Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg har ingen gode svar på all urettferdigheten i verden men Jesus snakket mye om å hjelpe de fattige, og det er vell tankevekkende at mor theresa var en kristen. Jeg pleier ikke akkurat å være kjent for å legge rasjonalitet på hylla men man må gå utfra det man selv tror og har erfart så kan du velge om du tror det eller ikke. Med andre ord, du nekter å innse realiteten og virkeligheten men vil til enhver tid sirkulere logikken din slik at den passer inn i din egen verden der du kan fortsette å sutte på tommelen og tro at du har en pappa i himmelen som passer på deg. Selv om milliarder av andre tydeligvis ikke har det. dette kommer altså fra personen som vil ha meg til å danse til en spagetti-gud? Hvet ikke hvem som sirkulerer logikken sin mest, du burde vell si det samme til alle som plent skal justere tankegangen til at vi ikke har en sjel selv om vi alle har tanker, ønsker og personlighet for ikke å snakke om følelser som glede, angst, uro, depresjon, fred, kjærlighet og hat?.. men der gir jeg meg hvertfall... Endret 7. august 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har ingen gode svar på all urettferdigheten i verden men Jesus snakket mye om å hjelpe de fattige, og det er vell tankevekkende at mor theresa var en kristen. Jeg pleier ikke akkurat å være kjent for å legge rasjonalitet på hylla men man må gå utfra det man selv tror og har erfart så kan du velge om du tror det eller ikke. Mor theresa, god eller ei (det krangles om det) har ikke mer kredibilitet på grunn av sin tro. Gode handlinger blir ikke verken bedre eller verre basert på ens tro. På samme måte som at Einstein ikke hadde mer rett siden han trodde at det var en gud der ute. Ens tro har ingenting å si for ens handlinger. Du kan like lett si at det er ikke rart at Samuel drepte Amlakittene, han trodde jo tross alt på gud (som at alle massemordere er kristne). Det morsomme der igjen er jo at gud drepte Samuel, hans sønner og hans menn siden han ikke drepte alle, selv etter at han hakket Agag i småbiter forran gud i ett forsøk på å godtgjøre det faktum at han ikke var like blodlysten som gud selv. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har ingen gode svar på all urettferdigheten i verden men Jesus snakket mye om å hjelpe de fattige, og det er vell tankevekkende at mor theresa var en kristen. Jeg pleier ikke akkurat å være kjent for å legge rasjonalitet på hylla men man må gå utfra det man selv tror og har erfart så kan du velge om du tror det eller ikke. Hvis Gud er allmektig, så kan han fjerne fattigdommen med et pennestrøk. Slik Kristin Halvorsen trodde hun kunne. (hun kan da umulig mene det samme i dag?) Og, bare sier det, slik at det ikke skal være noen tvil; Om man ikke tror at Jesus er Gud, eller på Gud (...) Så er det ingen ting som hindrer en i å være et godt menneske, som hjelper andre og som bidrar til U-hjelp og så videre... De mest fornuftige kristne jeg vet om, det er faktisk Frelsesarmeen. De hjelper til gratis, altså når du gir til dem, så går det ikke igjennom en administrasjon som tar penger for jobben de gjør, men pengene går til de som trenger det, og da i form av det de trenger; Mat og drikke, samt klær og sko(...) Jeg selv gir til Estlandskomiteen og til Frelsesarmeen. Men jeg er ikke kristen. Jeg ønsker bare å hjelpe de menneskene som trenger det mest, slik at jeg får dyrket den positive egoismen i meg selv, ved at jeg får bedre samvittighet som jeg kan leve litt lenger på... Jeg gjør dette av egen lyst til å hjelpe, og ikke for å tilfredsstille en eller annen ukjent gud. Ikke for å få et klapp på skuldra av en ukjent Gud. Ikke for å få et bedre "sete" i paradis, eller noe i den retningen der... Men av ren og skjær god og gammeldags medmenneskelighet! Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Tror vi er kommet til en konklusjon jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå