v3g4rd Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Jeg har en Raspberry Pi som jeg har koblet opp til en CRT-skjerm via SCART fra kompositt- og 3.5" jack-utgangen fra RPIen. Så lenge jeg er utenfor XBMC og spiller av enten video eller lyd, for eksempel via omxplayer, så har jeg ingen problemer med lyden. Når jeg derimot spiller av video i XBMC, så er det en konstant bakgrunnstøy ved lyd/video-avspilling. Dette høres kun svakt når annen lyd spilles av, men ved lydsvake scener eller dersom videoen/lyden pauses, så høres det ekstremt godt. I mangel på en bedre forklaring, så minner lyden om en klassisk motor-sykkeldur hvor lydfrekvensen forandrer seg i takt med loaden til CPUen. ALSA viser at det kun er en lydutgang (PCM) tilgjengelig, og ut i fra det jeg kan se med alsamixer, så forandres ikke denne i det XBMC starter opp lyd/video-avspilling. Utenom å forsøke å endre på de innstillingene GUIet til XBMC lar meg stille på, så har jeg ikke gjort noen veldige forsøk på å finne ut av årsakene til dette problemet. Jeg har oppgradert firmwaren på RPien fra det siste som er tilgjengelig fra Github, men dette hadde ingen påvirkning. Nå skal det sies at jeg brukte en ferdigkompilert utgave av XBMC siden jeg ikke ville vente en hel dag på å kompilere det selv på RPIen. Er det mulig at det vil utgjør noen forskjell dersom jeg kompilerer det på egenhånd, eller har dere noen andre tips til hva jeg kan prøve? edit: Jeg bruker forresten siste versjon av Raspbian og har installert en ferdigkompilert utgave av XBMC som jeg fant her. Endret 4. august 2012 av v3g4rd Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Har du prøvd OpenELEC for å se om du har samme problemet der? Jeg prøvde OpenELEC på min Pi, og la ikke merke til noe lydproblem (jeg bruker en LCD skjerm med innebygde høyttalere). Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 Nei, jeg har ikke prøvd OpenELEC enda. Det er jo forsåvidt en mulighet. Jeg prøvde først Raspbmc, og deretter Raspbian ettersom Raspbmc tydeligvis ikke hadde spesielt god støtte for PAL og bruk av kompositt-utgangen. Skal forsøke det og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå