Halsoy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ser ikke helt hva poenget med den videoen er? Det er allerede sagt at personlig erfaring betyr ingenting. Det er ikke ett fnugg av bevis for at noe han sier stemmer. Hjernen er ett kraftig verktøy som kan overbevise deg om alt. Jeg kan like lett finne en video som forteller en historie om en som har fulgt guds regler hele lvet, gjort alt han kan for å være god, men aldri fått noe igjen. Spiller null rolle. Det er denne personen som er blitt god, ikke gud som har gjort han god. Hva han attributerer det til spiller null rolle. Han kunne like godt ha sagt at det var frøya som viste seg og ville han godt. Personifisering av guder er 100% miljø og oppvekstrelatert. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Men hva i all verden er poenget med et filosofi og religionsforum om man ikke her kan diskutere det som går utover vitenskap og det som er 'handfast'. Burde ikke nettopp sjelen erfaringer og tanken være det grunnleggende i et slikt forum?? Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Fordi du, som andre, fastslår at filosofiske ideer ER fakta. Du snakker om at vi har en sjel. Nei, vi har ingenting som kan bevises å være en sjel. Om du vil filosofisk diskutere at den selvbevisstheten vi har er relatert til en sjel, vær så god. Men ikke fastslå at vi har en sjel, og ei heller fastslå at denne sjelen lever videre etter kroppens uunngåelige fall. Ei heller at nevnte sjel går til ett sted der alle sjeler samles, og noen vil aldri nå dit. Dette er ikke filosofi, men antakelser grunnløst tatt ut av intet og gitt sannhetsverdier på grunn av bias relatert til ønsker. Da er det ikke filosofi, men blanke løgner og/eller ignoranse. 1 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Enhver person har egne tanker, viljer, ønsker og personlighet på hvilken måte er dette noe ikke-eksisterende? Kall det hva du vil men jeg kaller det sjel. edit:typo Endret 7. august 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Sidenote: Fantastisk hvordan folk tar bibel-quotes ut av context i denne tråden XD Jeg skjønner at perm-til-perm -lesing av bibelen er noe som trengs i skolen XD -frank Flott med slike opplysende innlegg, hvorfor forklarer du ikke hva som er tatt ut av sammenheng, og hva som er sammenhengen? Ikke det at bibelen er noen vitenskapsbok, men siterte den for å vise hva bibelen sier om fattigdom. At kristendommen ser på fattige som undermennesker er feil. Fakta factatum. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Og det spiller ingen rolle hva du kaller det. Selvbevissthet er intet annet enn ett individ som er bevist over ens eksistens. Det eneste vi kan bevise er at hjerner aktiveres om man tenker eller ønsker noe. Det er ikke ett fnugg av bevis for noe som helst annet. Nada. Niks. Zip. Det er det samme som god of the gaps, argument fra ignoranse. Det spiller ikke noen rolle hva du kaller bevissthet, det gir det ikke noe ekstra krefter eller spesielle egenskaper. Sjel er ett ord mennesker som har store ønsker om at drømmehistorien de har blitt fortalt (vel og merke, kun den "snille" biten av den) bruker for å rettferdiggjøre deres tro om en evig eksistens separat fra det fysiske legemet energien vår innehar. Intet annet. Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det finnes forskning som taler for at mennesket har sjel. Når mennesket dør mister den 21g, hunden mister ingenting. http://www.forskning.no/artikler/2004/mars/1078397327.63/ 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Hei dere kristne, jeg skrev akkurat ned "alle skal skal danse nakne rundt et bål ved hver fullmåne!" ned på en serviett. Nå er det skrevet, så derfor er det like gyldig som bibel vers. Så kle av dere og dans i natt. Slik lyder Spaghetti Herrens ord. