Gå til innhold

Slutt på gratis parkering hos de private butikkene?


Anbefalte innlegg

Å sammenligne slike forslag med røking er nå dra det lit lang. det hører til under en annen kategori.

 

Nå var det nok ikke røyking kontra bilkjøring Geir mente å ta opp, men heller statlig overstyring på privat eiendom.

 

Selv hadde nok et forslag som dette vært vanskelig å gjennomføre. Med tanke på hvor sjeldent busser ofte går utenfor bykjerner, hvor ofte de er forsinket (basert på erfaring fra min hjemby(som igjen rammer de som er avhengig av en buss for å komme på en annen), og hvor mye det koster å ta bussen selv over korte distanser, tror jeg forslaget kommer til å møte enorm motstand blant folket. Hvis kollektivtilbudet hadde vært like effektivt for meg som kjøring er i dag, hadde jeg utvilsomt valgt det. Men når det tar 20 minutter å kjøre bil til kjæresten min, mens det tar 3 bussbytter og en time med bussing/venting for å komme dit på en mer miljøvennlig måte, er ikke valget spesielt vanskelig. Det blir spennende å følge diskusjonen videre!

 

Det forsto jeg .

Det er bare sammenligningen som blir litt på kanten .

Nokk om det .

 

Nå tro jeg at 20 minutter med en bil er mer miljøvanlig en en time med buss inkluder venting for da går bussen enten i ring eller på kryss og tvers mens du kan kjøre direkte dit du skal .

 

Selv om det ikke alle busser går på kryss og tvers før man kommer frem så er det den unødvendige ventingen som er det store problemet.

Skal man ut en tur for å gjøre et ærend så kan man vær garantert at da har bussen man skulle ta akkurat passert.

Da får man det problemet at alle ærender må planlegges nøye .

Det er noe alle som jobber vet ikke er mulig.

 

Det er nok at man kommer på jobben lit senere en vanlig fordi man måtte gjøre unna noen private ærender først.

jeg lurer bare på hvor effektiv jobbingen egentlig blir da hvis man må bruke bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan har de i det hele tatt lov til det ?
Spørsmålet er heller hvordan noen i det hele tatt kan stemme på slike politikere.

Ja, stemmer folk på dem så skaffer de seg lov. De vi velger inn på Stortinger er jo der for å bestemme lovene. Vi kan ikke gi en rødgrønn regjering rent flertall og så klage på at de bruker det til å endre lovverket slik de ønsker det. Dette får de rød-grønne velgerne ta på sin kappe.

 

Geir :)

Hadde vært morsomt dersom deres regler kun gjaldt de som stemte rødgrønt! =)

(Nei, jeg vet at det ikke går:P)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette vil endre så mye jeg. Jeg tror at folk som har bil, bruker bil og betaler det det koster, og at det ikke vil bli noen særlig nedgang i bilbruken når det kommer til folk som bruker bilen på butikken, og på jobb.

 

I alle fall kommer ikke jeg til å begynne å kjøre buss fra og til butikken.

Jeg kommer til å parkere utenfor butikken og betale parkeringsavgiften om nødvendig selv om dette er ganske plagsomt, og bidrar til dårligere økonomi.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt dersom deres regler kun gjaldt de som stemte rødgrønt! =)

(Nei, jeg vet at det ikke går:P)

Hvem andre enn de rødgrønne har en lang historikk på overformynderi, byråkratisering, detaljstyring og idiotiske lover og regler?

 

Husker jeg engang så en debatt på TV mellom en overformynder fra AP og en fra Krf. Hun fra Ap argumenterte for at butikker med utvidet åpningstid måtte begrenses til 100 kvadratmeter mens hun fra Krf mente butikkene heller burde begrenses til 3000(mulig jeg husker tallet feil) varer i utvalget. De diskuterte også hvilke varer det skulle være forbudt å selge, hun fra Krf mente for eksempel at folk plutselig kunne få bruk for bleier, så det måtte være lov å selge, men kremfløte var ikke noe man plutselig kunne få bruk for så det måtte forbys. Jeg var helt rystet over at folk i det hele tatt kunne vurdere å stemme på slike politikere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Hadde vært morsomt dersom deres regler kun gjaldt de som stemte rødgrønt! =)

(Nei, jeg vet at det ikke går:P)

Hvem andre enn de rødgrønne har en lang historikk på overformynderi, byråkratisering, detaljstyring og idiotiske lover og regler?

