darket Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Min 2002 astra g har et lite problem, skjer etpar ganger i uken kanskje tror det skjer når jeg clutcher, motoren kveles på en måte, og alle lampene i dash lyser, varmeappratet\ac osv stopper opp, noe de gjør når rpm kommer under et visst punkt. Jeg har ikke klart å simulere dette.. skjer altfor periodisk Bilen er "fin" når jeg tar ut clutchen og ruller den igang. batteriet er 1,5 år gammelt, sikringsboksen ser clean ut.. også: Bilen virker litt luggete sånn ellers, den lugger\hopper veldig når jeg kjører fks i 3 gir ned en bakke med litt lav hastighet, er dette relatert til problemet? evnt hva er det. Hvorfor skjer disse tingene? Jeg har ikke mye penger, så bare å sette den på verksted for test og diagnose blir dyrt.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hvilken modell og motor? Lenke til kommentar
darket Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 2002 1,6 bensin Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Dette høres ut som en klassisk tomgangsregulator-feil. Opel Astra og Vectra fra denne perioden er kjent for dette. Det som kan funke er å ta ut tomgangsregulatoren og fylle den med rustløser fra bl.a. Omega og la den ligge over natta. Hvis ikke dette hjelper er det best å bytte den med en ny eller en brukt. Lenke til kommentar
darket Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 merket på ca 2000rpm idag i 5 gir at bilen sliter litt med jevnheten, hakker og hopper litt da også, mulig kanskje bare en innsprøytningsrens som skal til? selges jo på biltema til 49 kr når jeg merket det så clutchet jeg, og da døde bilen ut igjen, men når jeg rulla den igang så var den fin igjen ,,, Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Jeg holder fortsatt en knapp på tomgangsregulatoren. Hvis denne henger seg periodisk opp, så vil ikke bilen få nok luft når du slipper gass-pedalen og dermed kveles. Samtidig vil den kunne gi bilen for mye luft under kjøring siden den kan henge seg opp slik at den er åpen når når du kjører og dermed vil den nykke og gå ujevnt. Dette er et veldig vanlig problem på disse bilene. Prøv å la bilen stå på tomgang og rus motoren en gang for så å slippe gassen og la turtallet falle til vanlig tomgang. Se om tomgangsturtallet forandrer seg de gangene du slipper gassen. Er tomgangsturtallet høyt? Er det noen ganger høyt, for deretter å plutselig falle ned til normalt? Endret 8. august 2012 av LiamH Lenke til kommentar
darket Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 skal ta en liten sjekk senere, er vel en relativt enkel jobb å bytte den ut? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Ja, denne skal være svært enkel å komme til. Du trenger likevel ikke å bytte den ut med det første. Du kan demontere den og fylle den med rustløsende olje og la den ligge over natten. Deretter tømmer du den for oljen/rustløseren og monterer den igjen. Ta deg så en kjøretur og se om problemet er blitt bedre. Jeg har ikke tall på hvor mange Astra og Vectra som er blitt "reparert" ved å gjøre dette. Det er like greit å starte med dette siden dette kan være problemet og det vil ikke koste deg mange ti-kroningene å først prøve å smøre tomgangsregulatoren opp igjen. Hvis du poster reg.nr, på bilen, så kan jeg finne ut nøyaktig hvor tomgangsregulatoren ligger og samtidig sjekke om det er noe annet du bør være obs på. Det er tre ulike motortyper på denne bilen og jeg er usikker på hva som er forskjellen på dem. Disse bilene har også en kjent feil med kontakten på kjølevannssensoren som kan fremkalle nykking o.l. under kjøring, men en slik feil skal ikke fremkalle at bilen kveles og stopper, så jeg betviler sterkt at det er årsaken. Endret 9. august 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Spørs hva slags motor du har, astra g har som regel en lukket tomgangsregulator som er fjørbelastet så det er ikke så mye og få gjort. Koster omtrent en 1000-lapp for en ny en. Lenke til kommentar
darket Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 ikke funnet ut noe mer enn at rpm stopper på ca 1000 etter litt rusing, så tar det noen sekunder før den dropper til ca 750. Med rusing opp til ca 2-3k med rusing opp til ca 1500 dropper den til ca 750 med en gang virker stabil på ca 750 virker som om gassen er litt ujevn, da det rykker en ekstra gang hver gang jeg presser litt under kjøring, om det har noe med saken å gjøre DK35179 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Spørs hva slags motor du har, astra g har som regel en lukket tomgangsregulator som er fjørbelastet så det er ikke så mye og få gjort. Koster omtrent en 1000-lapp for en ny en. Du tenker på denne (se bildet) tre-trinns elektriske tomgangsregulatoren som sitter på de fleste Kadetter og Corsa etc. Ut fra det jeg finner på reg.nummeret, så stemmer det. Det er en slik som står på bilen og denne er det, som sagt, lite å gjøre med. Det er 1.8 l og 2.0 literen som har den typen jeg tenker på. Du får en ny her: http://www.opel-dele...s/no/d6595.html Den koster ikke mange hundre-lappene som ettermarkedsdel. Likevel, så kan det være andre deler som er defekt, så det er ikke sikkert dette kommer til å løse problemet. Det kan være lurt å ta en feilkodeavlesning. Hvis det er f.eks. toppsensoren som begynner å bli dårlig, så vil den legge feilkode. Endret 10. august 2012 av LiamH Lenke til kommentar
darket Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Får den inn på diagnose, er flere ting som skurrer her. Tatt en liten sjekk på væskenivåer idag, og tror faktisk jeg har brukt en 4 liter helsyntetisk kanne med olje på 4 mnd, og da kjører jeg ca 1200km i mnd.. og den litern med frostvæske jeg fyllte på for en mnd siden er borte også. Setter den som løst, noen kyndige mekanikere får en opel å titte på ihvertfall Endret 10. august 2012 av darket Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 (endret) Her lukter det bl.a. defekt topp-pakning og nykkingen kan komme av at du ikke har kjølevæske på motoren. Kjølevæskesensoren får helt feil avlesning hvis det er luft i systemet. Endret 10. august 2012 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå