mimmi87 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei der ute... er ny her inne og spør sikkert totalt feil på forum ... men har et stort og viktigt spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. vet om en huseiger som leier ut en leilighet, leieboeren har bodd hoss huseiger siden november 2008 til nå.. har ikke steget husleien 1 øre på disse 4 åra... nå vil huseiger øke husleien med 2000 kr... leier betaler alerede 8000 kr. dette er da vel ikke lovt i det hele tatt ?? kan ingenting og husloven når det kommer til og øke og div men mente det var lovt til en viss grad eller prosent... !! vær så snill noen det ute og hjelpe en som ikke sjønner dette Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 http://www.dinepenger.no/bruke/ulovlig-aa-renteoeke-husleien/194246 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Hei der ute... er ny her inne og spør sikkert totalt feil på forum ... men har et stort og viktigt spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. vet om en huseiger som leier ut en leilighet, leieboeren har bodd hoss huseiger siden november 2008 til nå.. har ikke steget husleien 1 øre på disse 4 åra... nå vil huseiger øke husleien med 2000 kr... leier betaler alerede 8000 kr. dette er da vel ikke lovt i det hele tatt ?? kan ingenting og husloven når det kommer til og øke og div men mente det var lovt til en viss grad eller prosent... !! vær så snill noen det ute og hjelpe en som ikke sjønner dette http://www.ssb.no/kp...uni&tilaar=2012 Han har lov til å indeksjustere, noe som denne kalkulatoren viser vil utgjøre ~400 kroner siden november 2008. Siden utleier har bodd der i over 3 år, har huseier også lov til å øke til gjengs leie, så det kommer jo an på utleiemarkedet da. Endret 4. august 2012 av henrikwl Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Jeg splittet disse innleggene ut fra en tråd i økonomi-forumet og flyttet dem til rett forum. Til saken: Etter husleieloven § 4-3 kan huseier (eller leietaker, for den saks skyld) kreve justering til "gjengs leie" etter minimum 3 år uten at husleien har økt annet enn evt. KPI-justert. Det skal gis 6 måneders varsel. Her er det altså to ting du kan gjøre for å spare penger: 1: Du kan bestride at 10 000 er "gjengs leie". Personlig tror jeg at en økning på 25% på fire år vil være innenfor, men det er en helt konkret vurdering. En leilighet som i 2008 ble leid ut til 8000 kan man nok fint leie ut for 10 000 i dag, men dersom leietaker er uenig i dette kan du kreve leien bestemt av takstnemd. Hvordan det gjøres er beskrevet i husleieloven § 12-2. 2: Du kan kreve økningen utsatt til det har gått 6 måneder siden det skriftlige varselet blir gitt. 2 Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Er det en enklere måte å beregne gjengs leie på, enn å måtte oppnevne en takstnemd i tingretten som det står om i Husleieloven §12-2? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Man kan bli enig. Det er en prosessuell regel. På samme måte som det finnes enklere måter å definere hva som er et vesentlig avtalebrudd enn å gå til rettssak, så finnes det enklere måter å definere gjengs leie på - en part gjør undersøkelser og framsetter et forslag til den andre. Framgangsmåten i husleieloven er dersom den ene nekter å godta det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå