Gå til innhold

Har jeg sprengt høyttaleren min?


Anbefalte innlegg

Hei!

Litt redd for svaret i tråden her, men må nesten finne ut av det. Kjøpte ifjor Kef Q700 med en Marantz SR5006 forsterker til. Det har fungert fint, også på maks volum, men nå de siste månedene er det kommet en skrapelyd i den ene høyttaleren om jeg spiller høyt, og det er noen spesielle mellomtoner.

Jeg tenkte jeg skulle se på elementene, og det er jo stor forskjell på hvordan de sitter.

 

Den som spiller fint ser slik ut:

https://www.dropbox.com/s/pt46vwfk9ofd8yh/CameraZOOM-20120804143009917.jpg

 

Og den som skraper:

https://www.dropbox.com/s/thx24oinaro6wsa/CameraZOOM-20120804142954492.jpg

 

Mellomtone-elementet sitter her mye lenger inn når det er i "hvilestilling" er dette et tegn på at det kan være sprengt?

 

Hvis det er det, så må jeg vel sende det inn for å få elementet byttet.. Noen som tør gjette på en reparasjonskostnad her?

 

Takker for svar!

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, tok mot til meg idag og fikk skrudd ut elementet som er defekt. Jeg er ingen ekspert på navnene til delene så håper noen kan forstå meg. Jeg fikk ikke til å ta godt nok bilde med mobilen, og kameraet mitt er inne til service.

 

Uansett er det tydelig hva som er galt. Rett bak selve elementet er det en "bølgete skive", jeg antar det er for å stramme opp elementet, eller begrense hvor langt det kan slå. Dette har løsnet fra selve elementet på høyttaleren som er defekt. Jeg sjekket den andre, og der satt den fast.

 

 

Det ser ikke ut som om noe annet er defekt enn at den rett og slett har "gått opp i liminga". Det er jo faktisk lim der som skulle holde dette sammen. Er det for mye å håpe på at en Reodor Felgen løsning med å bare lime dette igjen vil være godt nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...