Gå til innhold

Komplett Gamer i25 + Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS = valuta for pengene?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bygget PC siden midten av 90-tallet, og har bare hatt bærbare maskiner de siste ti år. Nå er pengene moden for en ny, god maskin, med ordentlig skjerm. Driver mye med bilderedigering, og spiller litt (gamle) spill. Men jeg forstår ikke lenger mye av det som står i PC-beskrivelser.

Er en Komplett gamer i25 for 9k kr et godt kjøp? Søkte på forumet her og produktet omtales mest i tråder fra 2009...men jeg må vel anta at noe for så mye penger (har kjøpt bil for mindre, hehe) duger? Hva må jeg se etter nå til dags? Hvor finner jeg en enkel og grei innføring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Link til maskinen

Ja, du får mye for pengene der. En i5-3450, GTX 670, og 8GB RAM i en ferdigmaskin er ikke et bomkjøp.

Samtidig vil det nok la seg gjøre å få det littegrann bedre om du bygger selv, men store forskjellen vil det neppe bli.

Men hvis det primært er gamle spill du spiller, ville jeg heller ha sett på noe med et svakere grafikkort. Et HD 7850 koster 1000,- mindre og vil antagelig gi deg nøyaktig den samme opplevelsen (sett at det ikke er de nyeste spillene det er snakk om).

Jeg er litt usikker på nytten av en i7 for bilderedigering, det kan andre enn meg mer om, men hvis det er stor forskjell ville jeg heller ha lagt den 1000-lappen i prosessor og endt opp med en i7-3770(K).

Er det aktuelt å sette sammen en maskin selv?

Skjermen kan jeg ikke uttale meg om.

Det du bør se etter i dag er:

Prosessor fra Intel som heter i5-3*** eller i7-3***

Et skjermkort fra enten AMD eller Nvidia

En stabil SSD (Samsung 830, Crucial m4, Intel 320/330/520)

Nok utvidelsesspor på hovedkortet til å dekke din bruk

Samt en god strømforsyning

En enkel og grei innføring vet jeg ikke om (uten om at jeg holder på å skrive en selv, dog vil ikke den bli postet før om en stund).

-Deluze

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar! Jeg kvier meg litt for å bygge selv fordi jeg husker at inkompatibilitet mellom komponenter var en skikkelig pita den gangen... Spiller prosessor, grafikk & strømforsyning på lag nå, uansett produsent? Jeg skal nå hverken lodde eller lime, men det hadde jo vært gøy å bygge selv. Budsjettet er 13-15000kr.

Er det en god ide å ha en SSD som system- og programvareplate, og så en svær surredisk for data, film og musikk? For tiden styrer jeg musikkanlegget i huset med forskjellige maskiner, men det kan tenkes at jeg vil styre det lokalt via en SSD koblet til ruteren eller den stasjonære maskinen på arbeidsrommet...

Hva skiller en god fra en dårlig strømforsyning? Hvor mye ytelse skal til? Noen renommerte produsenter her også? AMD lager ikke lenger populære prosessorer?

Av spill så går det som sagt mye i gammelt, men jeg kan kanskje tenke meg å kjøpe GTA5 når det kommer ut. Hadde alle deler, men sluttet å kjøpe da firern kom ut - som jo kanskje er den største suksessen. Ungene har blitt litt større og det kan være greit å leke litt på data igjen. En HD 7850 ville ikke vært for utdatert til slik bruk?

Angående bilderedigeringen - noe av det skjer på script - er standarden nå 8 eller 16GB? I en brikke eller flere små?

Jeg er også temmelig grønn på skjerm. Her er planen å gå etter testvinnere, men er det stor forskjell i krav til spilling og bilderedigering? Klare og raske må de nok være uansett?

Setter veldig pris på hjelpen!

Lenke til kommentar

Det er ingenting å kvie seg over i dag, alt leker godt sammen med alt (sett at du ikke forsøker å sette sammen en prosessor og et hovedkort med ulike sokler). Og uansett, du vil få forslag fra oss her inne om hva som fungerer, så da er det i hvert fall ikke noe å være redd for.

Å sette sammen en maskin i dag er så enkelt som å putte ting der de passer, du må skru noen skruer, men det er det mest "tekniske" du må gjøre.

13-15 000,- er det med skjerm, mus, tastatur, OS, og eventuelle høytallere?

Absolutt, en SSD er det smarteste kjøpet en kan gjør til en datamaskin synes jeg. Hele opplevelsen blir mer responsiv. I dag har prisene falt nok til at jeg anbefaler en SSD på 128GB for OS og programmer. Så har du en eller flere snurredisker ved siden av.

Det er flere ting som skiller en god fra en dårlig strømforsyning. Blant annet er det energieffektiviteten (hvor mye av det du putter inn kommer ut), og hvor mye strøm du kan hente ut fra de ulike rail'sene (norsk-engelsk er ikke pent, men ofte praktisk).

For en maskin med en god prosessor, normal mengde harddisker, og et kraftig skjermkort er 650W mer enn nok.

Corsair er en produsent jeg vil trekke frem, men det er også flere andre. Det vil alltid være enkelte modeller som er å foretrekke fra ulike produsenter, noe man finner ved å lese tester (eller spørre her inne da flere her allerede har lest nevnte tester).

AMD har dessverre ikke klart å holde tritt med Intel i dette segmentet, så en av Intel sine Ivy Bridge prosessorer er det eneste rette kjøpet i dag.

Jeg har personlig ikke kjennskap til bildebehandling og prosessorbruk. For tyngre oppgaver som filmredigering vil man ha god bruk for en i7 prosessor, men for bildebehandling kan det være at du slipper unna med en i5. Dette er forhåpentligvis noe andre kan belyse.

Et HD 7850 er et godt kort! Det er om lag 50 % raskere enn hva jeg sitter med i dag, og jeg har stor glede av også helt nye spill.

For skjermer er det litt forskjellige krav for spilling og bildebehandling.

Idealet for en spilleskjerm er svært lav forsinkelse, og i grunn ikke så mye annet.

Idealet for en bildebehandlingsskjerm er best mulig fargegjengivelse.

Et IPS-panel gjengir farger svært godt, men enkelte typer har tendens til å være litt trege for spilling.

Men det finnes unntak. Dell U2412m som jeg sitter med har et IPS-panel, men da av en billigere type som har bedre fargegjengivelse enn et TN-panel (som er helt kurant for spilling), men ikke like godt som de dyrere IPS-panelene.

Nå må jeg også si at jeg ikke har fulgt med på skjermer det siste halve året, så her kan det ha skjedd ting som jeg ikke har fått med meg.

Til sist, jeg drar bort i noen dager, så jeg håper en av de andre bidragsyterne her i forumet kan hjelpe deg videre. Om det ikke har skjedd stort kan jeg fortsette med hjelp til torsdagen.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt paff over veiledningsnivået her, imponerende! Dere får ikke betalt, vel? Jeg har egentlig ganske god tid, vil i det minste google de her foreslåtte komponentene. Lydanlegg har jeg, et førsteklasses stereoanlegg fra 80-tallet som den gangen kostet like mye som en bruktbil. :) Jeg må fordøye innleggene litt. Men 200kr for en DVD-spiller - med spesifikasjoner ikke så mye bedre enn jeg husker fra "min tids" cd-spillere - er jo latterlig billig. En maskin med i7 prosessor og 2x4GB RAM er ikke litt svak på minnesiden? Og en 2TB disk til under tusenlappen...da blir jeg paff! Jeg husker fortsatt 64MB harddisker og mekking med DOS for å kunne spille SiM City og den slags. :omg:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...