Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

140km i 80 sone.

deppa

Anbefalte innlegg

Bearar: Ofte handler det bare om å sanke inn mest mulig cash til staten, som med som mye annet i dette landet. Det er også en strategi å få folk vekk fra veiene, uansett om man bryter loven eller ikke. Så å ha mest mulig kontroller og fotobokser er en måte å øke statens inntekt og samtidig senke fartsgrensene og få ned farten på veien slik at de slipper å bruke penger på veiutbedring. Litt ironisk når bilister faktisk betaler 60 mrd. i året bare i avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke prioriteringer politiet gjør ved kontrollvirksomhet er vel en avsporing. Det faktiske forholdet vi diskuterer er en bilist som velger å kjøre 140 på en vei med 80-sone og det gjenstår å se hvilken straffereaksjon dette medfører. Jeg er sikker på at alle forhold vil bli vurdert ved straffeutmålingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble tatt for 131 km/t i 80 sona, der jeg ble tatt var det firefelts.

Ble 8 måneder uten lappen og 36 timer samfunnstraff.

Ble vel nevnt tidligere at grensen for samfunnstraff går fra 131 til 136 km/t (mener det var tallene).

Og en siste ting, å si at du nå littegrann etter du mista lappen sier at du angrer, har lært leksa, innsett å dumt det var og virkelig kjenner hvordan det er å sitte uten lappen.

1. du har ikke det, stol på meg, eneste forskjellen er at ettervært blir du vant til situasjonen, men vær da gblir du påminnet at det er ting du ikke lengre like enkelt kan få gjort som før.

2. Rettsvesenets holdning til en slik uttalelse er: du burde vist bedre, du er ansvarlig for egne handlinger og vis du virkelig trenger lappen til daglig burde du ikke kjørt så fort.

Selfølgelig finnes det unntak, så blir jeg iallefall fortalt.

*lite tillegg*

Jeg innrømmet skyld og fikk en liten strafferabatt

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....grenser_i_Norge

http://www.lovdata.n...31219-1660.html

http://home.no/kjetta/GP-4027.doc

http://www.mcsiden.n...a7ad52e0#p92243 (la siden laste helt ferdig før du blar nedover)

Var politimannen alene i bilen sin?

Du må få ned hastigheten straffen skal beregnes ut fra for å slippe med ubetinget fengsel.

Skaff deg en dings som logger hastigheten din basert på gps.

Om politimannen som foretar målingen er alene i bilen, har det ingenting å si.

Det er en seiglivet myte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at fengsel blir drøyt. Spør du meg er promillekjøring den eneste trafikkovertredelsen som alltid bør straffes med fengsel selv om ingen skade er skjedd. Men: Trådstarter var eller burde ha vært fullt klar over at straffenivået her til lands er høyt, og det er ikke noe som helst problem å unngå å kjøre i 140. Noen vil kanskje mene dette er off topic moralpreken, men jeg vil mene det er til trådstarters beste at han i så stor grad som mulig har skjønt hvor lite han skulle ha sagt. Derfor skader det ikke.

Lenke til kommentar

Det du "Trådstarter" sier er at du skal få strafferabatt fordi DU synes det er drøyt med fengsel, men andre i samfunnet sier at DU er drøy. 60 km over er sinsykt og du er fullstendig klar over at det ville få høye straffer hvis du ble tatt, det er jo også derfor du er redd for hva dette vil bringe.

se det hele fra en annen vinkel. 20 km er ikke raskt i det hele tatt, MEN du mangler da bare 20 km fra å kjøre dobbelt så raskt som du har lov til og kjøre, du kan da begynne og diskutere hvor farlig faktisk 140 km på en dobbeltvei er, men hvor farlig eller ikke er det faktisk en lov som regulerer dette

skulle pedofile bare si, ja men hun mangler jo bare ett år fra å være lovlig?

Endret av -=CH=-
Lenke til kommentar

Det beste med utsagn som de mobile999 fremmer er at de forutsetter at to politimenn er ærlige, mens én politimann lyver så det renner av ham...

Politimenn som er drittsekker og uærlige finnes selvfølgelig ikke. Det er også helt umulig å møte på et team av to politimenn som er "uærlige".

Det virker på meg som du synes at det er greit at bilførere kan dømmes til fengsel uten bevis. Personlig synes jeg ikke dette er greit. Som minste krav synes jeg det er naturlig at video av målingen blir gjort tilgjengelig for evt. analyse (måling av fart, sjekk av riktig kalibrering av måleutstyret).

TS påstår i første post at han ikke kjørte så fort. Javel. Når politimennene påstår at målingen er på 140 km/t så betyr det at speedometeret ganske sikkert bør ha stått på nesten 150 km/t ved normal misvisning. Hvis TS mener at dette ikke kan stemme, så er det mulig det er noe annet feil.

Lenke til kommentar
Om politimannen som foretar målingen er alene i bilen, har det ingenting å si.

Det er en seiglivet myte.

Ja, det er en fin ordning vi har hatt her i landet med at en politimann som er alene i bilen kan sende folk i fengsel uten bevis.

Titt og ofte jobber politifolk alene.

Dersom de for eksempel tar en innbrudstyv på fersken, mener du da de må ha vært 2 eller evnt filmet innbruddsforsøket for å få dømt gjerningsmannen?

Lenke til kommentar

Men mobile999 har fortsatt et viktig poeng: Ord mot ord burde aldri være en lovlig rettspraksis.

Ja.. Vi bør gjøre det lettere enn det faktisk er å lyve seg ut av kriminelle handlinger.. Kudos..

Dessuten er ikke en vitneforklaring "rettspraksis" som du velger å kalle det. En forklaring i retten er et bevis. Og det er straffbart for vitner å lyve.

Endret av gjaldkeren
Lenke til kommentar
Det virker på meg som du synes at det er greit at bilførere kan dømmes til fengsel uten bevis.

Vitneutsagn er "bevis".

Personlig synes jeg ikke dette er greit.

Selvfølgelig gjør du ikke det, det kan jo føre til at du blir dømt for noe du har blitt sett gjøre...

Som minste krav synes jeg det er naturlig at video av målingen blir gjort tilgjengelig for evt. analyse (måling av fart, sjekk av riktig kalibrering av måleutstyret).

Hvor mye erfaring har du fra slike saker, sa du?

TS påstår i første post at han ikke kjørte så fort. Javel. Når politimennene påstår at målingen er på 140 km/t så betyr det at speedometeret ganske sikkert bør ha stått på nesten 150 km/t ved normal misvisning. Hvis TS mener at dette ikke kan stemme, så er det mulig det er noe annet feil.

Du forutsetter at TS snakker sant. Hjernen er vidunderlig - den lyver for seg selv. Når den første refleksen er å tenke "jeg kjørte da ikke så fort", som den jo er, skriver du faktisk om ditt eget minne av hendelsen. Jo mer du tenker på det, jo mer omskriver du.

Denne effekten er også til stede hos politiets tjenestemenn, selvsagt - men i mindre grad, da arbeidsmetodikken ikke fremmer mye individuell analyse fra den enkelte tjenestemann mellom observasjon og rapportskriving.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Et vitne kan være et fungerende kamera med 140 graders synsfelt og et fungerende lydopptagelsesapparat.

Et vitne derimot burde ikke være påstand om noe. Vi trenger ikke å se lenger tilbake enn at en sa "Kvinner lyver ikke om voldtekt"....

I trafikksaker der video forekommer blir da vel dette fremlagt i retten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...