 

Husker jeg engang så en debatt på TV mellom en overformynder fra AP og en fra Krf. Hun fra Ap argumenterte for at butikker med utvidet åpningstid måtte begrenses til 100 kvadratmeter mens hun fra Krf mente butikkene heller burde begrenses til 3000(mulig jeg husker tallet feil) varer i utvalget. De diskuterte også hvilke varer det skulle være forbudt å selge, hun fra Krf mente for eksempel at folk plutselig kunne få bruk for bleier, så det måtte være lov å selge, men kremfløte var ikke noe man plutselig kunne få bruk for så det måtte forbys. Jeg var helt rystet over at folk i det hele tatt kunne vurdere å stemme på slike politikere.

Hehe. Ja. Jeg selv er ikke så alt for begeistret over KrF heller. :)

 

For meg gjelder følgende:

"Det er forskjell på det man ikke liker, og det man vil forby"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette forslaget er neppe noe så mage kunne se at ville komme
Dette er jo rødgrønn politikk i et nøtteskall så det er bare å forvente at slikt idioti kommer når man stemmer på dem.

 

pussig nok så har jeg hør om noe lignede før.

uansett hvor mye rart de kan finne på så ligger dette i mappen for ting man ikke forventer de gjennomfører selv om det ikke er helt utenkelig med slike forslag

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om enkeltsaker som den her, Elgen, det handler om grunntankegangen hos de rødgrønne: Det vi ikke liker forbyr vi. AP, SV og SP er alle sterke tilhengere av mest mulig detaljstyring av det private liv. Staten er god og skal helst være allmektig. Dette forslaget stiller seg bare pent inn i rekken av lignende forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om enkeltsaker som den her, Elgen, det handler om grunntankegangen hos de rødgrønne: Det vi ikke liker forbyr vi. AP, SV og SP er alle sterke tilhengere av mest mulig detaljstyring av det private liv. Staten er god og skal helst være allmektig. Dette forslaget stiller seg bare pent inn i rekken av lignende forslag.

 

Om grunntanken er slik du beskriver så er det slett ikke så mange som forventer at de er villig til å gå så langt .

Ellers er jeg helt ening med deg

 

Det som er litt syn er at så få ser konsekvensen av det før det er for seint.

Når det er valg så er mang livredde for å miste det de har og stemmer på farket enda en gang.

her har LO ganske mye påvirkningskraft.

 

så jeg er redd for at de som styrere der også ikke helt ser konsekvensene , eller de også er av det samme farket når man får gott dem etter i sømmene

Lenke til kommentar
Da får man det problemet at alle ærender må planlegges nøye .
Prøv å få innholdet fra en full handlevogn med på bussen! Og tenk deg så fulle busser fredag etter middag hvor halvparten av passasjerene prøver dette. Det er selvsagt ikke gjennomførbart, akkurat som all annen lite gjennomtenkt symbolpolitikk fra de samme politikerne..
Lenke til kommentar
Da får man det problemet at alle ærender må planlegges nøye .
Prøv å få innholdet fra en full handlevogn med på bussen! Og tenk deg så fulle busser fredag etter middag hvor halvparten av passasjerene prøver dette. Det er selvsagt ikke gjennomførbart, akkurat som all annen lite gjennomtenkt symbolpolitikk fra de samme politikerne..

 

Hvis man bruker en ryggsekk eller bag så får man med seg noe av innholdet fra handlevognen men ikke mere.

man hadde en ide , her i Bodø , som har ett av Norges største butikksenter uten for sentrum.

 

Der var iden at de som ville handel skulle parkere bilen ved butikksentret også ta bussen inn til sentrum for å handle.

enhver person som er våken forstår at dette er tutlete når man kan kjøre til butikkene i stedet

Lenke til kommentar

Jeg skulle kommet på bussen denne uken på vei fra Felleskjøpet, med tre sekker gjødsel á 40 kilo i den ene hånden og en motorsag i den andre. Og med 1,2 mil og 500 høydemeter fra bussholdeplassen til hytta. Men med SP i regjering er vi vel sikret at dette forslaget bare rammer storbyene.

 

Nå er jeg glad i kollektivtransport. Om bare fylkeskommunen kunne forlenge den lokale bussen her i Bergen så den korresponderte med bybanen skulle jeg tatt sistnevnte oftere, selv med litt varer. (Men kanskje ikke med motorsag.) Den forlengelsen har de snakket om siden bybanen kom, men det er selvsagt morsommere å bare fjerne parkeringsplassene i sentrum enn å tilrettelegge for å reise kollektivt.

 

Det har bare tatt to år hittil, og selv om de ikke behøver å gjøre et spadetak for å få det til, er vel det helt normal offentlig framdrift.

 

I fylkeskommunen er det forøvrig Høyre, Frp og KrF som har makta for tiden. Men de er nok ikke så opptatt av vår lille busstur. Alle her jeg bor har nødvendigvis bil allikevel.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff.. Dette er jo enda et forsøk på å bli mer miljøvennlige.

 

Problemet med mange av disse forslagene er at de "straffer" oss uten at vi egentlig har noen andre alternativer. Mange fra min hjemplass skulle gjerne tatt toget, men de aller fleste av dem har måttet vitne til at to lokale togstasjoner legges ned og at tilbudet forblir magert og dyrt. Mange politikere glemmer at store deler av Norge (også i og rundt byene) er helt avhengige av bil.

 

Vi er nødt til å sette en stopper for de verste gærningene i SV før det blir krise.

Lenke til kommentar

De kan jo i samme slengen utvide det til å gjelde privat parkering hjemme på gårdsplass og i garasje. :p

 

De holder på (på den private fronten altså), dog ikke direkte relatert, men nå skal alle hus som bygges (private også) tilrettelegges for funksjonshemmede, og det er pinadø påbudt med heis hvis bygget er over 2 etasjer eller noe i den dur. Veldig gjennomtenkt med tanke på det økonomiske, istedenfor å tilrettelegge for funksjonshemmede i ettertid, noe som vil koste en brøkdel sammenlignet med hva det koster å tilrettelegge ALLE nybygg, så skal altså alle betale for dette. Ikke et vondt ord om fuksjonshemmede, men politikere derimot...

 

Noe off topic, men blir så frustrert over alle de "kreative" forslagene som politikere kommer opp med.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan jo i samme slengen utvide det til å gjelde privat parkering hjemme på gårdsplass og i garasje. :p

Hvis det blir rødgrønn regjering neste stortingsvalg også, så kan man jo ikke se helt bort i fra det :(

Håper sterkt at det blir borgelig regjering neste gang.. Jeg støtter absolutt alle borgerlige sammensetninger! Om det blir Høyre og FrP, så vil jeg bli fornøyd da også! :)

Lenke til kommentar

Hvis det blir rød/grønn regjering neste gang også så kan man ikke se bort fra et det blir mange protester .

kanskje Norge for sin første borgerkrig i moderne tid

 

her i Nordland har man en følelse av være overkjørt av trønderer og Oslo folk til tross for at man forsøker forskjelige systemer som skal gjøre det så rettferdig som mulig

Lenke til kommentar

Hvis det blir rød/grønn regjering neste gang også så kan man ikke se bort fra et det blir mange protester .

kanskje Norge for sin første borgerkrig i moderne tid

 

her i Nordland har man en følelse av være overkjørt av trønderer og Oslo folk til tross for at man forsøker forskjelige systemer som skal gjøre det så rettferdig som mulig

 

Ikke for å være rekk, men jeg har litt inntrykk av at dere har den følelsen uansett hvem som styrer? :p

Lenke til kommentar

Jeg skulle kommet på bussen denne uken på vei fra Felleskjøpet, med tre sekker gjødsel á 40 kilo i den ene hånden og en motorsag i den andre. Og med 1,2 mil og 500 høydemeter fra bussholdeplassen til hytta. Men med SP i regjering er vi vel sikret at dette forslaget bare rammer storbyene.

 

Nå er jeg glad i kollektivtransport. Om bare fylkeskommunen kunne forlenge den lokale bussen her i Bergen så den korresponderte med bybanen skulle jeg tatt sistnevnte oftere, selv med litt varer. (Men kanskje ikke med motorsag.) Den forlengelsen har de snakket om siden bybanen kom, men det er selvsagt morsommere å bare fjerne parkeringsplassene i sentrum enn å tilrettelegge for å reise kollektivt.

 

Det har bare tatt to år hittil, og selv om de ikke behøver å gjøre et spadetak for å få det til, er vel det helt normal offentlig framdrift.

 

I fylkeskommunen er det forøvrig Høyre, Frp og KrF som har makta for tiden. Men de er nok ikke så opptatt av vår lille busstur. Alle her jeg bor har nødvendigvis bil allikevel.

 

Geir :)

 

Du bør vel gjerne i denne sammenhengen ta med at på grunn av en skyttergravskrig med fylkesmannen vs de lokale så er det ingenting som blir gjort.

 

Slike avgifter som dette her bidrar kun til et økt klasseskille, på lik linje med rushtidsavgifter og andre "pisk"-virkemidler. De som har penger gir faen og fortsetter som før, mens småbarnsfamiliene og andre som sliter med å få ting til å gå rundt er de som må parkere bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...