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Da hadde vi ikke vært kristne (kristus-.følgere) men spagetti-gud følgere.. så desv. blir nok ingen dansing for den spagetti-guden din 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Min gud er det flyvende spaghetti monster og er like gyldig som din gud. Samme med serviett versene hans. Det er fullt like valid som alle andre religioner her. Hvorfor tror du ikke på han? Endret 7. august 2012 av Boil-in-bag-ris Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvet ikke med deg, men det var ikke han som helbredet nakken min hvertfall... Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Merkelig at de skolerte historieforskerne sier noe annet.. Det var ment til tubonello, og det med at Jesus er var/er en eventyrfigur.. Skolerte historieforskere kan også tro på eventyr vet du Napoleon har aldri eksistert, dessverre er det mange skolerte historieforskere som tror på eventyr, vettu Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det finnes forskning som taler for at mennesket har sjel. Når mennesket dør mister den 21g, hunden mister ingenting. http://www.forskning.../1078397327.63/ http://www.abc.net.au/science/articles/2004/05/13/1105956.htm?site=science/greatmomentsinscience Hva med å henvise til kildemateriale istede for en reportasje om en film, som referer til noen eksperimenter da 1 av 6, (og det var bare 6 personer), mistet 21 gram vekt med døden. DERIMOT er 21 gram mindre enn en tiendel av en promille av kroppsvekten og innen for "standardavvik". Hadde det vært snakk om at 100'000 mennesker konsekvent viste dette, eller at at fem av de seks dødende hadde denne effekten og viste dette tallet så hadde det vært noe annet, men forskningen du her henviser til er i enhver persons informerte øyne et bevis på det motsatt da 5/6 hadde IKKE tap av vekt. Det er heller ikke vært suksessfult å gjenskape disse resultatene i moderne tider. -frank 1 Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Hvet ikke med deg, men det var ikke han som helbredet nakken min hvertfall... Hvordan vet du det?? Og hvorfor bryr din gud seg om din skjøre nakke når det finnes åpnelyst milliarder av mennesker som trenger hans hjelp MYE mer! Og hvorfor, hvorfor lar ikke din gud amputerte armer og bein vokse ut igjen? Hvorfor skal han bare helbrede ting som faktisk kan gå over av seg selv? DET lurer jeg veldig på... Lenke til kommentar
IQ84 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ved å veie menneskelik og hundelik ved dødsøyeblikket, fant doktoren at menneskene mistet nøyaktig 21 gram da døden inntraff, mens hundenes vekt ikke forandret seg. Rent oppspinn, vandrehistorie og andre assosiasjoner dukker opp i bakhodet, men nei. Reell forskningFor å undersøke hypotesen gikk MacDougall systematisk til verks. På sitt kontor konstruerte han en spesiell seng som var plassert på en hårfint balansert vekt. På denne plasserte han i tur og orden seks døende mennesker. Fire av dem hadde tuberkulose, én hadde diabetes, mens ingen visste hva som feilet den siste. MacDougall observerte menneskene mens de gikk døden i møte, under døden og etter døden. Samtidig målte han korresponderende vektforandringer, og prøvde å eliminere så mange fysiologiske forklaringer som mulig. Det "Soul Man" fant var at et menneske mistet nøyaktig 21,3 gram i dødsøyeblikket, og dette kunne ikke forklares med fordamping av respirasjonsvæske eller svette fra kroppen. Ergo tok MacDougall 15 hunder, drepte de sakte med gift, og utførte samme type eksperiment på dem.Han fant da at hundene ikke mistet noe vekt ved dødsøyeblikket, og konkluderte med at menneskets sjel veier 21 gram. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvet ikke med deg, men det var ikke han som helbredet nakken min hvertfall... Hvordan vet du det?? Og hvorfor bryr din gud seg om din skjøre nakke når det finnes åpnelyst milliarder av mennesker som trenger hans hjelp MYE mer! Og hvorfor, hvorfor lar ikke din gud amputerte armer og bein vokse ut igjen? Hvorfor skal han bare helbrede ting som faktisk kan gå over av seg selv? DET lurer jeg veldig på... Når mennesker sier at de ikke vil ha noe med Gud å gjøre, så tvinger han seg heller ikke på dem.. men det er åpenbart at 'tro' er en viktig 'faktor' Jesus kunne ikke gjøre mange mirakler i sin hjemby pga deres vanntro f.eks. Men er enig, synes også at det var ufortjent og at mange heller burde fått helbredelse. Men når Gud viser sin natur ved å dø for mennesker og kommanderer oss til å elske våre fiender kan man umulig konkludere med at Gud var ond.. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) .... Det finnes da milliarder av mennesker som roper på gud hver dag å hjelpe dem men han hjelper ingen av dem. Dette er mennesker som tror sterkt og lider så mye som dagen er lang. Men allikevel er han interessert i å hjelpe de rike med deres smålige helseplager ??? FY SKAM på denne guden din i så fall, og fy skam på deg som slikker han opp etter ryggen fordi du vil komme inn på after-life festen hans og driter i alt annet som logikk og rasjonalitet. Og du svarte ikke på amputerings spørsmålet mitt. Endret 7. august 2012 av Boil-in-bag-ris Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har ingen gode svar på all urettferdigheten i verden men Jesus snakket mye om å hjelpe de fattige, og det er vell tankevekkende at mor theresa var en kristen. Jeg pleier ikke akkurat å være kjent for å legge rasjonalitet på hylla men man må gå utfra det man selv tror og har erfart så kan du velge om du tror det eller ikke. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ved å veie menneskelik og hundelik ved dødsøyeblikket, fant doktoren at menneskene mistet nøyaktig 21 gram da døden inntraff, mens hundenes vekt ikke forandret seg. Rent oppspinn, vandrehistorie og andre assosiasjoner dukker opp i bakhodet, men nei. Reell forskningFor å undersøke hypotesen gikk MacDougall systematisk til verks. På sitt kontor konstruerte han en spesiell seng som var plassert på en hårfint balansert vekt. På denne plasserte han i tur og orden seks døende mennesker. Fire av dem hadde tuberkulose, én hadde diabetes, mens ingen visste hva som feilet den siste. MacDougall observerte menneskene mens de gikk døden i møte, under døden og etter døden. Samtidig målte han korresponderende vektforandringer, og prøvde å eliminere så mange fysiologiske forklaringer som mulig. Det "Soul Man" fant var at et menneske mistet nøyaktig 21,3 gram i dødsøyeblikket, og dette kunne ikke forklares med fordamping av respirasjonsvæske eller svette fra kroppen. Ergo tok MacDougall 15 hunder, drepte de sakte med gift, og utførte samme type eksperiment på dem.Han fant da at hundene ikke mistet noe vekt ved dødsøyeblikket, og konkluderte med at menneskets sjel veier 21 gram. Som frank allerede linket; http://www.abc.net.au/science/articles/2004/05/13/1105956.htm så er eksperimentet utført av godeste MacDougall intet annet enn ett biasbasert forsøk da han prøvde å finne bevis for noe han allerede tok som god fisk finnes, ikke å finne en forklaring på noe som faktisk skjer. Den som leter finner sies det. Han foretok et eksperiment som siden ikke har kunnet verifiseres (selv med mye mer sofistikert utstyr) der en ut av seks (som i seg selv er en latterlig liten kontrollgruppe) påståelig mistet 21 gram (sengen hans hadde en feilmargin på rund 10 gram). Sett bort fra alt dette så sier all kildemateriale jeg kan finne at han var alene under eksperimentet. Så da er han med andre ord like troverdig som meg når jeg sier at jeg nettopp så en hundesjel vandre rett foran meg. Hvet ikke med deg, men det var ikke han som helbredet nakken min hvertfall... Hvordan vet du det?? Og hvorfor bryr din gud seg om din skjøre nakke når det finnes åpnelyst milliarder av mennesker som trenger hans hjelp MYE mer! Og hvorfor, hvorfor lar ikke din gud amputerte armer og bein vokse ut igjen? Hvorfor skal han bare helbrede ting som faktisk kan gå over av seg selv? DET lurer jeg veldig på... Når mennesker sier at de ikke vil ha noe med Gud å gjøre, så tvinger han seg heller ikke på dem.. men det er åpenbart at 'tro' er en viktig 'faktor' Jesus kunne ikke gjøre mange mirakler i sin hjemby pga deres vanntro f.eks. Men er enig, synes også at det var ufortjent og at mange heller burde fått helbredelse. Men når Gud viser sin natur ved å dø for mennesker og kommanderer oss til å elske våre fiender kan man umulig konkludere med at Gud var ond.. Jeg er veldig glad i mennesker som bruker slik resonering; "du tror ikke nok, så derfor" og "gud (som i jesus) gjorde slik at judas forrådte han (joda, jesus selv gjorde det mulig for djevelen å entre judas's sinn og forråde jesus) slike at gud kunne ofre seg selv til seg selv for å omgå lover han selv hadde laget". Det gjør en så god jobb på å fremvise hvor utrolig blind mennesker er, og til hvilke lengder de strekker seg for å rettferdiggjøre en tro som har så mange motsigelser og latterlige regler. Bare det faktum at gud vet alt og er allmektig, men allikevel er avhengig av å se hvordan det går med folk helt til de dør før han bestemmer seg for om de er verdig? Om man er allvitende og allmektig vet man hva alle gjør før de gjør det, ergo har han ikke gitt os fri viljen, men vi er alle låst i et mønster gud vet om. Da han allerede vet hvor alle tråder ender burde det være unødvendig for han å vente til nøstet er rullet helt ut før han bestemmer hva som skal skje med vår påståtte sjel. At man kan totalt ignorere det faktum at om gud faktisk kunne så hadde han fjernet satan. Det er, om han faktisk er god. http://kjv.us/exodus/15.htm "The LORD is a man of war: the LORD is his name.". La oss hylle en mann som nettopp druknet en hær av uskyldige mennesker (uskyldig i den forstand at de fleste soldater gjør som de får beskjed om, noen liker det ikke). La oss hylle den gud som beordrer drap på nyfødte barn revet fra deres mors lik; Samuel 15:3 (direkte fra gud til samuel) "Now go and smite Amalek, and utterly destroy all that they have, and spare them not; but slay both man and woman, infant and suckling, ox and sheep, camel and ass." Kristendom er ikke om kjærlighet, det er frykt. Frykt meg eller for evig bli i lidelse. Det er guds budskap. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det frykten for å ikke være med gud, også kalt helvete som driver hele troen. Helvete beskrives som alt fra fravær av gud (at en påstått sjel ikke gjenforenes med en påstått gud) til at man skal brenne i en evig ild for all evighet. Kjempesnill kar som kunne fjernet all lidelse bare ved å tenke på det om han ville. Men enten vil han ikke, liker at det er lidelse, eller kan ikke. Uansett tilfelle er det ikke den allgode, allmektige allvitende skapningen som det påstås det er. Lenke til kommentar
Boil-in-bag-ris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Jeg har ingen gode svar på all urettferdigheten i verden men Jesus snakket mye om å hjelpe de fattige, og det er vell tankevekkende at mor theresa var en kristen. Jeg pleier ikke akkurat å være kjent for å legge rasjonalitet på hylla men man må gå utfra det man selv tror og har erfart så kan du velge om du tror det eller ikke. Med andre ord, du nekter å innse realiteten og virkeligheten men vil til enhver tid sirkulere logikken din slik at den passer inn i din egen verden der du kan fortsette å sutte på tommelen og tro at du har en pappa i himmelen som passer på deg. Selv om milliarder av andre tydeligvis ikke har det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå