalt "atx power supply tester", alternativt så kan man bruke et multimeter som beskrevet her: http://pcsupport.abo...-multimeter.htm Endret 5. august 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Jeg forklarte litt dårlig ser jeg, men den 6-pin kabelen er ikke koblet til hovedkortet. Strømforsyningen har mulighet til å koble til ekstra kabler, så 6-pin kabelen er koblet mellom strømforsyning og skjermkort. Hvordan kan jeg få testet strømforsyningen? Ok. Det er kanskje lurt å ta ut den 6-pin kabelen du koblet til skjermkortet igjen. Uansett så må du koble vekk alle strømledninger for å teste strømforsyningen. Hvis den er modular så tester du med alle ledningene du bruker tilkoblet strømforsyningen. Hvordan får den nye gpu kjøleren strøm? Fra skjermkortet? Type kontakt? For å teste en strømforsyning så bruker man en såkalt "atx power supply tester", alternativt så kan man bruke et multimeter som beskrevet her: http://pcsupport.abo...-multimeter.htm Jeg har koblet fra og tatt ut hele skjermkortet. GPU-kjøleren får strøm via skjermkortet, som har en 3-pins tilkobling. Har du noen tips til en billig og grei psu tester? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Har du noen tips til en billig og grei psu tester? Kanskje. Hvor bor du? Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Så det du sier er at maskinen fungerte fint helt til du modifiserte kjøleløsningen på skjermkortet ? Koblet du til viftene på skjermkortet slik henvist i manualen? Trenger også litt mer info om strømforsyningen, model og hvor gammel den er. Det stemmer, maskinen fungerte helt fint (og har gjort det i 2 år) før jeg monterte ny kjøler på skjermkortet. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er en Nexus rx-6300 strømforsyning. Det er ihvertfall en 630 watts Nexus modular strømforsyning. 2 år gammel. Jeg ser at jeg kan ha gjort en STOR tabbe... Når jeg koblet til den nye kabelen koblet jeg den til Peripheral på strømforsyningen og ikke PCI utgangen. Har du noen tips til en billig og grei psu tester? Kanskje. Hvor bor du? Jeg bor på rett utenfor Oslo (i nærheten av Stovner). Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 Ser ut som du har greid å svi noen komponenter selv ja. For å teste om størmforsyningen fungerer tar du binders testen, men den vil i bunn og grunn kun gi deg svar på om den lever, ikke om den kan yte bra nok til å drive maskinen din. Antar at det eneste du kan prøve er å få tak i en annen psu og se om du får liv i pcen med den. Ellers så må du sannsynligvis sjekke komponent for komponent i en annen pc og se hva som fungerer. Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Ser ut som du har greid å svi noen komponenter selv ja. For å teste om størmforsyningen fungerer tar du binders testen, men den vil i bunn og grunn kun gi deg svar på om den lever, ikke om den kan yte bra nok til å drive maskinen din. Antar at det eneste du kan prøve er å få tak i en annen psu og se om du får liv i pcen med den. Ellers så må du sannsynligvis sjekke komponent for komponent i en annen pc og se hva som fungerer. Jeg har en gammel stasjonær pc, men den har en strømforsyning på 230 Watt. Jeg kan ingenting om strøm i pc og hva som kreves, men burde det funke å teste med den? Den klarer kanskje ikke å gi nok strøm til grafikk-kortet (tror kanskje ikke den har riktig type kabler heller...). Hvis den andre strømforsyningen fungerer, vil det være mulig å teste den originale uten at det er fare for at jeg svir flere komponenter? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Ta først binders testen på strømforsyningen og se om den starter opp. Personlig hadde jeg ikke brukt en psu i en pc om noe har blitt svidd ( siden du nevnte det kom røyk opp) siden man aldri kan være sikker på om den kan ta livet av flere deler , men siden du mener du feilkoblet så kan det jo trolig være det som slo ut, men du kan ikke stole på at psu fungerer som normalt etterpå. Jeg hadde heller ikke prøvd å bruke en langt eldre psu på 230W til å teste med, her må du nok ut med et 3-4 hundre kr minst og kjøpe en reserve psu som du kan teste med og eventuelt bruke til du får tak i noe bedre. Edit : Det er også selvsagt en risiko ved å fortsette feilsøkingen på en pc som allerede er skadet, ikke noe jeg anbefaler om du ikke er særlig flink. Det beste her er nok å få litt hjelp av venner eller levere den inn og se om teknikere kan få liv i den uten å starte en brann i hjemmet ditt. Endret 5. august 2012 av Malvado Lenke til kommentar
astrasat Skrevet 5. august 2012 Forfatter Del Skrevet 5. august 2012 Ta først binders testen på strømforsyningen og se om den starter opp. Personlig hadde jeg ikke brukt en psu i en pc om noe har blitt svidd ( siden du nevnte det kom røyk opp) siden man aldri kan være sikker på om den kan ta livet av flere deler , men siden du mener du feilkoblet så kan det jo trolig være det som slo ut, men du kan ikke stole på at psu fungerer som normalt etterpå. Jeg hadde heller ikke prøvd å bruke en langt eldre psu på 230W til å teste med, her må du nok ut med et 3-4 hundre kr minst og kjøpe en reserve psu som du kan teste med og eventuelt bruke til du får tak i noe bedre. Edit : Det er også selvsagt en risiko ved å fortsette feilsøkingen på en pc som allerede er skadet, ikke noe jeg anbefaler om du ikke er særlig flink. Det beste her er nok å få litt hjelp av venner eller levere den inn og se om teknikere kan få liv i den uten å starte en brann i hjemmet ditt. Takker så mye for svar. Jeg tar nok å benytter meg av tipset med å levere inn pc'en til tekniker, så kanskje jeg kan beholde noen av komponentene ihvertfall;) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Jeg fant ikke noen psu tester til ok pris i nærheten av deg. Sikkert noen som selger dette i Oslo, men jeg vet ikke om noen. Endret 5. august 2012 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå