Sjuriss Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei! Jeg bor i en leilighet som bare har ett parabol uttak fra veggen og hittil bruker jeg en tuner fra Viasat til tven i stuen. Det jeg lurte på er om det er mulig og ordne det slik at jeg kan ha flere tunere i leiligheten på forskjellige tver? Har hørt om splitter, men er ikke sikker på om dette funker? Og hva burde jeg isåfall gjøre? Takker for alle svar Mvh Monica Lenke til kommentar
fenele Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Skal nok gå det. Mulig du må ha en signalforsterker i tillegg til en splitter. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Skal nok gå det. Mulig du må ha en signalforsterker i tillegg til en splitter. Det funker kun på kabeltv/bakkenett, i hovedsak (med et unntak, se under) ikke parabol. På parabol går det signaler (14/18V spenning, 22khz tone) ut fra dekoderen til antenna som veksler mellom fire forskjellige "signalpakker", for å forklare det helt enkelt. Hver dekoder må derfor ha en egen kabel til antenna, som må ha like mange separate utganger som antall dekodere (alternativt, til en fordeler hvor det går fire kabler, en for hver "pakke" fra denne til antenna) Det er imidlertid kommet ny teknologi som muliggjør slik splitting til en viss grad, under visse forutsetninger. Trådstarter: støtter dekoderen din SatCR? Om det er en forholdsvis ny Viasat-dekoder gjør den antakelig det. Støtter LNB-hodet det samme? Deler du felles parabolantenne med flere leiligheter? Endret 6. august 2012 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Sjuriss Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Takk for svar og beklager for at jeg er litt seint ute med å svare, hehe.. Skal nok gå det. Mulig du må ha en signalforsterker i tillegg til en splitter. i Trådstarter: støtter dekoderen din SatCR? Om det er en forholdsvis ny Viasat-dekoder gjør den antakelig det. Støtter LNB-hodet det samme? Deler du felles parabolantenne med flere leiligheter? Ja jeg deler felles parabolantenne med andre leiligheter, om dekoderen min støtter SatCR vet jeg ikke.. Dekoderen min heter Pace DS830NV. Er det da mulig å få en til tuner i hus altså? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Det at du deler antenneanlegg med flere andre (hvor mange?) gjør det dessverre mer komplisert, da må det nok ganske sikker trekkes en ekstra kabel enten fra selve antenna eller en hovedfordeler* et sted i bygget. *) bildeeksempel Dekoderen din støtter SatCR, fant jeg ut, men selve teknologien støtter bare fire tunere på ett hode/kabel. Om det er du og maks tre andre som deler antenne, så kan det (men jeg tviler på det) være det systemet som er brukt, og om det er mulig for deg å koble til en ekstra tuner kommer da an på hvor mange andre du deler med fra før, og hvor mange tunere de har... Gå inn i system-menyen på tuneren (side 33 i bruksanvisningen) og sjekk hvordan den er innstilt - Universal LNB eller SatCR LNB og evt. Box 1/2/3/4. Er den satt opp for sistnevnte, så kan det være mulig å splitte kabelen og sette opp en tuner til, som da må ha en annen Box-nr enn din og naboene sine. Lenke til kommentar
Sjuriss Skrevet 23. august 2012 Forfatter Del Skrevet 23. august 2012 Jeg deler antenneanlegget mitt med ca rundt 25 leiligheter, så da er det vel sikkert ikke muligt. :/ Men tusen takk for all hjelp og svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå